Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Formel1

Aktiv medlem
Ny på forumet men är återfallsamatör då jag plåtade mycket tidigare.
Nu ska jag inträda i digitalåldern med ny systemutrustning och rådfrågar därför Er vilken uppsättning objektiv jag bör köpa i första svängen utifrån mitt intresseområde.
Som grund tänkte jag kitpkt med 18-55el70, har ej valt om det blir nikon el canon el rentavt sony !
Det blir mycket djur o naturbilder så tele eller telezoom är ett måste,klarar man sig med ex ett 75-300, i min gamla utrustning hade jag ett fast 400mm sigma till min canon ftb och det funkade bra till fågel o (vilda)djurbilder i skogen, men ska jag satsa på zoomtele ? Annan storlek ?
Tacksam för alla synpunter, mvh micke

Har inte använt nått av dessa men om du ska ha telezoom över 300 och zoom så tror jag nått av dessa blir bra (använder själv inte över 200 ens :)). Finns på cyberphoto och priserna är till Pentax men det borde väl inte vara nån skillnad?

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM 6300:-

Sigma 150-500/5-6,3 DG APO 7600:-

Sigma EX 50-500/4-6,3 DG 10500:-

Har inte använt nått av dessa men om du ska ha telezoom över 300 och zoom så tror jag nått av dessa blir bra (använder själv inte över 200 ens :)). Finns på cyberphoto och priserna är till Pentax men det borde väl inte vara nån skillnad?

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM 6300:-

Sigma 150-500/5-6,3 DG APO 7600:-

Sigma EX 50-500/4-6,3 DG 10500:-

Edit: Har du inte valt system än så får du bildstabilisering med sony o pentax. Olympus med men vet inte om gluggarna finns till varken sony lr olympus...

Edit: Har du inte valt system än så får du bildstabilisering med sony o pentax. Olympus med men vet inte om gluggarna finns till varken sony lr olympus...

Tack för svar, det verkar faktiskt fördel sony (a350) som jag nästan fastnat för med bildstab inbyggd i huset istället för objektivet och speciellt prismässigt när man ska köpa större tele........
Men vad tror ni om storlek på tele när man som jag plåtar mkt i naturen ? Älg o ren på 30-100 meter ?
räcker det med ex 70-300 för bra djurmotiv eller ska jag satsa på ett fast300 el 400 el 500 tele ?
Tidigare har jag bara haft fast 400mm(gamla systemet) men då hade man inte de möjligheter att bearbeta bilden i datorn som vi har nu så ett telezoom kanke är vettigt eller ?
Jag kommer troligen att komplettera med fler brännvidder längre fram men är lite osäker bara vad jag ska börja med.

budget?
det är intressant att veta.har du tänkt att köpa ett fast 300 å sen ett till fast på 500 (?) så blir det väldigt dyrt för dig.
har du under 4000 så får du köpa ett 70 -3000, det är det ända du får såvitt jag vet...

ANNONS
Götaplatsens Foto