Annons

Xenonljus som fotobelysning?

Produkter
(logga in för att koppla)

smen

Medlem
Någon som prövat att använda de vita xenonljusen som fotobelysning? Jag tänker på svårigheterna att fota enduro i mörker, typ novemberkåsan. Dessa lampor drivs ju lång tid av 12V och ger ett kraftigt ljus. De finns i olika ljustemperaturer.
Tänkte om det gick att placera ett par tre sådana i lämpliga reflektorer, på så sätt belysa ett begränsat område och sedan använda ett ljusstarkt objektiv och SB-800 blixten.
Skulle i så fall vara smidigt att använda även vid övrig utomhusfotografering.
Vilken ljustemperatur vore i så fall lämplig? Innehåller de det ljusspektra som behövs?
Mina enda erfarenheter av foto med hjälp av xenon är när jag genomlyste ett äpple, ett sånt som blir lite genomskinligt när det mognar.....

Nu har jag inte plåtat tävlingar i mörker, men även i dagsljus så är jag väldigt sparsam med blixten... Inte så kul att få blixtljuset rakt i ansiktet när man försöker hålla tungan i styr! :)

Fast det beror på hur/var du har tänkt att sätta dem.

Nja, nu var det inte placeringen och användandet som jag ville ha några råd om. Jag kör enduro själv också, så det problemet löser jag nog. Det var mer råd kring ev. problem som uppkommer runt just xenonljusanvändningen kontra fotograferingen. Råd kring reflektorer osv som jag var ute efter.
Men tack för engagemanget

ANNONS
Götaplatsens Foto