Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Visar bilder direkt på TV med D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziad Matta

Ny medlem
Hej

Är det någon som vet värför det blir dåliga bilder med låg upplösning och nästan ur synk när jag visar mina bilder direkt på TV från min super Nikon D70s har testat med båda Plasma och LCD med samma resultat

Ziad Matta skrev:
Är det någon som vet värför det blir dåliga bilder med låg upplösning och nästan ur synk när jag visar mina bilder direkt på TV från min super Nikon D70s har testat med båda Plasma och LCD med samma resultat
Det borde inte spela någon roll om du har Plasma, LCD eller någon annan TV så länge du inte kan skicka signalen med något annat än en vanlig composite video (vanlig gul RCA-kontakt). Då går det som en vanlig PAL-signal och den har ingen vidare upplösning.
Huruvida den är ur synk eller inte kan jag inte uttala mig om, interlaceandet kan säkert ge en sådan effekt.

Hej Fredrik

jag håller med dig men när jag provade min kompis Canon 10D så var det inga problem med bilderna med samma TV och Kabel. .

Du har väl videoläge PAL och inte NTSC, antar jag? Det ställs i nedersta menyn "skiftnyckelmenyn", ungefär mitt i.

Du har inte för brått att växla mellan bilderna? Men min D200 är det suddigt i början, sen skärps bilden upp.

Ziad Matta skrev:
jag håller med dig men när jag provade min kompis Canon 10D så var det inga problem med bilderna med samma TV och Kabel. .
Jag har inte heller problem med synk när jag kör från min kamera (också Canon) men högre upplösning än PAL tillåter kan man lixom inte få med en dylik sladd. Om du jämför vad man får ut från en vanlig TV -signal (http://www.strata.com/support/3dmanual/ch13/ch13_7.html) i PAL med dimensionerna på dina bildfiler så inser du förmodligen att hur bra det blir beror till 99% på den kod som ska förminska ner bilden till en bråkdel av vad den är. Kanske gör Canon det bättre än vad Nikon gör i din D70.

Ziad Matta skrev:
Hej

En svensk teveapprat har 720x576 bildpunkter till förfogande. En D70 har 3000x2000 bildpunkter till förfogande, så det krävs att det kastas mycket information.

Förutom den lägre upplösningen ska bilderna göras om till en vidosignal och sedan hanteras av teven. Det finns gott om möjlighet till förluster och störningar på vägen.

I grunden är det ingen bra lösning att använda teven som bildvisare direkt från kameran, utan mer än nödlösning.

Ur synk? rullar bilden eller blir den vågig i sidled? det kan ju vara så att signalen är så svag att TVn inte kan synka ordentligt.

det blir nästan som när man förstora en liten komprimerat bild och jag har provat på flera märkes TV och Lcd data skärmar med composite ingång med samma resultat.

Ziad Matta skrev:
det blir nästan som när man förstora en liten komprimerat bild och jag har provat på flera märkes TV och Lcd data skärmar med composite ingång med samma resultat.
Det låter förvisso inte som "ur synk" men du kan nog fortsätta att prova hur många "märkes-TV" och skärmar med composite-ingång som helst för genom den ingången kommer du aldrig att få något annat än en extremt lågupplöst PAL-signal och den blir inte bättre än kameran klarar av att skala ner den, oavsett hur fin monitor eller TV du kopplar in.
Tvärt om, med en riktigt bra TV eller monitor kan bilden upplevas sämre eftersom den kraftigt nedskalade bilden helt plötsligt ska blåsas upp och bli fler pixlar igen. På en gammal sunkig färg-tv modell tjock så blir inte bilden lika skarp och då syns inte bristerna lika tydligt.

Varför vill du använda kameran på det sättet?
Jag gör det som nödlösning ibland när jag lite snabbt vill visa en bild direkt efter fotoögonblicket för en större publik men annars känns det som ett rätt värdelöst sätt att visa bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto