Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vindskydd till Deity V-mic D3 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Funderar på en Deity v-mic D3 pro (mest pga den ställbara gainkontrollen då jag använder 2 olika kameror med olika bra förstärkare (Olympus em-1 mk2 och olympus-em1x). Vilken typ av vindskydd ska man använda som passar utan alltför mycket klippande och annan modifikation? Har kikat in ett par modeller men vet inte hur de passar. Kostnad under 1 lax helst billigare.

Den här kanske? 17 dollars och lite till. Verkar vara färdig, så inget klipp och klistra.

(Ingen egen erfarenhet. Bara googlade)

Den här kanske? 17 dollars och lite till. Verkar vara färdig, så inget klipp och klistra.

(Ingen egen erfarenhet. Bara googlade)
Det är likt ett par tittat på från Senheiser ch Röde(som kostar 2-3 gånger så mycket). Mycket av vindskyddsförmågan beror tydligen på skumdelen innanför pälsen. Misstänker att detta är någon form av kinakopia (jag har sett ett antal sådana här t.o.m betydligt billigare). Vill nog inte köpa grisen i säcken utan att höra från någon som använt den, men tack ändå för tipset:)

PS Det är en kandidat och om någon har erfarenhet av den så kan det vara intressant, så klart!

Senast ändrad:
Jag har själv precis beställt en D3 Pro som är på väg.
Enligt Deitys webbsida rekommenderar de nedanstående vindskydd. Troligen får man vad man betalar för så jag skulle undvika de billigare varianterna. För egen del har jag bara gott att säga om Rycote som jag använder till mina andra mickar.

Rycote Classic Softie 12cm (19/22)
Rycote Super-Softie (19/22)
K-Tek AIRO AWRVM1
Reinhardt Whisper W130
Reinhardt Windsock 50-130
BOYA BY-P120
BOYA BY-T120
Auray WSS-2014
Bubblebee WindKiller Medium
Movo WS160

Jag har vindskydd och pälsar från både Rycote och Movo och de fungerar väldigt bra. Movo har flera mindre modeller (från 5cm och i 2 cm intervaller har jag för mig) som funkar mycket bra till kortare mikrofoner och priserna är helt ok.

Rycote kostar lite mera men håller hög kvalité och har bra support när det behövs.

Det är inte skummet i sig innanför pälsen eller textilen som dämpar vindljudet utan det faktum att det bildas ett stiltje mellan textilen/pälsen och mikrofonens element vilket isolerar från den låga frekvensen som lufttrycksförändringarna vinden skapar.
Extern päls tillför ännu bättre blockering där luftens energi effektivt tas omhand av pälsen.

Själva skummet inuti konstruktionen är till för att hålla allt fixerat på plats utan att påverka ljudet på något sätt.

Här finns bra och läsvärd information.

ANNONS
Götaplatsens Foto