Annons

Ytterligare en fråga om objektiv till Canon eos 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

sara78

Ny medlem
Hej!
Snarlik fråga som diskussionen innan, men jag är ute efter ett allround-objektiv som funkar bra till vardags och resor, som man kan ta närbilder utan att stå helt inpå personen! Viktigt är snabb fokus och skarpa bilder. Jag har idag standardobjektivet EF-s 18-55mm och vill komplettera alt. ersätta det med ett snäppet bättre objektiv och ett större zoom-omfång, dock max 250mm då jag inte behöver mer. Jag har kikat på
Canon EF 28-135mm/3,5-5,6 IS USM Objektiv
Canon EF 28-200mm F3.5-5.6 USM Objektiv

Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS Canon
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP Canon

Tamron 18-250mm f/3.5-5.6 XR DI II LD
Tamron AF 28-200 F3.8-5.6 XR MACRO Canon
Tamron AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II Ca

Jag har läst recensionerna men tycker det är svårt att göra en bra jämförelsebedömning. Canon ligger i topp eftersom det känns mer långsiktigt vid uppgradering av kamera mm.Vad har ni för rekommendationer??!
/sara

Måste du ha hela brännvidsomfånget i samma glugg? Risken är att bild-resultatet blir rätt mediokert på de extrema brännviderna, och långzoomarna (18-200) blir rätt ljussvaga som tele.

28mm räcker inte till som vidvinkel på din sensor, hamnar ju närmare (motsvarande) 50mm där du kommer (troligen) sakna vidvinkeln (eller blir trött på att backa hela tiden)

Stabiliserat objektiv (IS på canonspråk, OS på sigma) är mycket trevligt, särskilt på längre brännvidder.

Jag rekomenderar två objektiv, en vid zoom (jag har en 17-85 IS som jag är mycket nöjd med) och en telezoom, typ ef 70-300 IS eller möjligen canons nya 55-250 eller vad den heter. Visst kommer du bli tvungen att byta objektiv emellanåt, men chansen är att du utvecklar ditt bildseende på samma gång då du emellanåt blir tvungen att se på ett objekt med andra ögon p.g.a. vad du har på kameran

Nej det är inget måste med ett enda objektiv. Egentligen vill jag nog ha flera att variera med! Och du har nog rätt i att jag kommer att sakna vidvinkel. Då är frågan snarare om jag ska köpa ett kompletterande tele till befintligt objektiv eller ett som ersätter mitt befintliga (ekonomin styr nämligen och jag har tyvärr inte råd på två objektiv).

Och så kommer frågorna: Tycker du 17-85 IS är ljussvagt? Känner du till ngt om Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro? Canons nya kan nog bli en het kandidat...
Får jag högre kvalitet på bilderna med ett EF-s objektiv (eftersom jag har den fattningen)?

Tror att jag i dina kläder hade köpt ett en tele till att börja med, för att få gott omfång på din utrustning och för att kunna labba runt lite med de nya möjligheterna och bildutsnitten. (Jag köpte min tele innan jag bytte ut mitt gamla 35-70 mot en vettig normalzoom ;D)

Har sällan problem med ljusstyrkan på 17-85an, IS-en hjälper ju en del i knepiga situationer, jag fotar för det mesta på f8 i vilket fall, och det är en rätt rejäl klump att släpa på som det är. Hade varit kul ibland med ett riktigt snabbt objektiv, men köpte en 50 1.8 II i julklapp för 700 pengar från hong kong, så när andan faller på så har jag lite poträtt-möjligheter.

Sigman har jag ingen erfarenhet av, men den saknar stabilisering (sen är väl inte stabiliserig så kritiskt på dessa brännvidder som de längre)

Ef-s har ingenting med bildkvaliteten att göra, det betyder bara att objektiven bara passar på kameror med den mindre 1.6-sensorn (som 400D och 40D) men inte de med större sensor (som 5D och 1D) medans objektiv utan '-s' passar på alla eos-hus

Hade varit kul ibland med ett riktigt snabbt objektiv, men köpte en 50 1.8 II i julklapp för 700 pengar från hong kong, så när andan faller på så har jag lite poträtt-möjligheter.

[/B]

50:an har jag faktiskt redan spanat in och i stort sett bestämt mig för att köpa oavsett.. det verkar vara en otroligt prisvärd glugg, trots sin plastighet ;)!!

Jag har bestämt mig för att köpa både Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 USM IS och Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS. Fast den ena får vänta till efter sommaren tror jag och den andra shoppar jag loss på min rundresa i Thailand, och det lär nog bli telen. TACK FÖR TIPSEN!!!!!

/Sara

ANNONS
Götaplatsens Foto