Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikon kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liefling

Ny medlem
Hej alla på Fotosidan!

Jag har bestämt mig för att börja fotografera igen efter en låång paus. Studera media & journalistik på gymnasiet och vi använde oss väldigt mycket av kamera under skoltiden, det var nog det roligaste jag pysslat med bortsett från musik!

Nu är det bara det att jag har inte en blekaste om vilken kamera jag ska börja med... Har tittat på D40 och D60 och tror att någon av dessa två skulle passa mig, men vill ha er åsikt om dessa kameror.

Det jag i huvudsak kommer att fotografera är porträtt, natur och livebilder. Lämpar sig D40/D60 bra för ändamålet?

Har en budget på högst 6500 att spendera på en kamera i nuläget.

Hej alla på Fotosidan!

Jag har bestämt mig för att börja fotografera igen efter en låång paus. Studera media & journalistik på gymnasiet och vi använde oss väldigt mycket av kamera under skoltiden, det var nog det roligaste jag pysslat med bortsett från musik!

Nu är det bara det att jag har inte en blekaste om vilken kamera jag ska börja med... Har tittat på D40 och D60 och tror att någon av dessa två skulle passa mig, men vill ha er åsikt om dessa kameror.

Det jag i huvudsak kommer att fotografera är porträtt, natur och livebilder. Lämpar sig D40/D60 bra för ändamålet?

Har en budget på högst 6500 att spendera på en kamera i nuläget.

Hej!

Med din budget kan du precis som du är inne på skaffa en D40 eller en D60 - men även en D80. Den sistnämnda är en utgående modell, nyss ersatt av D90 men fortfarande en mycket bra kamera. Den säljs nu ut på en del håll till ungefär samma pris som en D60.

Vad gäller kamerorna i övrigt så skiljer sig inte själva bildkvaliteten så mycket mellan dem. D40 har ju färre megapixel än de andra två, men den skillnaden betyder rent praktiskt inte så mycket som man kanske kan tro. Men det finns en annan skillnad som kan märkas lite tydligare: D40 har en lite äldre sensor som är lite svårare att använda när ljuset börjar bli riktigt svagt, i de lägena har helt klart D60 och D80 en fördel.

Alla tre (D40/D60/D80) är annars ungefär lika bra på porträtt, för naturbilder kan det större antalet megapixel hos D60/D80 vara en liten fördel. Jag är inte helt säker på vad du menar med livebilder, men gissar att du syftar på att fota typ musiker live? För det kan D80 ha en fördel genom att den har en lite mer påkostad autofokus som jobbar lite snabbare och träffsäkrare i svagt ljus.

Enkelt uttryckt så är ju D40 den enklaste kameran i Nikons sortiment, den har så att säga ett minimum av allting. D60 är till det yttre mycket lik D40, men är lite mer påkostad, lite nyare sensor med fler bildpunkter, lite bättre berbetning av bilderna direkt i kameran, lite fler småfinesser. D80 i sin tur är en lite mer påkostad modell, med lite bättre sökare, lite bättre autofokus och en del andra finesser.

Men D80 har en mer uppenbar fördel för den som funderar på att köpa begagnade objektiv. Med D40 och D60 behöver du använda de nyare objektiven i Nikons sortiment för att få autofokus, objektiv med beteckningen 'AF-S', inte bara 'AF'. Nu finns det runt 25 objektiv av typen AF-S, plus ungefär lika många av typen HSM från Sigma som också ger autofokus med D40/D60, så det är inget jätteproblem. Men det finns väldigt många fina och prisvärda gamla begagnade AF-objektiv där du bara får autofokus med D80 (och andra mer påkostade Nikon-modeller).

Men alla tre kamerorna går som sagt att ta bra bilder med :)

ANNONS
Götaplatsens Foto