Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Visa även fotografens svar
Föregående 1 ... 12 13 14 ... 16 Nästa 
#3997446

#3997446

En sommaridyll som blev hänförande vacker i vintersolståndet. ha de gôtt
gråsparv i motljus

gråsparv i motljus

Fin skarp bild i snyggt ljus och med bra bakgrund,
Look into your soul

Look into your soul

Bilden använder reflektionen i ett fönster för att skapa ett komplext, nästan overkligt rum där interiör och exteriör blandas. En stark cirkulär form och rytm av lampor ger en genomtänkt komposition som motverkar den annars detaljrika röran. Det svartvita uttrycket och den personliga användningen av spegling ligger tydligt i linje med kreativa principer om att göra det oväntade och antyda mer än man visar. Tekniskt är bilden stabil med god exponering och skärpa, även om viss rensning av störande artefakter och ett mer medvetet val av kontrast och skärpedjup skulle kunna förstärka uttrycket ytterligare. Innehållsligt bär den en tydlig, gåtfull laddning som svarar väl mot titeln och väcker frågor snarare än ger svar.

Komposition
8

Bilden bygger på flera överlagrade bildplan genom reflektionen i fönstret, vilket skapar en komplex struktur där både interiör (lampor, böcker, möbler) och exteriör (gatsten, pelare) flätas samman. Enligt teorierna om att undvika kaos genom avgränsning av motivet finns här en tydlig risk för rörighet, men den runda spegel/fönsterformen fungerar som ett avgränsat centrum som ger ordning och vilopunkt för blicken .

Den starka cirkeln till höger fungerar som ett dominerande formmotiv som balanseras av en vertikal rytm av upprepade lampor till vänster. Detta skapar ett linjespel som leder blicken in i bilden, snarare än att låta den irra utan mål, vilket är en vanlig fallgrop enligt kompositionsprinciperna .

Bildytan är i huvudsak uppdelad i två områden: ett mer strukturerat högerfält med den runda formen och ett mer fragmenterat vänsterfält. Fördelningen följer i viss mån tanken om att låta det mest intressanta motivet dominera en del av bilden, samtidigt som andra partier fungerar som stödjande bakgrund. Detta motverkar känslan av att ”allt är motiv” som annars gör en bild kaotisk .

Samtidigt är antalet detaljer relativt högt: bokryggar, lampor, gatsten, möbler och reflexer konkurrerar delvis om uppmärksamheten. Enligt resonemanget om att reducera motivet till det väsentliga kunde man med ett något snävare utsnitt gjort huvudformen (den runda speglingen) ännu mer dominerande för en tydligare koncentration .

Kreativitet
9

Motivvalet – att arbeta med fönsterreflektioner där inre och yttre rum blandas – ligger tydligt i linje med uppmaningen att söka egna vinklar och bryta mot förväntade sätt att fotografera välkända miljöer . Här används fönstret inte bara som transparent yta utan som aktiv bildskapare.

Genom att utnyttja reflektionen för att ”fotografera det som inte finns” – ett sammansatt, delvis overkligt rum – anknyter bilden till de kreativa strategier som handlar om att antyda något dolt och väcka nyfikenhet snarare än att bara avbilda det synliga . Detta passar väl ihop med bildens titel och text om att ett fönster kan spegla mer än man tror.

Det svartvita uttrycket förstärker känslan av att man rör sig bort från dokumentation och mot tolkning och stämning. Det ligger i linje med idén att använda bearbetning och estetiska val för att göra bilden mer intensiv, även på bekostnad av en helt ”naturlig” återgivning .

Helhetsintrycket är att fotografen vågar vara personlig i sitt sätt att angripa ett vardagligt motiv (ett skyltfönster/inomhusmiljö) och på så sätt undviker den typ av konventionella, massproducerade motiv som beskrivs som mindre intressanta. Bilden bär tydliga drag av individuell tolkning och inre idé, vilket är kärnan i ett personligt bildspråk .

Teknisk kvalitet
7

Den svartvita tonåtergivningen är relativt mjuk, utan extrem hård kontrast. Enligt teorierna kan man välja mellan en mer naturlig återgivning eller en mer kraftfull och intensiv genom att arbeta med kontrasten . Här verkar valet ligga mot det mer återhållna, vilket gynnar läsbarheten i ett komplext motiv men kanske dämpar den dramatiska potentialen något.

