Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken programautomatik har D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Ja, jag fick väl med hela frågan i rubriken...
Jag tycker det är befriande skönt att se att Nikon med D300 prioriterade/valde bort programautomatik när man designade kamerahuset men jag antar att denna funktion finns i menyn. Vilka programval finns det? Jag hittar inget i snabbinformationen på Nikon.se.
Med programautomatik menar jag exponeringsauto med prio enligt modellen Porträtt, Sport, Solnedgång :) o s v
Jag tycker också det verkar finnas en del återförsäljare som faktiskt har denna kamera hemma! Är det nya tongångar från Nikon eller tillfällig tur. Jag vill minnas att det alltid brukar vara kö till en (eftertraktad) Nikon-modell.

Kan inte tänka mig att Nikon har de valen på en kamera som D300.
Du kan välja att prioritera bländare eller tid efter ett förutbestämt program.
Annars gäller nog egna inställningar efter typ av motiv.
Men det finns ju många D300 användare här på forumet så har jag fel så rättar de mig nog mer än gärna.

Micke.

Nikon tänker nog så att om man behöver programautomatik så är D300 mer kamera än vad man behöver.

Nikon tänker nog så att om man behöver använda programautomatik så ska man nog inte ha en så avancerad kamera som D300, då är nog D80 ett lämpligare val. D200 har väl inte heller nån programautomatik.

Det närmaste du kommer är väl inställningasbankerna där du kan skapa egna "program" för olika typer av bilder.

Jag saknar inte programautomatik alls sen jag uppgraderade mig men det var väl värt att ha i början när man inte var lika tekniskt kunnig.

Edit: Aj, Tommy hann före att nämna bankerna.

Fläsk-Tarzan skrev:
Den som behöver programautomatik i sin D200 eller D300 har köpt fel kamera!
Nja, jag tror nog att även en erfaren och skicklig fotograf kan ha nytta av t ex sportautomatik. Det är skillnad mellan att behöva och kunna ha nytta av något när man väljer det själv.

Begreppsförvirring?

Jag bara undrar, vad kallar ni P-läget på en D300? Nikon kallar det i alla fall Programautomatik.

Det är möjligen inte "Digital Vari-program", som Nikon kallar det, ni är ute efter, ?

Den som inte kan skilja på dessa begrepp kanske inte skall ha en systemkamera alls.

Re: Begreppsförvirring?

tormig skrev:
Den som inte kan skilja på dessa begrepp kanske inte skall ha en systemkamera alls.

"Med programautomatik menar jag exponeringsauto med prio enligt modellen Porträtt, Sport, Solnedgång"

Den som inte kan läsa ursprungsinlägget kanske inte skall svara i tråden?

Min D300 har 4 st "mode" eller exponeringslägen: S, A, M och P. P är program, dvs både tid och bländare väljs av kameran. Mera omfattande förkomponerade programlägen där kameran tar över mer än bara exponeringen och samtidigt spärrar vissa inställningar/funktioner, som AUTO, Porträtt, Sport, Landskap m. m, finns inte. Däremot finns alla möjligheter att själv koka ihop egna inställningskombinationer för olika förhållanden och spara.

Aton_ skrev:
Nikon skriver om D300 att P-läget har ett flexibelt program vad nu det innebär.

Flexibiliteten består i att Kameran väljer en i sitt tycke (dvs de japanska programmerarnas tycke) en optimal kombination av bländare och slutare. Genom att skruva på det bakre kommandohjulet kan denna kombination ändras. Ex genom att öka slutartiden och minska bländaröppningen eller vice versa. "Summan" är dock alltid densamma.

Aton_ skrev:
Nja, jag tror nog att även en erfaren och skicklig fotograf kan ha nytta av t ex sportautomatik. Det är skillnad mellan att behöva och kunna ha nytta av något när man väljer det själv.
Att välja korta slutartider och slå över till AF-C borde väl fotografen kunna göra utan att behöva sportautomatik? Motivprogram behövs egentligen bara av fotografer som inte vet hur en kamera fungerar, för övriga fotografer så är dessa funktioner mest i vägen och gör kameran onödigt oflexibel.

Motivprogram är bara i vägen för oerfarna fotografer också. Min papps lägger mer tid på att klura på huruvida det skall vara gubbar eller berg på ratten än på att ta bilden. Och i slutänden befinner han sig ändå i situationer där kameran skulle gjort precis samma val oavsett vad man ställde in.

För en oerfaren/ointresserad fotograf behövs egentligen ingen annan inställning än "Använd blixt/Försök att undvika blixt/Använd inte blixt".

Aton_ skrev:
Nikon skriver om D300 att P-läget har ett flexibelt program vad nu det innebär.

Dom menar programförskjutning. Betyder bara att man kan knuffa det automatiskt valda bländarvärdet upp eller ner med tumhjulet, samtididigt som tiden justeras automatiskt för att hålla exponeringen kvar - eller vice versa. Ganska fjärran från "digitala vari-program" som exempelvis, D40, D50, D70 och D80 har där kameran tar över betydligt fler inställningar än bara exponeringen.

Aton_ skrev:

Vad jag upplevde på min gamla D80 var att sportläget var helt värdelöst, det valde väldigt olämpade inställningar. Det var bara att köra på något av de "riktiga" lägena om det skulle gå att fota sport/action. Jag vill ha väldigt bra kontroll på mina inställningar när jag exponerar så att det blir som jag vill ha det, så förutom att sportläget gav värdelösa bilder så hade jag ingen kontroll över det heller.

D300'ans målgrupp har ingen nytta av motivprogram, dom förväntas veta hur en kamera fungerar, och motivprogram är inget dom varken vill ha eller betala för.

/kent

Har aldrig använt Motiv programen på min D70s och saknar dem inte heller på min nyare D200.

Snarare skönt att bli av med allt onödigt trams ;)

Vad tror/vet ni om det här med kameratillgången då? Sista stycket i mitt första inlägg... Kan man räkna med att kameran kommer att finnas i lager framöver? Har det inte alltid varit väntetider på Nikons senaste DSLR-modeller?

Lustigt, för (P) finns på min D3, håller bara in "Mode"-knappen o bläddrar till P..

Har faktiskt använt det ibland! 8-O

ANNONS
Götaplatsens Foto