Annons

Vilken glugg skall jag välja bort "Åsnesyndrom"

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Hjälp mig att välja bort en av två gluggar med era argument och kommentarer.

Kommer att välja bort 500/4 L IS eller 300/2,8 L IS men kan inte besluta mig för vilket. Istället för att dra mina argument vill jag ha dina.

Bakgrund eller min fotoprofil
Jag fotar mest detaljer och scenerier. Använder mest brännvidder mellan 24-100 mm.

Har ett 70-200/2,8 som jag gillar skarpt att använda med mellanringar eller plocka detaljer med.

Fotar mycket sällan fåglar och andra djur.
300:an har jag använt till sport
500:an oftast med mellanringar och någon enstaka gång till fågel.

Tacksam för kommentarer

bort med 500

Fotar du inte mycket fåglar/däggdjur eller närbilder på fotbollsmatcher så kan jag inte förstå varför du ens tänker på att ha kvar 500:at. Det är ju inte något man drar med sig ifall man skulle få lust att ta lite fågelbilder. (tänker på vikt och storlek)

Väck med båda om du inte använder dem. Använder du dem så säljer du den av dem du använder minst. Hur svårt kan det vara? ;-)

Om med mellanringar menas förlängare (ursäkta min okunnighet, har aldrig gett mig in i den djungeln) så verkar det som att du med zoomen och mellanringar redan har 300 mm brännvidd, om än säkerligen med en annan och svagare ljusstyrka. Alltså ska 300-objektivet bort.

Främst tänker jag mig annars att 500-gluggen är bra att ha vid det tillfälle då du verkligen står inför fotografering på lite längre avstånd. Risken är förstås också att du med 500 millimeter hamnar alldeles för nära i utsnitt där 300 varit precis lagom, men vid sådana tillfällen kanske det går att backa några steg istället för att kompensera.

Om du inte riktigt tycker att du behöver räckvidden hos EF 500 (och fotar du mest med mellanringar verkar det ju inte så), finns det ingen anledning att ha det kvar. Med en 1.4x-telekonverter når du med 300/f2.8 lätt upp i samma brännvidd som 500, utan nämnvärd kvalitetsförlust i bilderna. Du kan t.o.m. använda 2x-konvertern utan att förlora AF. Och 300 är mycket lättare att bära omkring på.
Samtidigt får du loss mer pengar om du säljer 500.

ANNONS
Götaplatsens Foto