Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon - Contessa 35

Produkter
(logga in för att koppla)

xplod

Aktiv medlem
Har plockat fram en sånhär skönhet ur farfars gamla gömmor

open.jpg

Nu är frågan, Hur fungerar den? Vad för sorts film ska jag ha? (gärna s/v) Är den värd något? Vågar man använda den?

Jag har hittat den där sidan: http://www.pacificrimcamera.com/pp/zeiss/contessa/1.htm

Dock inte så mycket information om själva kameran, hoppas på att nån av er sitter inne med kul information :)

Har även ett lagom slitet läderfodral till den.

Mvh Daniel

Det är en mycket påkostad kamera du har hittat i gömmorna. Zeiss Contessa. En av de finaste mätsökarkameror som Zeiss Ikon tillverkade. (Jämför gärna med Contax). Framför allt mycket finare än senare Contessor från 60-talet.

Den ska du vara rädd om och se till att använda. Det mår den bara bra av. Jag har för mig att slutaren endast går att utlösa om det sitter film i den.

Kameran hade allt man kunde önska sig på den tiden av en kompaktkamera med fast optik. (1950). Den har ett fint Zeiss Tessar-objektiv och den finaste centralslutare som fanns att få: Synchro-Compur. Dessutom inbyggd ljusmätare och avståndsmätare.
Det är inte säkert att slutaren är ok, tyska centralslutare som inte använts på länge kan kärva på de långa tiderna, men det går att åtgärda genom service.
Värre är det med ljusmätaren som brukar mattas med åren.Men det går att lösa med att du använder en lös mätare.
Kameran nyttjar helt vanlig småbildsfilm.

ANNONS
Götaplatsens Foto