Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Visning av bildikoner i win 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Nyligen köpte jag en dator med win 8 och en sak är väldigt irriterande och det är hur ikoner visas (eller inte visas) i filhanteringen när jag kopplar in kortläsare med CF-kort. På förra datorn så visades alla bildikoner snabbt och snärtigt, medan win 8 tar ett par minuter på sig att visa vad som finns på minneskortet. Varje gång man pluggar in det. Vet inte om det kan bero på att det är RAW-filer (Alpha 100) som systemet har svårt att visa. Någon som stött på samma problem, vet vad man kan göra åt det, eller liknande.

Windows 7 och tidigare har inget stöd för RAW-filer så du hade installerat något codec. Möjligtvis var det du hade tidigare snabbare och då kan du prova att installera det istället för det inbygda i Windows 8.

/Karl

Det har jag tyvärr ingen koll på. Säkert något som laddats ner omedvetet vid något tillfälle. Trodde codec mest var för video och inte stillbilder.

Nejdå codec finns till alla filformat. Har tyvärr noll koll på sonys codec, förhoppningsvis finns det någon annan här som kan hjälpa dig på den fronten.

/Karl

Nejdå codec finns till alla filformat. Har tyvärr noll koll på sonys codec, förhoppningsvis finns det någon annan här som kan hjälpa dig på den fronten.

/Karl
Nu löste det sig. Hittade Sony Raw Codec 2.0 på www.free-codecs.com. Jag antar att på förra datorn så installerades en codec i samband med installation av ett RAW-hanteringsprogram, som jag inte installerat på nya datorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto