Annons

Vilken EOS 1 för S/V foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexi

Aktiv medlem
Jag råkade ha sönder spärren på ratten (command dial) på min sambos EOS 5. Det kostar 1´800kr att fixa det så jag tycker jag lika gärna kan köpa henne en ny(beg.) bätre istället.
En EOS1N kan man hitta för 1´800kr. Är den att rekomendera?

Det finns en massa versioner som heter något med eos 1 (V, VH, VHS, N b+, N RS b+, NV etc). Vilka är bra? Vad skiljer dom åt?

Eos 1N eller Eos 3 är de bästa köpen.

Eos 1V är lite väl dyra om man inte absolut vill ha det bästa.

Eos 1 är för gammal och man riskerar trasig slutare.

Eos 1N finns i fyra varianter N, N DP, N HS och N RS.

N är bara huset utan batteripack

N DP är hus + batteripack med 4 AA-batterier och/eller 1 st lithium (samma som till standardgreppet) Ger rejälare grepp. Greppet heter BP-E1 och kan köpas löst. Funkar till alla Eos 1 och Eos 3.

N HS är hus + booster med 8 st AA-batterier. Ger höjdavtryck och snabbare filmframmatning. 5-6 bilder per sekund. Bostern är avtagbar och kan användas på alla Eos 1 och Eos 3

N RS är en specialvariant. Den har en fast helvgenomskinlig spegel som stjäler 2/3-dels bländarsteg i ljus. Ger 10 bilder per sekund. Boostern är fast monterad. Inte en modell att rekommendera.

Ska tillägga att Eos 3 är i stort sett en Eos 1N men med flera finesser från Eos 1V. Eftersom den också är nyare är den väldigt intressant till rätt pris.

Eos 3 har bättere ljusmätning, bättre blixtljusmätning, bättre autofokus och mycket fler finesser än Eos 1N.

En annan fördel är att Eos 3 är fullt kompatibel med den nyare boostern PB-E2 som har alla kontroller man behöver och ett underbart grepp. Den boostern funkar på äldre kameror också, men då bara med samma fuktioner som den äldre boostern,

ANNONS
Götaplatsens Foto