Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Zoom-egenskaper på kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
kompromissa

Canon S95 är den bästa kompaktkameran, väger 200 gram och tar bra bilder. Men INGEN kompaktkamera är snabb nog att ta bilder på barn som rör sig. Det handlar om start-upp-tid, autofokushastighet, autofokusträffsäkerhet, fördröjd visning av verkligheten från sensor till LCD-skärmen (jämfört med optisk sökare som är omedelbar), avtryckarknappfördröjning, tid bild-till-bild, att AF funkar mellan bild-till-bild då motivet rör sig mellan bilderna, buffertstorlek för flera bilder i rad utan att kameran svimmar. Alla systemkameror klarar detta galant!

Nikon D3100 med ett AF-S 35/1.8 objektiv väger 500+200=700 gram. Väldigt lite för att vara en riktig systemkamera som gör att dina bilder blir så som du vill ha dem. Köp en större handväska... ;)

Hej!
Alltså det är svårt att kompromissa.....Den väger en del. Har kameran inbyggt objektiv som duger att ta vanliga bilder eller ska man även ha en separat? mvh, Marie-Claire

Hej!
Vad skulle du rekommendera för kamera som har bra ljuskänlightet?
mvh, Marie-Claire

Bästa kompakten är Canon S95 inkl. egenskaper som bästa bilder vid sämre ljus. Dess bra egenskaper beror på att bildsensorn är relativt stor för att vara i en kompaktkamera, att sensorn är bra och inte packad med så många pixlar (bara 10 MP), att objektivet är relativt ljusstarkt för att vara en kompaktkamera (f/2-4.9) och att objektivet är av god optisk kvalitet.
http://www.dpreview.com/reviews/Q42010highendcompactgroup/page3.asp

Vill du ha bättre bildegenskaper än S95 är det, igen, Nikon D3100 + 35/1.8 som gäller.
http://www.dpreview.com/previews/Nikond3100/page2.asp

Hej!
Alltså det är svårt att kompromissa.....Den väger en del. Har kameran inbyggt objektiv som duger att ta vanliga bilder eller ska man även ha en separat? mvh, Marie-Claire

Kameranhuset heter Nikon D3100. Objektivet heter Nikon AF-S DX 35/1.8G. Tillsammans bildar de en enhet som blir perfekt.

Knalla ner till din lokala fotohandlare och be att få testa exakt denna kombination.

Bilagor

• D3100.jpg
    D3100.jpg
    83.3 KB · Visningar: 141
kamerapriset

Nikon D3100 med ett AF-S 35/1.8 objektiv väger 500+200=700 gram. Väldigt lite för att vara en riktig systemkamera som gör att dina bilder blir så som du vill ha dem. Köp en större handväska... ;)[/QUOTE]

Det olika priser på denna kamera beroende på om man köper med VR? eller inte.
mvh/Marie-Claire

Tekniska detaljer

Kameranhuset heter Nikon D3100. Objektivet heter Nikon AF-S DX 35/1.8G. Tillsammans bildar de en enhet som blir perfekt.

Knalla ner till din lokala fotohandlare och be att få testa exakt denna kombination.

Ok! Det verkar som du kan din sak....Denna kamera finns att köpa på cyberfoto med olika varianter av paketpriser. Dock är den inte samma objektiv som du anger ovan. Ska man ersätta i stället med denna objektiv du föreslår eller ska man lägga till denna?
mvh/Marie-Claire

Det olika priser på denna kamera beroende på om man köper med VR? eller inte.
mvh/Marie-Claire

Kameran säljs inte färdig i paket med objektivet AF-S 35/1.8. Det får DU välja till själv.

Kameran säljs i följande utföranden:
D3100 kamerahus, utan objektiv för 5.590kr http://www.fotokungen.com/nikon-d3100-kamerahus-p-4948.aspx
D3100 kamerahus, med 18-55 objektiv för 4.490kr http://www.elgiganten.se/product/fo...emkamera/D31001855KIT/nikon-d3100-18-55mm-kit
D3100 kamerahus, med 18-55VR objektiv för 5.675kr http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d3100-18-55mm-f-3,5-5,6-vr/

Objektivet med VR är bättre men Elgigantens paketpris är överlägset, billigare än kamera MED objektiv.

