Annons

Vitbalans och snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hej

Är ganska ny digitalare men har hyfsad koll på det analoga.

Det jag undrar över är vilken förinställd vitbalans som är brukligt till snö? Jagfår gärna röd-/blåstick i mina när jag kör med "moln".

Min teori är att "molnigt" borde lämpa sig bättre då färgtempen på det ljuset är högre än sol. Snö har hög färgtemp. Det borde den väl ha?

Jag har inte kommit så långt så jag börjat ställa egen vitbalans, mest på grund av lathet.

Jag har en 300D och snart ett Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC.

Nu kör jag med nån gammal 28-803,5-5,6 men tycker inte det borde påverka så mycket.

Snö är inte helt jämn i reflektionen av de olika färgerna.

Viblansen går att ställa med hjälp av ett gråkort eller t ex ett vitt papper.

Jag brukar köra med kameran inställd på solljusymbolden om det inte är molnigt, för vilken symbolen med molnet används. All fotografering gör jag med RAW för att hemma vid datorn göra den slutgiltliga balanseringen. Med RAW är inte nödvändigt att välja vitbalans vid fotograferingstillfället. Jag gör det för att i monitorn få en uppfattning om bilden, hyfsat rätt balanserad.

Är det sedan mycket snö i bilden, så låter jag kameran släppa in 2-4 ggr mer ljus än vad ljusmätaren tycker, beroende på att reflexionen från snöpartier lurar ljusmätaren och slipper på detta vis se grå snö.

ANNONS
Götaplatsens Foto