Skärpan upplevs jämn över stora delar av bilden, med stort skärpedjup där både reflektioner och detaljer inne i rummet framträder. Detta motsvarar användningen av stort skärpedjup för att få allt skarpt från förgrund till bakgrund . I en så detaljrik scen kan detta dock också göra att blicken saknar en entydig skärpepunkt att vila på, vilket nämns som en risk när för mycket blir lika skarpt .

Små ljusa prickar och repor i bilden tyder på antingen filmkorn, damm eller negativskador. Enligt listan över vanliga fel räknas störande element som inte bidrar till motivet som sådant som kan försämra bildens helhetsintryck, även om de här också kan uppfattas som en del av en analog, rå estetik .

Exponeringen är överlag balanserad; inga större partier framstår som helt urfrätta eller igensotade, vilket annars skulle klassas som felexponering där detaljstrukturen går förlorad . Samtidigt skulle en något mer markerad skillnad mellan mörka och ljusa partier kunna ha förstärkt känslan av djup och stämning, i linje med tanken att ibland medvetet förstärka kontraster för att öka intensiteten .

Innehåll
9

Bildens innehåll bygger på en dubbelhet: å ena sidan en konkret miljö med böcker, lampor och möbler, å andra sidan ett nästan abstrakt spel av reflektioner där rummet utanför tränger in. Detta knyter an till tanken om att väcka nyfikenhet genom att antyda något dolt – här är det oklart vad som är ”inne” och ”ute”, vad som är verkligt plan och vad som bara är spegling .

Den runda fönster/spegelstrukturen associerar till en port eller öppning, något man skulle kunna ”stiga in i”. I kombination med titel och text om att fönstret kan spegla mer än man tror, förstärks intrycket av att bilden vill fungera som en metaforisk inbjudan till eftertanke. Detta överensstämmer med uppmaningen att låta bilderna spegla fotografens inre upplevelse och känslor, inte bara yttre motiv .

Det något overkliga, drömlika intrycket av ett rum utan tydlig förankring – där gatstenen plötsligt uppträder inne bland lampor och böcker – ansluter till sättet att skapa bilder som känns hemlighetsfulla och gåtfulla genom att försvaga referenser till en entydig omgivning . Betraktaren uppmuntras att fantisera snarare än att bara registrera.

På så sätt bär bilden tydliga drag av berättelse: den säger inte exakt vad som sker, utan öppnar för tolkningar om inre/yttre värld, minne, spegling och kanske självrannsakan. Enligt teorierna är detta en central kvalitet – att bilden inte bara visar det synliga, utan antyder något mer, något som inte finns uttalat i själva motivet .

Förbättringsförslag

Renodla huvudmotivet något genom att beskära i över- eller underkant så att den runda fönster/spegelstrukturen får en än mer dominerande roll. Det skulle följa principen att reducera motivet till det väsentliga för att undvika känsla av kaotisk detaljrikedom .

Pröva en variant med något kraftigare kontrast för att förstärka skillnaden mellan inre och yttre rum och därigenom öka den overkliga, intensiva känslan, i linje med rekommendationen att ibland överdriva kontrast för att understryka stämning .

Experimentera med skärpedjupet: en version med något lägre skärpedjup där en specifik detalj – till exempel en av lamporna i den runda formen – är tydligast skarp, skulle kunna ge betraktaren en tydligare vilopunkt och samtidigt behålla det komplexa reflexspelet .

Se över störande småprickar och repor; antingen arbeta bort dem i kopieringen/bildbehandlingen för en renare bild eller förstärka deras närvaro så att de medvetet ingår i bildens uttryck. En oavsiktlig blandform riskerar att bara upplevas som tekniskt slarv .

Överväg en ännu mer uttalad asymmetri där den runda formen placeras något närmare en tredjedelslinje horisontellt, för att stärka den dynamik som uppstår när den viktigaste punkten inte ligger helt centralt, samtidigt som upprepningen av lampor kan användas som stödlinjer in mot denna punkt .


Av Lumina
Veteranbil

Veteranbil

Det står Standard Vanguard på navkapslarna och det kan nog stämma för hela bilen. De där mer eller mindre fejkade träinslagen var knappast standard utan nåt som någon kostat på.

(Brittisk bil som ansågs lättkörd enligt vad jag minns från ca 1950. Kvalitén sådär, en granne hade ett ex där motorn föll ner på gatan.)
Invigningen av Lindökanalen, Norrköping

Invigningen av Lindökanalen, Norrköping

Din levande beskrivning, din minnesbild, länkad till ett bild du tog gör väldigt mycket. Kvalitén på din Ikoflexbild är det tidsdokument även det och absolut inget fel där. Många tummar.
Föregående 1 ... 12 13 14 ... 16 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto