Annons

vilket objektiv till Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

phomand

Ny medlem
Har en Canon EOS 7d inköpt för typ 10 år sen och har (tror jag) beslutat att köpa nytt objektiv istället för nytt kamerahus.

Intresserad av macro och porträttfotografering. Hittade ett objektiv som kombinerar de båda och har bra recensioner och det är EF 100mm f/2,8L Macro IS USM.

Men det har funnits ganska länge på marknaden och de flesta recensionerna är gamla. Vad tror ni om detta? Har ni tips på ett liknande som är bättre? Kan betala mer om det är värt det.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nästan alla 90-105 mm macroobjektiv är mycket bra för de områdena du nämnde. Du hittar ingen större skillnad i skärpa mellan dem. Kan du få tag i nämnda objektiv till ett bra pris så blir du inte missnöjd. Andra alternativ är Tamron 90/2,8 (flera olika modeller genom åren), sigma och Tokina har också gjort bra objektiv i samma objektivgrupp. Kanske har Canon ändå den bästa autofokusen om du har tänkta att använda det i ditt fotograferande. Klarar du dig utan AF har Laowa flera modeller som kanske är skarpast av alla till mycket bra priser.
 

Brix

Aktiv medlem
De flesta makro-objektiv brukar vara bra även till porträtt.

Canon EF 100/2.8 makro är absolut ett bra objektiv, men det finns ju billigare alternativ som i stort sett är lika bra.

Jag har själv haft både ett Tamron 90/2.8 makro och ett Sigma 105/2.8 makro och båda dessa är mycket skarpa och har fin bokeh och båda kostar dessutom betydligt mindre än Canon-objektivet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Till en 7D kan man även använda EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. På en APS-C blir 100 mm lite väl långt till vissa motiv. Däremot kan det passa utmärkt till små saker, särskilt om sakerna kan bli rädda och flyga sin väg (insekter). Men bortsett från det är EF 100 mm f/2,8L IS macro USM ett utmärkt objektiv, där stabiliseringen även underlättar handhållet fotograferande.

Själv bytte jag från 60 till 100 mm när jag gick över från APS-C till fullformat på vardagskamerorna.
 

Artis

Aktiv medlem
Objektiv brukar ha betydlig längre livslängd än kameror. Om du köper Canon då kommer det att fungera även med nyare Canon kameror i fall du köper en. Köper du Tamron eller Sigma risken är att de slutar fungera med din nyinköpta Canon. I Canon priset ingår även kompatibiliteten.
 

PMD

Aktiv medlem
EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM fick betyget "referensklass" av objektivtest.se vilket är det bästa betyg de ger. Det är snäppet över "toppklass".

Jag har ett exemplar själv och kan intyga att det definitivt inte är objektivet som är begränsningen för hur bra makrobilderna blir.
 
ANNONS