Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket CompactFlash-kort till EOS D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hej!

Jag är sugen på att skaffa mig en Canon EOS D30 och letar info om vilka CompactFlash-minneskort som är vettigast till en D30 och var de kan köpas. Min spontana gissning är att ett 512MB-kort vore lagom, kanske räcker då minnet ungefär lika långt som batteriet, i storleksordningen sisådär 400 bilder. (Kom gärna med synpunkter.)

Jag har hittat följande tester:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6011
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/page3.asp
De antyder dels att det skiljer mycket i prestanda på olika kort, dels att olika kort funkar olika bra i olika kameror... och sen kan man fråga sig hur viktigt det är med snabba minneskort.

Båda testerna visar på ganska överlägsna resultat för kort från Simpletech och Pretec i just en D30.
Men nu har jag letat som en galning på nätet i ett par timmar utan att hitta en enda återförsäljare av dessa kort i Europa!

Det är nog bättre att jag konsulterar er istället.
Kan ni hjälpa mig ur min förvirring?

Tack på förhand, alla åsikter & tips & erfarenheter är av intresse!

mvh
Mattias, Gbg

Hej

512 låter helt klart rimlig storlek. Har haft en D30 o 1GB var mycket på den tiden, bytte till en D60, den är hungrig på minne den.

Kolla www.digitalnytt.com, de är snabba o har relativt hyfsade priser.

Vad jag läst skiljer det inte bara mellan minneskortmärken, utan även hur kamerorna är gjorda. En Canon D30/60 lär vara snabbare att spara på en IBM Microdrive mot tex Nikons digitala.

Roine

Har en go liten D30, har för tillfället enbart ett styck 256mb kort från Sandisk. Skitkort, segt som snor, fick ha det medan mitt egna 256mb kort trillat in i reklamationssvängen (kunde bara spara upp till 116mb). En 256mb:are räcker kanske inte riktigt, i raw-format duger det bara till runt 68bilder, högsta jpg 190bilder. 512mb bör duga superbra, bara det inte råkar vara ett sandisk minne.

Jag har en gammal D30 som jag är ganska nöjd med. Har ett 128megs kort men känner att det inte rikigt räcker till när jag fotar RAW.

Hur stora kort kan man slänga i en D30. Hur mycket har den stöd för?

ANNONS
Götaplatsens Foto