Annons

Vilken Rolleiflex har jag köpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Ja, vilken kamera har jag egentligen köpt?

Den har ett Xenotar 3,5. Kameran väger 1120 gram med film i. Serienummer 1853413.
Jag *tror* att det är en model C.

Och så en teknikfråga: när jag använder en vanlig modern elektronisk blixt, då skall väl kameran vara inställd på den lilla blixten, och inte på den lilla glödlampan, korrekt?

En till teknikfråga: den lilla knappen längst upp till höger på framsidan, är det självutlösaren?

Jag har hittat manualer till E- och F-modellerna, men inte till C. Någon som sett till någon på nätet? Om det nu är en C...

Tackar på förhand,
Micha

Större bild:
http://wb962960.bahnhofbredband.se/fs/DSC_57382004-08-12 19.21.34.jpg
 

Bilagor

  • dsc_57342004-08-12 18.56.35.jpg
    dsc_57342004-08-12 18.56.35.jpg
    47.7 KB · Visningar: 314
Gratulerar till kameran!

Jo, det är en C, men den kallas oftast E av någon anledning. Så det är manualen till en 3,5E du ska leta efter.

Ja, blixtsynken ska vara inställd på blixten.

Ja, igen. Det är självutlösaren.
 
Kollade på den större bilden. Jäklar vilken snygg kameramodell. Jag har varit sugen på just en sådan i flera år, men prioriterat annat eftersom jag ju har flera Rolleis.

W.Ö.Larsen hoppar jag över. Skulle vilja få tag på Four Square gul, men det verkar inte säljas i Sverige. :-(
 
J. Patric!
Tack för svaret, och berömmet för kameran!

Enligt vissa web-platser så kallades E-modellen för C i Europa. Men de bilder jag sett på E, och de bilder som finns i manualen för E, stämmer inte med min kamera. Nåja, det mesta går ju att lista ut, nu när jag har svaret på mina frågor...

Enligt
http://www.rolleiclub.com/rollei/tlr/index.htm
så är det en C, men alla "experter" på nätet verkar vara oense... :)

Tack!

/Micha
 
michap skrev:
Enligt vissa web-platser så kallades E-modellen för C i Europa. Men de bilder jag sett på E, och de bilder som finns i manualen för E, stämmer inte med min kamera. Nåja, det mesta går ju att lista ut, nu när jag har svaret på mina frågor...


Vad är det som inte stämmer med bilderna i manualen? Har du länk till den?

Den kallas "E" eftersom den är samtida med 2,8E och har samma egenskaper, förutom att självutlösaren på 2,8E har en spak istället, som man också ställer in blixtsynken med. Sedan hade 2,8E troligtvis även bildräknare för Rolleikin på den övre spolknoppen installerad redan från fabriken.

Din kamera är utan ljusmätare. Kunde köpas både och utan. Köper jag en likadan kamera så blir det också utan mätare.
 
Senast ändrad:
michap skrev:
Det som inte stämmer, är som du säger, självutlösaren och X/M-omkopplaren som verkar olika , men också "take up spool knob" (vad nu det heter på svenska).

"Upptagningsspolknoppen" ;-)

Jo, den har bildräkneverket för småbildsadaptern Rolleikin. Jag använde aldrig Rolleikin på min 2,8E, så den knoppen var mest irriterande.

2,8E har en annan självutlösarmekanism än 3,5:an. På din kamera går självutlösaren igång direkt när du aktiverar den. På 2,8:an så drar man ned spaken först och och så startar den när man trycker in avtryckaren.

3,5F fick denna metod.
 
Jahaja, nå, då vet jag det också!
Tackar och bockar och bugar!

Nu skall jaga bara ta slut på rullen och iväg till labbet så jag får veta om allting funkar som det skall...
Tiderna verkar ok, men självutlösaren tycks ha beckat igen...den surra inte, snarare tickar... :)

På slutarlammelerna syns slitmärken, kan det tyda på att de är osmorda och borde smörjas? Det finns visst två olika skolar vad gäller smörning av slutaren. Skall lammelerna alls smörjas?

/Micha
 
michap skrev:
Nu skall jaga bara ta slut på rullen och iväg till labbet så jag får veta om allting funkar som det skall...
Tiderna verkar ok, men självutlösaren tycks ha beckat igen...den surra inte, snarare tickar... :)

Kameran kan behöva en rengöring/smörjning. En slutarrengöring brukar kosta en tusenlapp, men det är säkerligen billigare att bara låta självutlösaren fixas.

På slutarlammelerna syns slitmärken, kan det tyda på att de är osmorda och borde smörjas? Det finns visst två olika skolar vad gäller smörning av slutaren. Skall lammelerna alls smörjas?

Det frågar du nu, veckan efter att jag rengjort slutar- och bländarlamellerna i ett par compurslutare. De var oljiga och klibbade därför ihop. :-(

Endast axlarna för kugghjulen i bromsverket och ett par till mekaniska delar i slutaren ska smörjas med så lite olja som ryms på en nålspets. Bländar- och slutarlameller ska aldrig smörjas!

Slutarlamellerna har små "streck" som nästan liknar ådring på trä. Det är från tillverkningen, och inte slitage. I en del slutare är den översta lamellen lite böjd längst fram, vilket är för att lamellerna inte ska fastna i varandra. Vid tillverkningen av precisionsslutare så kan varje slutarlamell justeras var för sig och få sig en liten böj på någon 1/100mm.

Tipsar om den här sidan:

http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9/allBySubject/C13A2A48A53B2A0AC1256C86002B83A2

Intressant läsning om tillverkningen av Prontorslutare. Prontor var länge på andraplats jämfört med Compur, men nu när tillverkningen av Compurslutarna lagts ned så...
 
jimh skrev:
De skall inte smörjas. Då klibbar de ihop och påverkar tiderna.

Sannerligen! Skulle jag fota med min Rolleiflex 4x4 fick jag först avfyra slutaren för att få den igång (och förlora en bild) innan jag kunde ta en bild. Minuten efter var lamellerna fastklibbade igen. Förra veckan tog jag oljan vid hornen och rengjorde lamellerna med kemiskt ren bensin och ett tjugotal tops.

Slutaren i min nyligen inköpta Voigtländer Bessa hade samma problem.

Måste tillägga att jag varken rökte pipa eller något annat medan jag sysslade med bensin.
 
Jim och J. Patric; tack skall ni ha!

Tillsvidare låter jag nog självutlösaren vara, om det visar sig att tiderna stämmer. Då tar jag hellre itu med min 'cord, eller rättare sagt, låter någon annan ta tag i den... :)

/Micha
 
ANNONS
Götaplatsens Foto