Annons

Zoom Err Nikon SB-700

Produkter
(logga in för att koppla)

larsol

Aktiv medlem
Har en Nikon Speedlight SB-700 där displayen visar zoom Err, händer inget när jag trycker på zoomknappen, någon som har en ide om vad som kan ha hänt och om det är lönt att laga den, eller kan man vara utan zoomen?
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan vara elektrisk eller mekaniskt fel. Om blixten zoomar när den sitter på kameran, men inte när du trycker på knappen så är det knappen som är trasig.

Man kan vara utan zoomen, men beroende på i vilket zoomläge den har fastnat i blir det förstås en begränsning i utlysningsvinkeln.
 

Benny p

Aktiv medlem
Har en Nikon Speedlight SB-700 där displayen visar zoom Err, händer inget när jag trycker på zoomknappen, någon som har en ide om vad som kan ha hänt och om det är lönt att laga den, eller kan man vara utan zoomen?

Prova att stänga av och sätta på några gånger, då brukar den släppa. Hjälper inte det, slå den väldigt försiktigt i handflatan så släpper den. Mekaniskt fel. Kan vara så att om den inte används på ett tag så kärvar zoomhuvudet. Misstänker att blixten ger ifrån sig ett burrande ljud när du startar blixten.
 

larsol

Aktiv medlem
Hjälper inte att stänga av och sätta på eller att slå den i handflatan, blixten surrar när jag slår på den.
 

Ventures

Aktiv medlem
Går den att öppna? (Förr var det mesta ihopskruvat medan mycket är limmat eller har snäppfästen idag). Med lite tur har något hakat upp sig bara. Men troligen har blixten tappats och någon plastdetalj inuti gått sönder. Skramlar det om man skakar blixten? Kan gå att laga om man kommer åt utan åverkan. Har ingen 700 själv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Går den att öppna? (Förr var det mesta ihopskruvat medan mycket är limmat eller har snäppfästen idag). Med lite tur har något hakat upp sig bara. Men troligen har blixten tappats och någon plastdetalj inuti gått sönder. Skramlar det om man skakar blixten? Kan gå att laga om man kommer åt utan åverkan. Har ingen 700 själv.
Det finns en del synliga skruvar (underdelen även dolt tills man vrider huvudet), men om det enbart är dessa som håller ihop den vet jag inte. Säkert JIS-skalle.

Ang. surr vid påslag så gör den ju det även när den fungerar, olika beroende på var den står. Man bör se att blixtröret flyttar sig fram och tillbaka vid påslag (mer om den står på 120 mm än 24). SB-800 verkar ha något på sidan om röret som åker isär eller trycks ihop istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Får du samma fel om du zoomar med ett objektiv som när du trycker på zoomknappen på blixten?
 

larsol

Aktiv medlem
Händer ingenting varken när jag trycker på zoomknappen eller zoomar med något objektiv, får försöka ta bort några skruvar och se om det går att öppna baksidan.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Hans är lite kortfattad.

Proceduren för att öppna en elektronblixt är
1. Ta ur batterierna.
2. Tryck på avfyrningsknappen flera gånger tills blixten inte längre blixtrar.
3. Vänta gärna nån timme eller två för att låta blixtens kondensator ladda ur lite till.
4. Lista ut hur man öppnar blixten icke-destruktivt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hans är lite kortfattad.

Proceduren för att öppna en elektronblixt är
1. Ta ur batterierna.
2. Tryck på avfyrningsknappen flera gånger tills blixten inte längre blixtrar.
3. Vänta gärna nån timme eller två för att låta blixtens kondensator ladda ur lite till.
4. Lista ut hur man öppnar blixten icke-destruktivt.
För det händer ju så mycket med en modern blixt när man har tagit ur batterierna? ;) Du behöver trycka noll gånger på knappen innan detta är uppnått. Huruvida den är urladdat framgår dock inte,
 

PMD

Aktiv medlem
När man har tagit ur batterierna kan inte blixten ladda upp kondensatorn.

Menar du att det inte går att ladda ur kondensatorn med hjälp av blixtröret när batterierna är urtagna?
 

ztenlund

Aktiv medlem
När man har tagit ur batterierna kan inte blixten ladda upp kondensatorn.

Menar du att det inte går att ladda ur kondensatorn med hjälp av blixtröret när batterierna är urtagna?
Ja, hur har du tänkt utlösa blixten med knappen utan att den är påslagen? Den är alltså från den här sidan millennieskiftet och inte från tiden med helt mekaniska kameror...
 

PMD

Aktiv medlem
På alla mina elektronblixtar som jag kan komma på att jag har provat förfarandet på är nog utlösningsknappen mekanisk. Några av dem tror jag är från detta århundrade, men ditt påpekande gjorde mig nyfiken så nu ska jag nog testa dem alla. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mina sb-800 går inte att fyra av när de är avstängda.
Nej, inte mina heller, och SB-700 är ju nyare. Jag har en sådan för att jag ville ha en blixt där huvudet gick hela vägen runt, vilket inte riktigt går på 800:an utan modifikation, och 900/910 är onödigt stora och 5000 dyr. Den 800 jag köpte ny tror jag är från 2006 och modellen kom 2003. Jag skulle inte tro att det går med generationen före heller.

Tillägg: En liten detalj utanför ämnet är att blixtarna fungerar manuellt på Ricoh GR (III), men det blir lätt löjligt storleksmässigt. Jag testade därför på kul vid ett tillfälle att sätta dit SU-800, men det blev tji att köra IR-styrningen manuellt även fast man styr allt på själva mojängen.
 

larsol

Aktiv medlem
Jag undrar om blixten någon gång blivit överhettad för det ser ut som lite rök på insidan av glaset, kanske blev zoommotorn förstörd då. Har även en SB-910 och den reagerar när jag zoomar och ställer om brännvidden.
 
ANNONS