Annons

Vilka Pentax originalgluggar tycker ni "levererar" minst det ni förväntat er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryhfeed

Aktiv medlem
Efter att ha testat många (Låååååångt ifrån alla) av Pentax originalgluggar från M42 fram till och med DA varianterna på K-fattningen har jag hittat några favoriter som mer eller mindre alltid levererar minst det resultat jag förväntar mig. (se listan som kommer sist i OP:n Min fråga till er: Vad tycker ni, har ni några favoriter/tips om underskattade linser?

Mina favortier (Utan inbörds ordning)(Alla Pentax original)

På grund av:Skärpa/Kontrast

12-24/4
14/2,8
15/3,5

16-50/2,8
28-70/2,8
50/2,8 (Helst FA)

55/1,4
80-200/2,8
85/1,4 (vilken som´men måsta jag välja så helst FA)

100/2,8 (Helst FA) (Macro förstås)
300/4,5

På grund av Vikt/Storlek/tillräcklig skärpa.

20/4 (M varianten)

På grund av byggkvalite även om skärpan är sisådär.

50/1,2
135/2,5
200/2,5

På grund av den förkrossande fotogläden och allroundegenskaperna (Världens mest underskattade objektiv)

18-250/3,5-6,3

Objektiv som INTE lever upp till förväntningarna:

1. FA 31/1,8 (På grund av priset och på grund av att FA35/2,0 är bättre på alla punkter utom hur mycket metall som använts i skalet.)(Om den var vädertätad och mera kompaktbyggd hade 31:an kanske varit värd sitt överpris, men jag menar jämför med 55/1,4 där man faktiskt lagt ner lite jobb...)
2. Fa 43/1,9 (Idioti att göra om en M 50/2,0 och påstå att den är nyskapande. Köp FA 50/1,4 eller M 50 2,0-1,2 istället. För helskotta!
3. Alla Da limited utom 35/2,8.
4. DA 200/2,8. Gör om gör rätt, skaffa för helskotta en bättre glasbatch och gör om, det är ju i alla fall Hoya som tar fram glaset till sitt "eget" varunamn Pentax...
5. Sa jag alla DA limited utom 35/2,8? Ni som fortfarande suktar efter dessa: AVBRYT för er egen skull. Besvikelsen efter att ha lagt sina slantar på ett mediokert objektiv kommer bara att leda till att ni precis som alla nuvarande DA-limited ägare försöker rättfärdiga ert huvudlösa infalla att köpa en DA-limited med att börja prata om: "Utsöööökt byggkvalite som man inte får nuförtiden", "Såååå liten och lätt att ha med" "Uuuuunderbar bokeh". Trams. Medioker skärpa och kontrast kan inte ursäktas med trevlig byggkvalite. Vakna. NU.

Till alla DA-limited ägare som nu får hjärnblödning; Innan ni börjar böla: Om ni har möjlighet gör då följande experiment och kom sedan med kommentarer:

DA 15/4 limited - Jämför med 15/3,5 eller 14/2,8 eller 18/3,5 återkom sedan tack.

Da 21/3,2 - Jämför med 20/4 Moahahahahahah....Eller jämför med en toarulle med hushållspalst som linser...Elle ett kamerahuslock med hålkameraobjektiv.

DA 40/2,8 - Kom igen nu, jämför med M40/2,8....

Da 70/2,4 - Jämför med 77/1,8 eller 85/1,4.

Hoppas jag inte trampat någon på tårna. Eller rättare sagt - hoppas det, det vore kul med lite bestämda åsikter.

Må väl.

Intressant, tur att jag sålt mina limiteds, annars hade jag nog fått hjärnblödning = ).
Jag har långt ifrån testat alla gluggar, men jag har bl.a. ägt alla da-limited utom 15mm, och jag tycker de levererade riktigt bra bilder. 35:an var nog bäst, men avsaknaden av focuslimiter är lite trist om man vill använda den som normaloptik. Däremot så tycker jag da16-50 inte riktigt lever upp till sitt pris, har ägt en och jag var måttligt imponerad, CA under F4 och dålig skärpa på F2.8, ersatte det med ett tamron 17-50, som kostar och väger hälften, men presterar mycket bättre, det var faktiskt anledningen till att jag sålde mina da-limited eftersom jag fick samma kvalité och omfång/ljusstyrka från tamronzoomen.
Vad jag förstår så kan kvalitén variera en del mellan olika exemplar så det kan ju vara så man får nog ta dessa åsikter med en nypa salt.
18-250 håller jag med om det är en underskattad glugg, den är helt ok.
DAL35/2.4 har jag precis införskaffat och den är verkligen skarp, fokuserar snabbt och väger ingenting, ett givet köp om man vill ha en liten och smidig normal.

Några äldre gluggar som är riktigt bra både pris/prestanda är enligt mig
M135/3,5
M42 55/1.8
A50/1.7

/Tobias

Intressant, tur att jag sålt mina limiteds, annars hade jag nog fått hjärnblödning = ).
CA under F4 och dålig skärpa på F2.8, ersatte det med ett tamron 17-50, som kostar och väger hälften, men presterar mycket bättre, det var faktiskt anledningen till att jag sålde mina da-limited eftersom jag fick samma kvalité och omfång/ljusstyrka från tamronzoomen. /Tobias

Intressant att ditt Tamron presterar så bra. Jag har testat olika tredjepartstillverkare och hittat ömsom bra och ömsom skräp. Ett sigma 70-200/2,8 var superskarpt i bildmitt (bättre än nikons näst nyaste 70-200/2,8), men hade allvarliga problem med front/bakfokus och (som jag upplevde det) felcentrerade linserr (vänsterkant skarpare än högerkant osv...

Om man hade kunnat känna sig säker med jämn kvalite så hade jag nog börjat fundera en del på de nyare sigmagluggarna. (Ett 500/4,5 hade ju varit kul...)

Dock har jag blivit biten av ett "Pentax originalvirus" som jag har svårt att bli frisk från...

Jag har DA 50-135/2.8, DA 16-45/4, samt DA 35 och 21 ltd och känner ingen som helst lba what so ever. är totalt nöjd med min nuvarande uppsättning. Innan har jag ägt och gjort mig av med:

DA 18-55, DA 18-55 WR
DA 50-200, DA 50-200WR
DA 55-300
FA*24/2
FA28/2.8
FA50/1.4
Tamron 90/2.8 Macro

Och säkert ngt fler, men saknar ingen av ovanstående. Allt handlar om vad man har för behov, därför är det ganska omöjligt att bli provocerad av TS inlägg. Även om det uppenbarligen är just det han är ute efter.

28-80

Pentax 28-80 måste vara ett av objektivuniversums sämre objektiv... nej 18-55 är också mediokert... inte lika illa men mediokert.

Ah skönt... jag var lite sugen på 31:an men har backat pga priset.... men fullkomligt älskar mina FA 35mm f2, underbara på alla sätt.

Pentax 28-80 måste vara ett av objektivuniversums sämre objektiv... nej 18-55 är också mediokert... inte lika illa men mediokert.

Ah skönt... jag var lite sugen på 31:an men har backat pga priset.... men fullkomligt älskar mina FA 35mm f2, underbara på alla sätt.

TVÅ FA 35/2!!! Somliga har det bra.....(Avundsjuk mummel...)

Har själv bara lånat FA35/2 då jag inte kunnat hitta en begagnad i vettigt skick. De finns ju att få tag i nytillverkade, men galen Pentaxpurist som jag är så har jag lite fördomar mot "assembled in vietnam eller som det kanske till och med egentligen är nuförtiden - assembled in China. (Ryktet säger att A50/1,2, Af-adapter 1,7gg och även vissa FA linser som nu finns att köpa nya är monterade i Kina av Pentax Japans lager av reservdelar/restbatcher, inget fel i det, men det är ju kul när det står "Japan" på gluggen)

Det tråkiga 28-80 är att det presterade hyfsat på analog film, men är fullkomligt värdelöst nu på digitaleran. Jag tycker också att 18-55 är mediokert. Eller rätt ord kanske helt enkelt är tråkigt.

Hm, (återigen avundsjukt mumlande) TVÅ FA35/2....

Är det några roliga FA dom sätter ihop i Kina?

Ang 18-250 som ju inte går att få tag i längre, hur tror ni 18-135 placerar sig?

Kjelle

När jag ägde Pentax tyckte jag 35mm 2.8 Limited levererade långt över förväntan i macro, street och porträtt, landskap levererade den ganska mkt under förväntan. Det var det enda jag objektivet jag fick erfarenhet av innan systembyte.

Efter att ha testat många (Låååååångt ifrån alla) av Pentax originalgluggar från M42 fram till och med DA varianterna på K-fattningen har jag hittat några favoriter som mer eller mindre alltid levererar minst det resultat jag förväntar mig. (se listan som kommer sist i OP:n Min fråga till er: Vad tycker ni, har ni några favoriter/tips om underskattade linser?

Objektiv som INTE lever upp till förväntningarna:

4. DA 200/2,8. Gör om gör rätt, skaffa för helskotta en bättre glasbatch och gör om, det är ju i alla fall Hoya som tar fram glaset till sitt "eget" varunamn Pentax...

Må väl.

Gäller det även FA200? och kanske även 200/2.5?

mitt da200 år superskarpt. jag bedömer det som skarpare eller i allal lika bra som fa 85/1.4, da 55/1.4.
min da300 är bra, men inte lika bra som de ovan.

en stor del av tiden sitter da35/2.8 på, har inte använt mitt fa 35/2.0 sedan jag köpte 35an, tycker den nya är skarpare, om än ljussvagare.

När jag ägde Pentax tyckte jag 35mm 2.8 Limited levererade långt över förväntan i macro, street och porträtt, landskap levererade den ganska mkt under förväntan. Det var det enda jag objektivet jag fick erfarenhet av innan systembyte.

På vilket sätt misslyckades den när det gäller landskap?

På vilket sätt misslyckades den när det gäller landskap?

Jag upplevde inte att lövverk eller detaljrika skogspartier på 50m+ fick någon stuns i skärpa. Svårt att sätta fingret på det men det "renderades" med något "fasfel" upplevde jag. Bättre kan jag inte beskriva det tyvärr, har sett det i fler av limited serien bland annat 15/4. Den presterar otroligt sköna bilder i arkitektur men brister på något sätt i situationer men mycket detaljer.

Ang 18-250 som ju inte går att få tag i längre, hur tror ni 18-135 placerar sig?

Kjelle

Enligt osäkra och obekräftade källor:

Kina:
AF- adapter 1,7gg, A50/1,4 och KANSKE FA50/1,4 samt alla FA-limited

Vietnam: KANSKE FA50/1,4 och alla FA-limited

Orsak till tillverkning i Kina: För hårda miljökrav i Vietnam

Orsak till tillverkning i Vietnam: Lönerna

Som sagt-osäkra källor men prylarna ovan finns nu återigen att köpa nya i kartong i Asien.

Kjelle

18-135 Bättre än min fina 18-250 på allt utom zoomomfång. Jag tycker det borde bli succe, men är partisk pentaxfanatiker.

De som i nuläget inte är nöjda med superzoomar borde nog göra en realitycheck-man kan inte både få en bil som lastar bra, kan köra formel 1, vara mest bensinsnål...

FA 200/2,8 - Nej

K 200/2,5 - om det fanns en tidsmaskin ja, men det är svårt att klaga när man faktiskt använde bästa tillgängliga glas på den tiden. Tyvärr är ju både K200/2,5 och Takumar bajonet 135/2,5 tekniskt sett lögner - kan någon räkna ut hur och varför?

mitt da200 år superskarpt. jag bedömer det som skarpare eller i allal lika bra som fa 85/1.4, da 55/1.4.
min da300 är bra, men inte lika bra som de ovan.

en stor del av tiden sitter da35/2.8 på, har inte använt mitt fa 35/2.0 sedan jag köpte 35an, tycker den nya är skarpare, om än ljussvagare.

Jag är glad för att du uppskattar ditt DA200/2,8.

Men för att förbli nöjd får du aldrig någonsin jämföra med FA200/2,8, samma motiv, tidpunkt och avstånd.

(upplösning & kontrast anyone?...)

Jag är glad för att du uppskattar ditt DA200/2,8.

Men för att förbli nöjd får du aldrig någonsin jämföra med FA200/2,8, samma motiv, tidpunkt och avstånd.

(upplösning & kontrast anyone?...)

För att förtydliga: om samma tillverkare gör samma brännvidd och ljusstyrka i flera objektivgenerationer så bör varje ny generation bli bättre på de väsentliga punkterna än de föregående generationerna.

Detta dissande av DA200/2,8 betyder inte att det är ett dåligt objektiv, bara att det borde varit bättre.

Jag upplevde inte att lövverk eller detaljrika skogspartier på 50m+ fick någon stuns i skärpa. Svårt att sätta fingret på det men det "renderades" med något "fasfel" upplevde jag. Bättre kan jag inte beskriva det tyvärr, har sett det i fler av limited serien bland annat 15/4. Den presterar otroligt sköna bilder i arkitektur men brister på något sätt i situationer men mycket detaljer.

Jag har upplevt liknande fenomen med flera kameramärken och objektiv, min egen teori är att det beror på stokastiska ( förlåt, men jag får sällan tillfälle att använda ordet ) extremt findetaljerade motiv interferrrar med det ickestokastiska (ahhh...) AA-filtret och/eller den (ickestokastiska) sensorn.

Ditt uttryck dasförskjutning beskriver ganska väl känslan av att ett litet löv eller liknande hamnar "mellan" två pixlar, vilket gör att lövverket liksom tappar den detaljupplösning det borde ha vid vissa avstånd och motiv.

Det borde gå att verifiera genom att öka avståndet och se om det trots det ökade avståndet blir ökad (upplevd) detaljupplösning.

ANNONS