Annons

Vilket objektiv bör man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

aanders

Aktiv medlem
Hej!
Som en amatörfotograf har jag bestämt mig för att investera i en digital systemkamera. Efter moget övervägande har jag kommit fram till att en Canon EOS 450d passar mina behov bäst. Till denna kamera medföljer ett 18-55mm IS Lens Kit. Utöver kameran tänkte jag även köpa ett objektiv. Men jag vet inte riktigt vilket? Vilket objektiv skulle ni rekommendera för en amatörfotograf som antagligen kommer fota allt från fåglar till atlantångare.
Tacksam för svar.

ps. Uppskattar om jag inte får något svar i stil med att "har du provat sökt på forumet, finns säkert femtielva trådar om detta redan" ds.

Budget?

Vore lättare att tipsa dig om man vet vilken budget du har.

en ljusstark zoom är ju bra till fågelfoto men som sagt, svårt att säga utan prislapp.

/Rille

Tack för snabbt svar!
Prislappen har jag inte tänkt på så mycket. Men helst under 10. Jag har funderat på ett 17-55 mm f/2,8 IS USM?
Funderar eventuellt på att köpa objektivet utomlands, från tincheungcamera.com.hk lutar det mot, får på så vis ned priset.

Har man en måttligt stor budget är nog Canons 55-250 IS en ganska given komplettering. Väldigt mycket objektiv (och bildkvalité) för pengarna.

Fundera lite på vilken sorts kort/motiv som du prioriterar. Själv tar jag mycket natur och inte vilda djur och då är vidvinkeln ett givet val. Canons eget 10 - 22 är mitt tips och givna val.

för atlantångarna.)

För atlantångare behöver du inget bättre än det kitobjektiv du får med. För fåglar duger inte EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM heller. Såvida de inte är döda. Fåglarna, alltså.

Betänk om du vill ha något mer vidvinkligt eller mer åt telehållet (vanligast).

Hej!
Som en amatörfotograf har jag bestämt mig för att investera i en digital systemkamera. Efter moget övervägande har jag kommit fram till att en Canon EOS 450d passar mina behov bäst. Till denna kamera medföljer ett 18-55mm IS Lens Kit. Utöver kameran tänkte jag även köpa ett objektiv. Men jag vet inte riktigt vilket? Vilket objektiv skulle ni rekommendera för en amatörfotograf som antagligen kommer fota allt från fåglar till atlantångare.
Tacksam för svar.

ps. Uppskattar om jag inte får något svar i stil med att "har du provat sökt på forumet, finns säkert femtielva trådar om detta redan" ds.

Jag tycker definitivt du ska kolla upp någon utav Canons 70-200mm objektiv. Kanske ett begagnat 70-200/4 L IS t.ex. Ett utomordentligt komplement till ditt 18-55mm. Då klarar du du flesta situationer från vidvinkel till tighta porträtt. Jag kör själv en 17-40mm/4L för vidvinkel/allmän fotografering samt ett 70-200/4L för mer tele/porträtt. En mycket givande kombination för mitt fotograferande. När du blivit varm i kläderna kan du alltid komplettera med ett ljusstarkt fast objektiv!

Somsagt, kolla upp ett 70-200mm...du blir inte besviken.

17-55 vore väl onödigt, vänta tills du (ev.) tröttnar på ditt 18-55 först...?

Jag köpte ditt paket i våras. Mitt första extraobjektiv blev ett Canon 70-300IS. Utmärkt för fågelfoto...skarpt även på höga brännvidder om än inte riktigt i L-klass. För 10 lax får du också precis Canons 24-105L som jag själv strax får hemlevererat av en kompis som är i NY (där kostar det ca 7500:-, i Sverige 10 alltså).

Ett bra antifågelobjektiv annars är Sigma 10-20. Prisvärd vidvinkel som också är mycket skarp. Det blev min trea. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto