En annan sak som talar för Canon (enligt mig) så är det AF,en. Inte att den är snabbare, för det tror jag inte att den är (jag tror att Nikon är snabbare)! utan för att den är långt mjukare än Nikons. Jag upplever Nikons AF som lite hård och kall i "karaktären"..
Förutom att den är "mjukare" så menar jag också att den följer med mer följsamt och pricksäkert. Nikons är långt mer nervös, speciellt i ALservo.mode.
Detta är såklart min upplevelse

!!
Slutarljudet är en annan sak. Jag tror inte att det skiljer så mycket mellan olika kameror eller mellan producenter, men generellt så är de snabbaste husen bäst, eftersom de inte gnäller som många av de med längre frekvens!!
Ett så kort och "dött" ljud som möjligt är att sträva emot vad gäller djur/fågel... de snabba 1Dhusen kunde ha varit tystare men har ett bra ljud enligt mig.
Hellre en 1DmII än en 1Ds vad gäller ljudet!!! Bara kolla in ljudfilerna som finns,,,
Att inte producenterna fokuserar mer på ljudet är knepigt. Visst, journalisterna och sportfotograferna bryr sig kanske inte men är det inte många proffs som använder produkterna till porträtt, osv osv...
MVH Niclas,