Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamerabur/rig bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trappers

Aktiv medlem
Jag vill skaffa en kamerabur/rig till min kamera, en Canon EOS R6 Mark II, och har bla hittat en som heter SmallRig 3233, samt en annan som heter 8Sinn. Min avsikt är att filma mycket med kameran i naturen, och har bla skaffat ett cine-objektiv, som jag tänkte skaffa ett follow focus-lösning till. Ett större batteri att sätta bakom kameran, samt en bra mikrofon.
Vilken av dessa två kamerariggar skulle ni rekommendera?
 

apersson850

Aktiv medlem
Min enda erfarenhet av sånt är av Smallrig 3884. Bortsett från det medföljande verktyget har den fungerat bra.

Vilken follow focus funderar du på? Det är väl ett Irix 21 mm du skaffade, eller hur?
 

Trappers

Aktiv medlem
Min enda erfarenhet av sånt är av Smallrig 3884. Bortsett från det medföljande verktyget har den fungerat bra.

Vilken follow focus funderar du på? Det är väl ett Irix 21 mm du skaffade, eller hur?
Jo det stämmer, det är Irix 21 mm som jag har köpt, men jag har inte fått hem det ännu. Nästa vecka har jag förhoppningsvis fått hem det.
Jag missade dock att objektivet har autofocus, så jag får väl börja där och se hur bra det fungerar.
 

Lesliehyn

Medlem
För att ingen annan har nämnt det innan.
Om du har en Canon R6 II, då vill du ha en bur från Smallrig är anpassat för just R6 II. Inte R6 I. Jag själv kör på Smallrig 4159. Funkar utmärkt. Den passar inte min R5.

Sen är det en smaksak vilken du föredrar mellan 8sinn eller Smallrig, båda fyller samma syfte i att ge dig fler monteringsmöjligheter. Jag kör på Smallrig för att jag har fler produkter från dem. Med den inbyggda Natorailen på översidan underlättar det för mitt handtag med natogrepp.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag har en uppsjö med Smallrig-grejer och tycker överlag de är bra och prisvärda. 8Sinn har också ett väldigt stort utbud av grejer men är svårare att hitta ÅF för. Bra kvalitet på båda så det är en smaksak vilken av dem du väljer, däremot behöver du som sagt kolla att den verkligen passar med MkII.
Personligen skulle jag välja den som har NATO-rails inbyggt, dvs Smallrigs. NATO-rails är smidigt att jobba med, går snabbt och lätt att konfigurera om riggen vid behov.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo det stämmer, det är Irix 21 mm som jag har köpt <...> Jag missade dock att objektivet har autofocus...
Autofocus? På ett Irix 21 mm? Vilket skulle det vara?
Såvitt jag förstått finns det inte på Irix Cine 21 mm T1,5 och inte heller på stillbildsversionen Irix 21 mm f/1,4 Dragonfly. De två ska i princip vara samma objektiv, fast på den sista finns inte kuggkransar för motordriven inställning.
 

Trappers

Aktiv medlem
Autofocus? På ett Irix 21 mm? Vilket skulle det vara?
Såvitt jag förstått finns det inte på Irix Cine 21 mm T1,5 och inte heller på stillbildsversionen Irix 21 mm f/1,4 Dragonfly. De två ska i princip vara samma objektiv, fast på den sista finns inte kuggkransar för motordriven inställning.
Jag misstolkade din första fråga, och trodde att du menade att objektivet jag köpt (men ännu inte fått) hade AF, vilket jag uppfattade från början att det inte hade när jag valde att köpa det.
 

Trappers

Aktiv medlem
Jag har en uppsjö med Smallrig-grejer och tycker överlag de är bra och prisvärda. 8Sinn har också ett väldigt stort utbud av grejer men är svårare att hitta ÅF för. Bra kvalitet på båda så det är en smaksak vilken av dem du väljer, däremot behöver du som sagt kolla att den verkligen passar med MkII.
Personligen skulle jag välja den som har NATO-rails inbyggt, dvs Smallrigs. NATO-rails är smidigt att jobba med, går snabbt och lätt att konfigurera om riggen vid behov.
Jodå 8Sinn ska passa min R6 Mark II, och jag valde att köpa deras bur, för den ger ett gediget och stabilt intryck. Jag kollade runt lite efter tester innan jag valde deras kamera-bur.
Men sedan så köpte jag faktiskt resten av prylarna ifrån SmallRig, för där känner jag att de håller en bra kvalitet. 8Sinn är klart dyrare, men det var bara buren som jag tyckte att jag ville betala lite mer för.
Ja NATO-rails är säkert bra om man gör om sin rigg lite då och då.
 

Trappers

Aktiv medlem
För att ingen annan har nämnt det innan.
Om du har en Canon R6 II, då vill du ha en bur från Smallrig är anpassat för just R6 II. Inte R6 I. Jag själv kör på Smallrig 4159. Funkar utmärkt. Den passar inte min R5.

Sen är det en smaksak vilken du föredrar mellan 8sinn eller Smallrig, båda fyller samma syfte i att ge dig fler monteringsmöjligheter. Jag kör på Smallrig för att jag har fler produkter från dem. Med den inbyggda Natorailen på översidan underlättar det för mitt handtag med natogrepp.
Buren ifrån 8Sinn ska passa R6 Mark II. Jag ser att buren ifrån SmallRig är mer tajt runt själva kamerahuset, vilket förklarar att den bara passar just den modellen.
Buren ifrån 8Sinn ser ut att vara lite mindre tajt, vilket i så fall skulle förklara varför den passar flera kameramodeller. Ja det får visa sig när jag fått hem buren.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om man vill ta loss kameran från stativet och använda den handhållet lite spontant är det lättare ju tightare buren sitter på kameran.
 
ANNONS