Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

pet

Aktiv medlem
Har tänk att byta ut kitgluggen(nikon) mot något bättre. Det jag har tänkt att använda objektivet till är i stort sett uteslutande till landskapsfotografering. Har funderat på något av dessa två objektiven.

NIKKOR AF-S DX12-24/4G
NIKKOR AF-S DX17-55/2,8G

Vilket ger bäst skärpa,färg och kontrast återgivning?
Vilket är bäst lämpat för landskapsfotografering?

Tack felix.

Ingen annan som har någon erfarenhet av objektiven...hur står sig sigmas 18-50/f2,8 i skärpe,kontrast och färgåtergivning mot nikon-objektiven???

Det som är bäst lämpat för landskap beror ju på vilken bildvinkel du arbetar med. Vissa använder mycket vidvinkel, andra använder mer tele. Så det är rätt personligt.

Håller med dig Peter men jag är ute efter en glugg som ersätter kitgluggen...när jag fotar landskap så brukar jag hålla mig i området 18-50 beroende på motiv mm. Gör jag utsnitt brukar det bli min 70-200 glugg som får stå för jobbet.

Då så, i ljuset av det är jag högst tveksam till om 12-24 DX vore en ersättning till kit-gluggen.
Då har du ju 17-55 kvar som tydligen ska vara superb, till ett inte lika superbt pris dock.

Du borde kolla på Sigmas alternativ, även om jag gissar på att Nikons är lite bättre, det är en STOR prisskillnad som kanske inte alltid motiveras av skillnad i prestanda.

Damocles skrev:
Du borde kolla på Sigmas alternativ, även om jag gissar på att Nikons är lite bättre, det är en STOR prisskillnad som kanske inte alltid motiveras av skillnad i prestanda.

Sigma 15-30/3,5-4,5 kostar 3660kr på technikdirekt mot rekommenderat retail-pris på 7330kr eller ca 6500kr på Scandinavian Photo och Cyberphoto. Dock utstickande frontlins som gör det riskabelt att fotografera i motljus.

/Pontus

Tack för svaren.
Ja priset på 17-55 gluggen är lite väl saftigt det är därför jag börjat att titta på sigmas 18-50/f2,8 men samtidigt är jag lite tveksam,endel hyllar skärpan mm och andra säger motsatsen.
Svårt det här med objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto