Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ger snabbast slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Har en fråga som jag gått o lurat på ett tag och inte orkar vänta två dagar till på för att få svar på, då min nya KM 5d ska komma.

Jo det är så här jag har en Canon IS2 också och jag undrar om kamerorna kommer ge samma slutartid om jag tar två identiska kort vid samma iso,bränvidd och bländartal?

Tanken är ju att om jag tex kör med mitt 17-35mm 2,8-3.5 så släpper det in mer ljus än Canons lilla linsöppning, fast nu är det ju så att sensorn är större på 5d:n så hur blir det egentligen?

Finns säkrt någon snäll tomte här på forumet som kan svaret så jag slipper gissa.
(ljuset ut är förstås också identiskt i exemplet)

Med samma bildvinkel, bländare, ISO och tid _BORDE_ bilderna bli likadana, dock är kanske inte ISO-100 likadant på alla kameror, även om det borde vara det. (Plus att kompaktkameran borde ha mycket mer brus.)

Edit: jag kanske borde läsa lite bättre med, Tiden du får ur kameran borde vara samma med samma bildvinkel, bländare och ISO, det finns ju bara en tid som ger rätt exponering när dom andra är givna.

Senast ändrad:
Ljusmätningen i kamerorna kanske ger lite marginellt olika resultat, och CCDerna kanske är aningen lite olika i faktisk känslighet. Men i det stora hela borde du få i det närmaste identisk slutartid.
Ljusstyrkan på objektiv som står angivet(t ex 2.8, eller 3,5-5,6) anger bara största möjliga bländaröppning. Om du har ställt in en annan bländaröppning vid exponeringen t ex bl 8, då är det den som gäller. Största möjliga bländaröppninghar har då ingen betydelse. (Förutom indirekt på eventuell bildkvalitet, vilket dock är överkurs som svar på din fråga).
Bländartalet och den faktiska storleken på bländaröppningen är anpassat efter sensorns storlek. Dvs vid en viss bländaröppning t ex bl 8 blir den faktiska ljusmängden som träffar sensorn per kvadratmillimeter lika stor på en litensensor i en kompaktkamera, som på en APS-c sensor i en KM 5D.

Ber att få tacka för era svar, det var vad jag misstänkte då.
Den stora vinsten i slutartid kommer jag då få i att kunna använda högre ISOtal då ISO 400 på IS2:an är typ oanvändbart och jag har sett bra bilder tagna i iso 1600 med 5d.

Nu ska jag med tankekraft mana på postens distribution.
/Patrik.

ANNONS
Götaplatsens Foto