Annons

Vilken CRT ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Min nuvarande skärm håller sakta men säkert på att dö. Det är en Dell P790 som jag har varit mycket nöjd med i ganska många år.
Tänkte byta upp mig till en 19" när jag ändå är i farten och har kollat lite på begagnade Dell P991 som verkar vara en liknande skärm fast större.
Är det någon som använder denna till bildbehandling eller vet om den är bra till detta? Eller finns det någon annan skärm som jag borde kolla efter som kan fås begagnad för en hyfsad peng?

Tack på förhand!

Staffan

Hej!

Jag tycker att du ska akta dig för begagnade skärmar. Just av samma anledning som att din skärm nu är på väg ut. Skärmar slits och dör, så är det bara, så varför då välja en begagnad skärm som du inte vet vad den varit med om, när nya CRT kostar så lite idag?

Jag vill rekommendera LaCie:s skärmar och deras "Electron 19 Blue IV" De använder ett typ av trinotronrör (som utecklades av Sony) som de kallar för "diamondtron". Fördelen med det här bildröret är att det ger riktigt skarp bild. Man känner igen det genom att det går en eller två hårfina linjer horisontellt över skärmen. Det är skuggan av någon upphängningsanordning i konstruktionen. Linjen är svårt att upptäcka och nästan osynlig så den stör inte arbetet. Bildskärmen är alldeles utmärkt för kvalificerad bildbehandling. Jag arbetade framför en sådan när jag höll på med färgställning av Fujicolors skolfotobilder i höstas.

En snabbtitt på pricerunner ger:

3848 kr. (inklusive BÅDE frakt och moms). Det är ett väldigt bra pris på en så här bra skärm. Svårt att hitta en mer prisvärd, enligt min uppfattning. Sen har de en 22" modell också, men den kostar 9000 spänn... *vill ha*

/Jens

Helst ska du en skärm som passar bra ihop med en kalibrator. Då ska du kunna ställa in färgtemperatur och varje färg separat och även helst kontrasten för varje färg.

LaCie har en 19-tummare för ca 4000 som är riktigt bra. Andra bra märken är Mitsubishi, Eizo

GettragMacbeth Eue-One 2 är en riktigt bra kalibrator som är hur lätt som helst att använda.

Vill du komma billigare undan så har jag tyvärr dålig koll. Men en begagnad LaCie eller Eizo är sällan fel.

StaffanH skrev:
Min nuvarande skärm håller sakta men säkert på att dö. Det är en Dell P790 som jag har varit mycket nöjd med i ganska många år.
Tänkte byta upp mig till en 19" när jag ändå är i farten och har kollat lite på begagnade Dell P991 som verkar vara en liknande skärm fast större.
Är det någon som använder denna till bildbehandling eller vet om den är bra till detta? Eller finns det någon annan skärm som jag borde kolla efter som kan fås begagnad för en hyfsad peng?

Tack på förhand!

Staffan

Samsung SyncMaster 957 DF (19") tycker jag är väldigt bra, min är tre år och jag såg i somras att skärmen vann en tävlig i en datortidning som "Bästa skärm under x-tusen kronor.Den står sig bra fortfarande! Borde gå att få tag på begagnad för en billig penning.
/Göran

Nec och Mitsibishi kan vara värt att kolla på åxå. Mitsubishi är de som tillverkar Dimondtron-rören. Necs och Mitsubishis skärmar är exakt samma, flera stycken, fast de ser lite olika ut och heter olika.

Själv har jag en Samsung NF959NF. Den är okej för priset, men man ser en tendens till att den börjar bli suddig över 85Hz. Hade det inte varit så att jag var i akut behov av en skärm hade jag sparat lite till och köpt Nec eller Mitsubishi istället. :)

Tack för svaren!
Ska kolla runt efter de ni rekommenderar och se vad jag bestämmer mig för. LaCie's 19 tummare verkade ju bra för ett hyfsat pris. Den jag har nu (hade) var en trinitron skärm som jag var riktigt nöjd med så jag vill inte byta ner mig till något sämre.

Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto