Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken kamera skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Angel.gbg

Medlem
Hej! har nu tittat runt i ca 1 månad på lite olika kameror dom jag tittat på är:

Pentax K-30 18-135 mmWR

Pentax K-5 II 18-135mm WR

Nikon D7000 18-105mm

Nikon D7100 18-105mm

vet att Nikon D7100 är bättre än dom andra men mycket dyrare tyvärr.

har ca 11000 att spendera å då vill jag ha Kamera med objektiv samt Minneskort, väska, Uv filter å kanske ett stativ. antingen att jag väntar några månader å sparar ihop till Nikon D7100 eller att jag köper en Pentax.

har haft en Eos 1000D i 4 år å vill ta mitt fotande till en ny nivå
så vad skall jag välja?

Köp en ny D7000 och en begagnad Nikon 17-55/2.8

Nya Sigma 17-70/2.8-4 Contemponary verkar också trevlig, fast den är ju lite långsammare (f/4) vid de längre brännvidderna.

Om du tänkt fota mkt HDR är säkert d7100 bättre eftersom det går att gaffla upp till 5 exponeringar (istället för 3 vilket går att göra med d7000). Och om du tänkt börja fota fåglar eller andra snabbt rörliga saker med tele är också d7100 att föredra eftersom den lär ha bättre AF. 1.3 cropfunktionen hos d7100 är säkert också trevlig i de fall man behöver ha bred täckning hos AF punkterna.

Hej! har nu tittat runt i ca 1 månad på lite olika kameror dom jag tittat på är:

Pentax K-30 18-135 mmWR

Pentax K-5 II 18-135mm WR

Nikon D7000 18-105mm

Nikon D7100 18-105mm

vet att Nikon D7100 är bättre än dom andra men mycket dyrare tyvärr.

har ca 11000 att spendera å då vill jag ha Kamera med objektiv samt Minneskort, väska, Uv filter å kanske ett stativ. antingen att jag väntar några månader å sparar ihop till Nikon D7100 eller att jag köper en Pentax.

har haft en Eos 1000D i 4 år å vill ta mitt fotande till en ny nivå
så vad skall jag välja?

Hej!

(Jag viskar Pentax för att du får så mycket mer kamera för dina pengar då, än om du köper ett annat märke.)

då blir ju frågan om det skall bli en K-30 eller K-5 II lutar mer åt K-5 II faktiskt cyberphoto har ju ett bra paketpris på den 11500 med väska,uv filter, minneskort

Alternativt att man köper ifrån Ebay. där kan man få en K-5 II för 7-8 tusen

Pentax ger dig mest kamera för pengarna jag föreslår en K5 II (Har själv en K5), jag är mer tveksam till 18-135 som fått dåligt betyg i tester speciellt i relation till priset. Jag tycker i så fall 17-70 är det bättre valet.
Ingen av kamerorna är dåliga val förstås.

jag tänkte ha 18-135mm till att börja med då jag hört att det är bättre än 18-55mm
en K-5 II med ett 17-70 kommer gå över min budget. kommer isf bli att jag sparar ihop lite pengar å köper ett bättre objektiv lite senare

K5

jag har två K5, den äldre modellen. En K5 II låter som ett gott val, jag uppskattar mina hus väldigt mycket (och då är uppgraderingen vassare än mina). Om jag var du skulle jag nöja mig med kitobjektivet, spara ihop till ett riktigt skarpt objektiv över tid (eller gör som jag, köp det begagnat:)

jag tänkte ha 18-135mm till att börja med då jag hört att det är bättre än 18-55mm
en K-5 II med ett 17-70 kommer gå över min budget. kommer isf bli att jag sparar ihop lite pengar å köper ett bättre objektiv lite senare

Tamrons 17-50/2,8 kan du hitta för runt 2000 kr, ibland ännu billigare. Oerhört prisvärt. Köper du Pentax K-5 II kan du dessutom köpa varianten av denna glugg utan bildstabilisator (behövs ej eftersom Pentax har det inbyggt i huset). Den varianten anses dessutom något skarpare än den med stabilisator :cool:

Skickat från surfplatta

Om man fotar djur/fåglar i halvskumt ljus, spelar det någon roll vilken av dessa kameror man väljer då? Alltså är det någon som har lättare än någon annan att fokusera i dåligt ljus?

Jag har en Olympus E-410 idag och det objektiv jag använder mest nu är Olympus 70-300mm(4-5.6) men höjer jag iso:t över 200 i den kameran så blir det så mycket brus samt att den har så otroligt svårt att fokusera rätt i dåligt ljus, Pentax K-5 II är det x1,5 eller x1,6 eller x2 på objektiv till den för den här 35mm kamerastandarden? Tänkte vad jag behöver kika på för objektiv till den för att komma lika nära som 300(600 på 35mm kamera)mm på min Olympus.

Funderade på Olympus E-5 först men den verkar inte vara bra på högre iso heller och Om-d E-m5 verkar inte fungera så bra ihop med mina objektiv med den konverter som finns ute i handeln, så verkar inte som det går att fortsätta med Olympus för min del.

Jag har d7000 och jag tycker denna funkar riktig fint upp till iso 2000. Jämfört med d90 ges en liten förbättring i brusnivå på pixelnivå. Pga fler pixlar hos d7000 ges därmed lite bättre upplösning vid högre iso. AF funkar också bra vid sämre ljusförhållanden med d7000 när jag använder f/1.4 optik.

D7100 skall vara riktigt bra på att fokusera vid halvmörka förhållanden (1 stop förbättring jämfört med d7000)

Det finns ju även Sigma's 17-70 som är bra till ett lägre pris speciellt modellen utan bildstabilisering som inte behövs för Pentax.

ANNONS
Götaplatsens Foto