Annons

Vilket objektiv på vilket kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska iväg och fota stora rovdjur i nordiska vildmarker, främst sovandes i gömslen flera dygn, och tänkte mig ha en kamera med objektiv för att snabbt kunna fota sånt man inte riktigt är beredd på, som går fort. Den andra kameran ska jag ha uppställd på en gimbal. Den "snabba" ska jag ha mitt 300mm f4 då den knappt väger något. Den som ska vara på min gimbal ska vara mitt 500mm, tunga, objektivet.

Jag har en Nikon D800E och en D850. Båda har batteripaket för att maxa FPS.
Vilket kamerahus skulle ni välja att ha på vilket objektiv? och av vilken anledning?

Tack
 

horvendile

Aktiv medlem
Med reservation för att jag inte har erfarenhet av den typen av fotografering:

Ska det gå snabbt så skulle jag föredra D850 mest pga bättre AF. Å andra sidan, om det troliga är att kameran med 500 mm kommer få de bästa motiven skulle jag sätta D850 där pga märkbart bättre sensor. Och i så fall tänka att kommer det något snabbt man inte är beredd på, nå, då är D800E mycket bättre än ingenting.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Ska det gå snabbt så skulle jag föredra D850 mest pga bättre AF. Å andra sidan, om det troliga är att kameran med 500 mm kommer få de bästa motiven skulle jag sätta D850 där pga märkbart bättre sensor. Och i så fall tänka att kommer det något snabbt man inte är beredd på, nå, då är D800E mycket bättre än ingenting.
Tack Dan,
Lite av de tankarna jag har haft.
Jag fick lite mer svar på ett forum utomlands som tur är och där var det en som kom med en bra synpunkt som som kan vara avgörande som jag hade glömt, att D850 kan fota helt tyst, vilket är bra om djuret kommer väldigt nära. Dessutom att D850 klarar av att hitta fokus snabbare, vilket är viktigt när något är nära och rör på sig. Det får nog bli D850 på 300mm.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack Dan,
Lite av de tankarna jag har haft.
Jag fick lite mer svar på ett forum utomlands som tur är och där var det en som kom med en bra synpunkt som som kan vara avgörande som jag hade glömt, att D850 kan fota helt tyst, vilket är bra om djuret kommer väldigt nära. Dessutom att D850 klarar av att hitta fokus snabbare, vilket är viktigt när något är nära och rör på sig. Det får nog bli D850 på 300mm.
Men det lär inte bli snabb fokus om du ska köra i tyst läge på riktigt (dvs elektronisk slutare). Du måste ju först skramla till och fälla upp spegeln och öppna slutaren och sedan har du bara sensorns inte alltför snabba fokusering kvar. Sedan skulle jag nog ändå misstänka att D850 är lite tystare, eller i vart fall mjukare, i Q och Qc än D800e, men det kan du ju testa ganska lätt.
 
ANNONS