Annons

Visningsprogram och photoshop. för sista gången!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saul

Aktiv medlem
Verkar som om många har samma problem men jag har inte hittat någon lösning någonstans.
Om en lösning kommer kan väl någon vänlig administratör göra detta inlägg till en sticky.

Bild som öppnas i photoshop och i XP visningsprogram ser HELT olika ut. Enda sättet att få det att se lika ut är att ändra arbetsfärgrymden till samma som skärmprofilen och sen öppna bilden i photoshop och kasta den inbäddade profilen. Kontentan är väl alltså att XPs visningsprogram och bildspel inte använder profiler?!?
So far so good(?)

Om jag använder t.ex AdobeRGB när jag jobbar med en bild finns det inte en chans att jag kan få den att se ut som på skärmen, och således inte heller på webben. Jag har i alla fall inte lyckats trots 500000000 färgprofilsexperiment. Jag fattar att jag har missat något men jag kan inte förstå vad.

Tacka vet jag när man inte visste vad ICC var. Då såg det i alla fall hyfsat ut...

Snälla, hjälp mig. Om det lyckas behöver ni aldrig svara på denna fråga mer då jag bäddat in alla tänkbara sökord som finns för detta problem...

Förrutom sRGB , konvertera och tilldela.
sådärija.

Gör till sticky tycker jag. Eller varför inte en del av en sticky om olika profil och färg problem som dyker upp här på forumet, med enkla och pedagogiska lösningar.
...Bara spånar lite, men det kanske skulle vara en ide och minska belastningen...

Tilldela aldrig profiler, då ber du om problem.
Konvertera till sRGB i Photoshop och spara, det är allt du kan göra.

"Enkelt: byt till Mac."
Sen när spelar det någon roll vad han har för ursprungshårdvara när det inte på något sätt påverkar tittaren...
Finns säkert ett tusental bildvisningsprogram som läser ICC profiler i win med, så Mac är ingen lösning, inte i närheten ens.

ANNONS
Götaplatsens Foto