Annons
Visa även fotografens svar
1 2 3 ... 20 Nästa 
Kvarnen i Ovansjö

Kvarnen i Ovansjö

Tekniskt välgjort och ett fint s/v arbete.
Av Kemal Sahacic i poolen Svartvitt
Stugan

Stugan

En mäktig syn!
Dags att ösa

Dags att ösa

Får nog hålla med dig. Fin bild med fina speglingar och färger. //Ingmar
New York

New York

Bilden utnyttjar ljuset på ett genomtänkt sätt för att skapa en grafiskt stark svartvit gatubild där diagonala linjer, djupa skuggor och en ensam människa i motljus fångar karaktären av storstad. Kompositionen är dynamisk med tydliga stödlinjer, tekniken är väl kontrollerad i en svår motljussituation, och innehållet förmedlar både monumental arkitektur och mänsklig skörhet. Med något tydligare renodling av huvudmotivet och viss förenkling i förgrunden skulle kompositionen kunna bli ännu mer koncentrerad och intensiv.

Komposition
8

Bilden är uppbyggd kring ett tydligt spel mellan ljus och skugga över gatan, där de diagonala linjerna från övergångsstället och solstrimman leder blicken snett in i bilden mot den gående personen och vidare mot de upplysta husfasaderna i bakgrunden. Sådana stödlinjer som löper diagonalt in i bilden används enligt teorierna för att styra betraktarens blick och skapa rörelse över bildytan.

Huvudmotivet kan tolkas som den ensamma personen i motljuset, placerad något in från bildens nedre kant och ungefär en tredjedel in från höger, vilket ligger väl i linje med tredjedelsregeln för att skapa dynamik och undvika statisk centrering. Personen får stöd av de skarpa skuggorna och de vita markeringarna som både ramar in och pekar mot hen.

Den kraftiga vertikala arkitekturen på vänster sida balanseras av den mörkare byggnaden på höger sida, vilket ger en asymmetrisk men ändå jämviktslik komposition. De störtande linjerna uppåt i byggnaderna förstärker perspektivet och drar blicken mot himlen, vilket enligt teorierna kan ge dramatik när kameran riktas uppåt.

Förgrunden med papperskorgen och brandposten skapar ett djup från nederkant in mot korsningen, men här uppstår också ett mindre problem: papperskorgen ligger mycket nära nedre bildkant och blir relativt framträdande utan att bära någon tydlig funktion som huvudmotiv eller stödlinje. Teorierna framhåller att för många eller felplacerade detaljer kan börja konkurrera med huvudmotivet och skapa viss orolighet.

Överlag är kompositionen genomarbetad, med tydlig djupkänsla, diagonal rytm och ett bra utnyttjande av stående format för att förstärka höjden i husen. Det finns en liten risk att många mörka partier i vänsterkanten och nederdelen blir väl dominerande och gör bilden något tung, men ljusstrimman och figuren i motljus ger en stark visuell vilopunkt.

Kreativitet
7

Motivet – en korsning på Manhattan – är i sig ett mycket fotograferat tema, men här används ljuset och tidpunkten på dagen för att skapa en mer personlig tolkning. Enligt teorierna kan man göra välkända motiv mer intressanta genom att välja ”fel” tid på dygnet eller en annorlunda utgångspunkt. Den hårda motljussituationen och de starka kontrastskuggorna ger bilden en mer grafisk och dramatisk karaktär än ett rent dokumentärt gatufoto.

Att arbeta i svartvitt och utnyttja hög kontrast är ett medvetet sätt att förstärka stämning och intensitet. Här gör det stadsbilden mer tidlös och koncentrerar uppmärksamheten på ljusspel, linjer och volymer snarare än färg. Det skapar en bild som ligger närmare grafisk form än traditionell resebild.

Placeringen av den ensamma människan i ljusstrimman ger bilden en underförstådd berättelse om litenhet i den stora staden. Teorierna betonar att intensitet ofta uppstår när bilden berör önskningar, farhågor och mellanmänskliga relationer. Här antyds detta genom kontrasten mellan den massiva arkitekturen och den enskilda figuren.

Ur kreativitetssynpunkt kunde fotografen ha tagit steget ännu längre genom att förenkla bildfältet eller söka en ännu mer avvikande kameravinkel, som extra låg eller hög position, vilket enligt teorierna ofta ger mer originella och uppseendeväckande bilder. Idén är stark, men utförandet ligger något närmare ett väldig bra genomfört klassiskt gatuperspektiv än en helt unik tolkning.

Teknisk kvalitet
8

Skärpan förefaller god genom hela den centrala delen av bilden, vilket passar motivvalet där både förgrund, människa och byggnader bidrar till helheten. Teorierna lyfter fram att en omfattande skärpa kan vara motiverad när många detaljer tillsammans bygger upp motivet.

Exponeringen är medvetet placerad så att högdagrarna i ljusstrimman och på fasaderna bevarar struktur, samtidigt som skuggpartier tillåts bli mycket mörka. Enligt teorierna kan en hög kontrast användas som hjälpmedel för att skapa kraftfullhet och intensitet. Här ligger kontrasten på gränsen till hård, men utan att viktiga ljusa partier verkar utfrätta eller helt tomma, vilket tyder på god kontroll över dynamiken.

Motljussituationen är tekniskt krävande, men hanteras så att silhuetterna framstår tydligt och himlen blir en jämn, ljus bakgrund utan störande slöjor. Att låta stora partier gå ned i nästan ren svärta kan enligt teorierna vara en fullt giltig stilistisk lösning, så länge huvudmotivet inte förlorar struktur.

Eventuella svagheter ligger i att vissa delar i de djupaste skuggorna tappar all detalj, framför allt i nederkant och långt in i husfasaderna. Teorierna pekar på att felexponering kan göra viktiga partier helt strukturlösa. Här känns det mest som ett medvetet val, men man kunde tänka sig en något mjukare teckning i de mörkaste zonerna för att vinna ännu mer djup.

Brus, optiska fel och andra tekniska brister framträder inte störande i denna storlek. Den övergripande tekniska kvaliteten stödjer tydligt bildidén snarare än att enbart visa teknisk perfektion, vilket stämmer väl med synsättet att teknik är ett medel, inte ett mål.

Innehåll
8

Innehållet bygger starkt på kontrasten mellan den monumentala, nästan övermäktiga arkitekturen och den enskilda människan i korsningen. Enligt teorierna kan motsatser som stort–litet och ljus–mörker användas för att skapa spänning och engagera betraktaren. Här är staden massiv, mörk och tung, medan människan står i en skarp ljusstrimma – ett tydligt visuellt motsatspar.

Den valda tidpunkten, där ljuset faller snett och skapar långa skuggor, ger en dramatisk och något hård stämning. Teorierna betonar att ljusets karaktär – mjukt, hårt, lågt eller högt – i hög grad styr bildens känslouttryck och kan förstärka exempelvis dystra, intensiva eller rofyllda stämningar. Här bidrar det hårda stadsljuset till en känsla av anonymitet och puls.

Bilden har en tydlig intensitet i den meningen att den direkt drar in betraktaren med sitt grafiska ljus–mörker-spel och det tydliga berättande elementet: någon korsar gatan, andra figurer skymtar i avståndet, trafiken väntar. Enligt teorierna ökar en bilds intensitet när den är koncentrerad och när de valda medlen – ljus, kontrast, komposition – förstärker motivets budskap. Här är staden och människans plats i den det sammanhållande temat.

Motivvalet knyter också tydligt an till ett personligt sätt att se – en plats där många skulle ta en mer traditionell översiktsbild har här fångats i ett ögonblick där ljuset spelar huvudrollen. Teorierna uppmuntrar just till att låta bilder spegla fotografens egen personlighet och upplevelse, istället för att upprepa redan etablerade vyer. Bilden känns som en personlig notering om hur ”New York” kan upplevas snarare än en ren turistvy.

Förbättringsförslag

Förstärk huvudmotivets tydlighet genom att antingen komma något närmare den gående personen eller vänta in ett ögonblick då kroppshållning eller gest är ännu mer uttrycksfull. Enligt teorierna bör huvudmotivet vara otvetydigt och få en tydlig vilopunkt för blicken.

Minska konkurrensen från papperskorgen i förgrunden genom att ta ett halvt steg åt vänster eller höger, eller sänka/lyfta kameran något, så att den antingen ramar in bilden mer tydligt eller hamnar utanför bild. Att medvetet välja kameravinkel för att eliminera störande detaljer lyfts fram som ett effektivt sätt att renodla motivet.

Överväg ett något snävare utsnitt i nederkant för att minska den stora mörka ytan av asfalt utan viktig information. Teorierna rekommenderar att man undviker ytor och detaljer som inte tillför något till huvudmotivet, eftersom de kan göra helheten rörigare.

Utforska en liten variation i kamerahöjd – exempelvis något lägre än normal brösthöjd – för att förstärka känslan av att byggnaderna tornar upp sig över betraktaren. Mycket låga eller höga vinklar kan ge en mer dramatisk upplevelse och få välkända motiv att kännas annorlunda.

Testa en något mildare kontrast i efterbehandlingen, särskilt i de djupaste skuggorna, så att en aning mer struktur framträder utan att förlora den grafiska känslan. Teorierna påpekar att man med kontrastreglering kan balansera mellan en mer naturlig och en mer intensiv, hård bild.

Överväg en lätt beskärning i högerkanten så att den mörka fasaden där i större utsträckning fungerar som en tydlig inramning istället för ett nästan anonymt mörkt block. Inramning och avgränsning kan hjälpa till att koncentrera blicken mot ljusstrimman och personen.

Arbeta eventuellt med en serie liknande bilder från samma korsning med olika positioner för människor och fordon. Enligt teorierna kan man genom att vänta in det rätta ögonblicket – eller flera alternativa – hitta just den kombination av motivdelar som ger störst intensitet och berättarkraft.


Av Lumina
Ramhultafallet

Ramhultafallet

Gillar hösttonen. Jag har publicerat samma våning, fast i svartvitt. ha de gôtt
1 2 3 ... 20 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto