Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom shortcut i PS, bug eller finess?

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej,

Idag har något konstigt hänt med min PS. När jag klickar det vanliga kortkommandot för att visa bilden i 100% (alt+cmd+0) zoomar hela skärmen ett steg in! Alltså inte bara bilden utan hela skärmen inkluderat alla menyer, dockan, aktivitetsfältet och så vidare.

Samma fenomen om jag trycker på alt+cmd+'+' (plustecken altså).

Kan dock inte måla i det inzoomade läget, även om jag har en pensel vald. Jag kan bara panorera i bilden (eller hela skärmen, närmare bestämd).

Det hjälper inte att trycka cmd+0 för att komma ur läget. Jag måste trycka cmd+alt+'-' upprepade gånger för att få min skärm till det ursprungliga utseendet.

Hur kan jag återfå det vanliga beteendet av kortkommandot? Under Edit Keyboard Shortcuts står det fortfarande att cmd+alt+0 ska gälla för 100% zoom. Konstigt...

Är det en bug i PS eller har jag råkat trycka på någon tangent som ändrat PSs beteende?

Bifogar skärmdumpar för att förklara vad jag menar.

Bild 1: utan inzoomning. Allt verkar som det ska vara.

Bilagor

• bild-1.png
    bild-1.png
    94.1 KB · Visningar: 110
Och nu efter jag tryckt flera gånger cmd+alt+0.

Av någon anledning blev skärmdumpen förvrängd. I själva verket är den inte.

Om jag trycker tangentkombinationen ett antal gånger börjar jag se pixlarna (muspilen inkluderat).

Bilagor

• bild-2.png
    bild-2.png
    76.5 KB · Visningar: 106
Gå in i systeminställningar klicka på "Hjälpmedel" Där finns ett alternativ som heter "Zoom", klicka på "Av" så skall skärmen återgå till ursprungligt läge.

Tangentkombinationen för att aktivera Zoom kan du av misstag ha kommit åt, systemkombinationer har pioritet framför andra program, men om du väljer av så borde du återfå funktionaliteten i PS.

/M;

Mattias Leppäniemi skrev:
Gå in i systeminställningar klicka på "Hjälpmedel" Där finns ett alternativ som heter "Zoom", klicka på "Av" så skall skärmen återgå till ursprungligt läge.

Tangentkombinationen för att aktivera Zoom kan du av misstag ha kommit åt, systemkombinationer har pioritet framför andra program, men om du väljer av så borde du återfå funktionaliteten i PS.

/M;

Tack så mycket Mattias för det snabba och helt korrekta svaret! :) Nu fungerar allt som det ska.

Otroligt vad man kan ställa till! :) Har aldrig varit på Hjälpmedel, men på något sätt råkade jag göra ändringar ändå.

Det verkar vara ett känt problem att du listade ut det så enkelt. ;-) Råkade du för det själv någon gång?

I vilket fall som helst tack igen för hjälpen! Nu kan jag fortsätta göra vad jag höll på med.

ANNONS
Götaplatsens Foto