Objektivet 35/1.8 kostar 1800kr http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-dx-35mm-f-1,8g/

Totalsumma 4.490+1.800=6.290kr

Inte svårare än att handla ost på Konsum + kaviar på Ica och sedan bre mackan hemma.

Ok! Det verkar som du kan din sak....Denna kamera finns att köpa på cyberfoto med olika varianter av paketpriser. Dock är den inte samma objektiv som du anger ovan. Ska man ersätta i stället med denna objektiv du föreslår eller ska man lägga till denna?
Objektivet Anders rekommenderar är ett objektiv med fast brännvidd. Din gamla kamera har ett zoomomfång motsvarande 28-200 mm. Det här objektivet har ett zoomomfång på 52-52 mm. Det blir alltså ett helt annat sätt att fotografera. Jag tycker inte att du ska köpa det utan att faktiskt ha provat det i verkligheten så du vet hur det fungerar, risken är stor att du blir besviken.

Objektivet Anders rekommenderar är ett objektiv med fast brännvidd. Din gamla kamera har ett zoomomfång motsvarande 28-200 mm. Det här objektivet har ett zoomomfång på 52-52 mm. Det blir alltså ett helt annat sätt att fotografera. Jag tycker inte att du ska köpa det utan att faktiskt ha provat det i verkligheten så du vet hur det fungerar, risken är stor att du blir besviken.

Håller med, gå ner till din fotohandlare och testa. Men köp sedan där det är billigast.

Hej!
Vad skulle du rekommendera för kamera som har bra ljuskänlightet?
mvh, Marie-Claire

Alla kameror är kompromisser på olika sätt. Tex fungerar Nikon D3100 med objektivet 35/1,8 att fotografera rörliga barn i svagare belysning (inomhus) med. Däremot uppfyller den kanske inte dina krav på att lätt gå ner i handväskan, det går heller inte att zooma med objektivet och du kan inte gå nära och fotografera små saker med det objektivet, utan behöver då ett speciellt makroobjektiv. Däremot är det en snabb och ljusstark kombination. Canon S95 är däremot handväskvänlig, kan zooma och du kan fotografera små saker nära. Dock är den långsammare och ljussvagare än D3100.

Jag har fotograferat barn inomhus i svagare belysning med en betydligt sämre (äldre och ljussvagare) kompakt än S95 med fullt godkänt resultat, men det kräver lite övning och man måste veta vad man gör.

Bra ljuskänslighet rekommenderar jag en systemkamera typ D3100 med ett ljusstarkt objektiv som 35/1,8, men se till att köpa kameran i paket med en normalzoom typ 18-55 så får du med ett allroundobjektiv du kan zooma med och använda då ljuset är bättre.

Men med tanke på dina krav på handväskvänlig kamera skulle jag nog ändå rekommendera en S95, det blir bilder med den också, men du kan inte fånga lika snabba ögonblick i dåligt ljus, du får hoppa över dessa bilder i så fall. Även fast man inte kan fånga alla motiv med den kamerakompromiss man nu väljer räcker motiven till och blir över om man övar upp sin bildsyn och kreativa förmåga. Bättre en kamera som är med och finns till hands, än en hyllvärmare som ligger hemma då den behövs, då blir det garanterat inga bilder.

priset

Håller med, gå ner till din fotohandlare och testa. Men köp sedan där det är billigast.

Tack att du kollar upp priserna åt mig så att jag inte går till affärn´ och "köper grisen i säcken". .....
Nu ringde jag på cyberfoto och säljaren sade att denna D3100 väger nästan 1 kg utrustad med objektiv
Det finns kameror som väger mindre t ex:
Panasonic Lumix DMC-G10 (med bra utbud på objektiv ifall man vill komplettera)
Sony NEX-3 (den har mindre utbud på objektiv som tillbehör)

Vad säger du om det?
mvh/Marie-Claire

Nu ringde jag på cyberfoto och säljaren sade att denna D3100 väger nästan 1 kg utrustad med objektiv
Det finns kameror som väger mindre t ex:
Panasonic Lumix DMC-G10 (med bra utbud på objektiv ifall man vill komplettera)
Då tycker alltså säljaren att 700 g är "nästan 1 kg"? Men det stämmer att Lumix G10 väger något hekto mindre. Vill man ha något litet och lätt är det dock en kompaktkamera man ska ha.

vikten...

Då tycker alltså säljaren att 700 g är "nästan 1 kg"? Men det stämmer att Lumix G10 väger något hekto mindre. Vill man ha något litet och lätt är det dock en kompaktkamera man ska ha.

Det verkar inte skilja sig så mycket då vad gäller vikten.. hur är det med kvalitet? Eftersom jag är inte tekniskt insatt undrar jag - har dessa 2 kameror lika bra egenskaper jämfört med S95?
mvh/Marie-Claire

Lumix G10 + standardobjektiv 14-42 väger 558 gram
Nikon D3100 + objektiv 35/1.8 väger 705 gram, bara 147 gram mer
Nikon D3100 + objektiv 18-55 väger 715 gram
Nikon D3100 + objektiv 18-55VR väger 765 gram

Lumixen är inte alls dålig, men Nikonkameran är lite bättre, så även deras objektiv.

Om Panasonic skulle jag hellre välja deras Lumix GF1 med objektiv 20/1.7 som är ett riktigt bra objektiv. Kameran finns i svart, rött eller rosa och väger bara 448 gram komplett med det objektivet. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF1svart20

Bilagor

• gf1sakura_front1.jpg
    gf1sakura_front1.jpg
    40.6 KB · Visningar: 111
kameror

Och en bild sida vid sida.

Vilken service, Anders! Tacksam att du tar fram alla kameror på rad så att jag ser hur stora de är. Det är klart att den rosa kamera är favoriten, det skulle dessutom matcha bra till min handväska.

Jag ska nu åka till USA och fick mig tanken på att det kanske är mer prisvärt att handla en kamera där?

Jag är vekligen tacksam för all hjälp och råd jag har fått. Som tack skickar jag lite skämt från skrattnet/ Vad ditt val av kamera säger om dig......
http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=14&sub=59&id=3404

mvh/Marie-Claire

Då ty. Vill man ha något litet och lätt är det dock en kompaktkamera man ska ha.

Jag har ett antal kunder som är lyriska över sina G2/G10or. Min erfarenhet är att folk ändrar sig om storleken när de upplever användarvänlighet och kvalitet från dessa kameror.

Från en tidigare tråd tycks jag komma ihåg att Huledal inte har provat någon av dem, annat än i affär.

För någon som vill ha systemkamerakvalitet i ett minimalt format så är dessa micro 4/3 kameror ett fullgott
alternativ för alla utom de värsta pixelskådarna.

Sedan spelar det ingen roll om det står Panasonic eller Olympus på etiketten.

Jag har ett antal kunder som är lyriska över sina G2/G10or. Min erfarenhet är att folk ändrar sig om storleken när de upplever användarvänlighet och kvalitet från dessa kameror.

Från en tidigare tråd tycks jag komma ihåg att Huledal inte har provat någon av dem, annat än i affär.

För någon som vill ha systemkamerakvalitet i ett minimalt format så är dessa micro 4/3 kameror ett fullgott
alternativ för alla utom de värsta pixelskådarna.

Sedan spelar det ingen roll om det står Panasonic eller Olympus på etiketten.

Hej!
Jag läste nyligen ovanstående inlägg och förstår inte var du menar utifrån de förslag på 2 olika kameror: Lumix GF 1 eller Nikon D3100. D3100.
Är så att du rekommenderar i stället G2/G10??
mvh/Marie-Claire

Hej!
Jag läste nyligen ovanstående inlägg och förstår inte var du menar utifrån de förslag på 2 olika kameror: Lumix GF 1 eller Nikon D3100. D3100.
Är så att du rekommenderar i stället G2/G10??
mvh/Marie-Claire

Glöm det, det var ett svar till en annan tråd, jag har svamlat till det på något sätt.
GF1 är en fin liten kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto