Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans/Vita bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

jannekansanen

Avslutat medlemskap
hej!
Är en glad amatör som skulle vilja ha några proffstips. Om man jämnför bilder amatörer/proffs så ser man tydligt att det vita är verkligen vitt på proffsens bilder. Visst mycket annat som skiljer också men framförallt det!

Jag skulle vilja lära mig att få till det riktigt vita utöver ha rätta inställningar på kamera mm.
Görs resten i PS? Hur gör man?
Berätta allt vill lära mig så mycket som möjligt.
H/Janne

Ett sätt att ha kontroll över vitbalansen är att fotografera i RAW. Då kan du ändra vitbalansen efter behov på ett väldigt enkelt sätt. Om du dock inte har provat på RAW-konvertering tidigare kanske tillvägagångssättet känns lite krångligt.

Det kändes som att jag fick ut mycket mer av min EOS 350D den dagen jag lärde mig hantera RAW-formatet.

Finns nog fler sätt dock. Det finns säkert program som klarar av att ändra färgtemperatur i JPEG också.

Om din kamera har ett läge för vitbalans där du kan ställa in ett värde genom att mäta färgtemperaturen mot ett vitt papper, använd det. Kolla din kameramanual.

Om du jobbar i jpg och inte kan mäta ljuset enligt ovan: Ställ kameran på lämplig färgtemperatur t ex glödlampa. Fotografera ett gråkort. Fotografera det du ska fota. Öppna PS. Gör ett justeringslager Nivåer, klicka med den grå pipetten på gråkortet. Dra över justeringslagret på de andra bilderna.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto