Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket ska jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rottan

Aktiv medlem
Går lite i funderingarna att köpa ett nytt objektiv.
Tittar lite på dessa tre.
CANON 17-40/4 L USM
CANON EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
CANON EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

Vet ju att man får mer vidvinkel med 10-22 men vet inte om jag behöver komma så brett.
Så frågan är om jag ska satsa på L objektivet istället.
Har det bättre skärpa än EF-s objektiven?
Har en 20D.
Tacksam för lite hjälp.
/Lars

Har inte provat 10-22'an men väl 17-85. och den kan jag då inte rekomendera då skärpan är undermålig samt att den ger mycket kromatisk aberration vid 17mm.
Har bytt till en 17-40 och skillnaden är STOR !
17-40 är bästa valet enligt mig, men Sigmas 18-50 är också ett väldigt bra val om du vill ha bättre ljusstyrka.

Jag köpte 17-85 först, men insåg ganska snart att 17-40 var det jag egentligen ville ha. Visst är bildstabiliseringen trevlig, men jag tycker inte det är värt det på bekostnad av annat. 40 mm kan naturligtvis vara lite kort ibland, men jag kompletterade ganska raskt med en 70-200/4L. Glappet mellan 40 och 70 gör mig inget.

Du kan ju dessutom få tillbaks 900:- av priset på 17-40 om du köpt kameran nyligen (eller helt enkelt beställer ett rabatthäfte från Canon.)

Rottan skrev:
Går lite i funderingarna att köpa ett nytt objektiv.
Tittar lite på dessa tre.
CANON 17-40/4 L USM
CANON EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
CANON EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

Vet ju att man får mer vidvinkel med 10-22 men vet inte om jag behöver komma så brett.
Så frågan är om jag ska satsa på L objektivet istället.
Har det bättre skärpa än EF-s objektiven?
Har en 20D.
Tacksam för lite hjälp.
/Lars

Enlig testen i senaste Foto är 10-22:an till och med skarpare än 16-35 2,8L. 17-85 jämför dom med 28-135 is och menar att den har liknande prestanda. Har inte testat 17-85 själv, men plåtat en hel del med 28-135 is och tycker att den är helt ok.
/Affe

ANNONS
Götaplatsens Foto