Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinkelsökare C till en Eos 20D någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att köpa en vinkelsökare till min 20D. Dels för att den är (tror jag) suverän för makrofoto, och jag kan tänka mig att man har användning för den vid all möjlig fotografering när kameran sitter på stativet.

Är det någon som har den här sökaren, och fungerar den i så fall bra till annat än makro? Underlättar den skärpeinställningen med den lilla sökaren på en 20D (eller 300D/350D)? Är den värd sitt höga pris?

Jag vet att det går att använda en del äldre vinkelsökare av olika märken, men det verkar trevligt att få en rättvänd bild ...

/AFE

Jag innehar denna anordning. Denbekymmrar sig inte över vad som fotograferas och hjälper upp avsaknaden av en vinklingsbar, förflyttningbasr elektronisk sökare. Ett handikapphjälpmedel som är svårt att vara utan när sökaren hamnar i konstiga postioner i förhållande till bekvämlighetsfaktorn för kroppen i samband med fotograferingen. Ett ytterligare plus är att den förstorar sökarbilden, eftersom det tycks vara omöjligt att få stopr sökarbild i en kamera.

Jag har också en sådan, men använder den inte så mycket. Det är givetvis skönt att få sökarbilden förstorad, men samtidigt blir det ju också svårare att komponera, eftrsom man inte ser hela sökaren. Men den är ju fantastisk bra att ha när kamerna placeras väldigt lågt. Jag tycker inte att det är lönt att lägga det den kostar i Sverige påd en, men om du kan få en billigt utrikes kanske.

Hmm... jag trodde att man ser hela bilden när den är inställd på 1,25x förstoring - är det alltså inte så?

Att köpa den från BHPhoto i New York blir tyvärr inte billigare när moms och tull läggs på priset (och inte mer än 400:- billigare utan).

En gammal vinkelsökare B ger rättvänd bild och sökarinformation, men ingen förstoring förstås. Den fungerar i alla fall utmärkt och kan hittas begagnad till mindre än hälften av vad vinkelsökare C kostar.

jag har en ännu äldre variant, Angle Finder B, från 60-talet och som kostade mig 450kr.

Visserligen inte rättvänd bild, men det vänjer man ju sig vid

Förstoringen var en av de saker jag hoppades på skulle hjälpa. Jag har glasögon, och tycker det är rätt svårt att få till skärpan vid makrofoto med den erbarmerligt lilla sökaren på 20D ...

Om bilden är spegelvänd eller inte spelar nog oftast inte så stor roll, men jag inbillar mig att en rättvänd sökarbild skulle underlätta om man använder sökaren med kameran på stativ och teleobjektiv och motivet är rörligt (och usch vad den här meningen blev lång).

Jag tycker att det är svårt nog att följa ett rörligt motiv även om bilden inte är spegelvänd. Med en spegelvänd bild skulle jag knappast lyckas pricka in en vidvinkelbild av en dörr! Men jag kanske har taskig simultanförmåga;).

froderberg skrev:
Den som kört mycket rolliflex eller bladare kan panorera spegelvänt... :)

Jag har använt båda en hel del, men med nästan enbart i studio ;) För övrigt kändes det underligt första gången jag testade en bladare med spegelreflexsökare och handgrepp :D

froderberg skrev:

Jo, jag vet att det finns människor som klarar det; jag har stora problem med att få in något stillasittande om bilden är spegelvänd!

Bent C. skrev:
Jag tycker att det är svårt nog att följa ett rörligt motiv även om bilden inte är spegelvänd. Med en spegelvänd bild skulle jag knappast lyckas pricka in en vidvinkelbild av en dörr! Men jag kanske har taskig simultanförmåga;).

Hehe, du är nog inte ensam om det. Jag testade att fotografera flygande fågel på nära håll (vid en uppvisning med rovfåglar), och resultatet blev tyvärr inte riktigt vad jag önskade ... (och det var alltså med min Eos 20D).

AFE skrev:
Jag har använt båda en hel del, men med nästan enbart i studio ;) För övrigt kändes det underligt första gången jag testade en bladare med spegelreflexsökare och handgrepp :D

Jag har plåtat reportage och sport med bladare så för mig är det en baggis... :) *skryt*

Bah... Cyberphoto har restordrar som legat sedan februari på Vinkelsökare C. BHPhoto påståd sig ha dem i lager, så jag beställde en där i stället.

froderberg skrev:
Jag har panorerat en del med Rolleiflex, men jag använder alltid sportsökaren. Varför göra det svårare än nödvändigt?

Appropå att använda vinkelsökare av andra märken, så skrev någon i en tråd att Minoltas vinkelsökare passar Canon. Jag har en Minolta vinkelsökare, men ingen Canonkamera, så jag har inte kunnat testa. Minoltas vinkelsökare Vn har 1x och 2x förstoring. Med 1x ser man förstås hela sökaren.

En fördel med vinkelsökare, som sällan eller aldrig nämns, är att man klarar sig med ett mindre stativ. Kan vara bra vid t ex resor. Man tjänar ca 3 dm i höjd. Om stativet är så lågt att man ändå måste "kröka rygg" så är det i alla fall en mycket bekvämare "krökning".

Olle

Jag fick min vinkelsökare i måndags. Det går uppenbarligen i princip lika snabbt att beställa från USA som via svensk postorder :)

Jag har inte hunnit testa den så mycket ännu. Det jag kunnat konstatera är att den kanske känns lite plastig, men att 1,25x förstoring av sökarbilden faktiskt hjälper (och 2,5x för skärpeinställning förstås). Optiskt känns den väldigt bra.

Som Olle påpekar är den ett ypperligt hjälpmedel med kameran på stativ. Mitt Gitzo 1227 är inte så högt (jag har inte längre någon mittpelare på det), så vinkelsökaren lär användas till betydligt mer än bara makrofotografering för min del.

ANNONS
Götaplatsens Foto