Annons
Visa även fotografens svar
Föregående 1 ... 15 16 17 ... 19 Nästa 
Kungsängsleden, Uppsala

Kungsängsleden, Uppsala

Bild som jag behövde förstora för att få grepp på! Då väldigt speciell med tung granskog som innefattar trafikleden och bebyggelsen i bakgrunden som du beskriver i texten. Månen blekröd himmel granar och trafik, nordkalotten är nätt och jämt beboelig vid denna årstiden.
Av Måns H i poolen Cityscapes
Vinter !

Vinter !

Glittrande och vackert. ha de gôtt
Bortom träden

Bortom träden

Bilden använder ett repetitivt mönster av lodräta trädstammar, mjuk rörelseoskärpa och en lågkontrastig färgskala för att skapa en drömsk och lätt hemlighetsfull skogsstämning som harmonierar väl med titeln ”Bortom träden”. Kompositionen är rytmisk men något diffus i fråga om huvudmotiv, kreativiteten är hög genom det avvikande uttrycket, den tekniska behandlingen är konsekvent med den valda idén, och innehållet bygger mer på stämning och antydan än på tydlig berättelse.

Komposition
7

Bildens struktur domineras av de många lodräta trädstammarna som skapar ett rytmiskt mönster över hela ytan. Enligt principerna om linjer och bildrytm kan sådana upprepningar ge en känsla av ordning och förstärka upplevelsen av djup när linjerna står tätt och går in i bakgrunden.

Här finns inget tydligt enskilt huvudmotiv; istället arbetar bilden med ett fält av likvärdiga element. Enligt teorierna kan avsaknaden av ett klart definierat huvudmotiv göra en bild svårare att läsa och riskera att bli kaotisk, men här hålls ordningen uppe genom den konsekventa, lodräta riktningen på stammarna, vilket motverkar intrycket av total oreda.

Det centralt placerade något ljusare trädet fungerar ändå som en svag visuell tyngdpunkt. Även om tredjedelsregeln rekommenderar placering närmare skärningspunkter för att öka dynamiken, kan en mer centrerad struktur användas när man vill betona monotoni och upprepning.

Förgrunden med det varmare gräset ger en baslinje medan de gröna tonerna bakåt håller samman ytan. Samtidigt ligger många detaljer på ungefär samma avstånd och utan klar avgränsning, vilket enligt teorierna riskerar att göra att blicken saknar vilopunkt och får svårt att uppfatta en tydlig hierarki i bilden.

Kreativitet
8

Det suddiga, måleriska intrycket tyder på ett medvetet avsteg från konventionell naturåtergivning. Att lämna den dokumentära skärpan och istället arbeta med rörelse eller avvikande teknik ligger i linje med uppmaningen att våga vara annorlunda och inte upprepa redan etablerade sätt att fotografera ett motiv.

Valet av ett vanligt skogsmotiv men gestaltat på ett okonventionellt sätt anknyter till tanken att fotografera kända motiv ur ovanliga förutsättningar eller med ett ”fel” angreppssätt för att skapa något personligt.

Den mjuka färgskalan och drömska karaktären förstärker titeln ”Bortom träden” och ligger nära idéerna om att väcka nyfikenhet genom att antyda något dolt och hemlighetsfullt snarare än att visa allt tydligt.

Teknisk kvalitet
7

Hela bilden präglas av en genomgående oskärpa och rörelseliknande släpningar i vertikal riktning. Enligt teorierna räknas generell oskärpa normalt som ett fel när den är oavsiktlig, men den kan också vara ett stilmedel om den konsekvent stödjer bildens uttryck, vilket tycks vara fallet här.

Exponeringen är jämn utan urfrätta högdagrar eller igensotade skuggor; detaljstrukturen är visserligen mjuk men färgerna bevarar nyanser, vilket undviker de typiska problemen med felexponering där viktiga partier tappar all struktur.

Kontrasten är låg och färgskalan mild, vilket enligt teorierna ofta kan göra en bild platt och ointressant, men det nämns också att en dämpad kontrast kan vara ett medvetet uttryck för en stillsam stämning. Den tekniska behandlingen stämmer här med den lugna, dimlika känslan.

Skärpedjupet upplevs som stort i meningen att inga enskilda delar är isolerade; hela bildytan flyter samman. Enligt resonemangen om skärpedjup kan det göra det svårare att leda blicken, men kan också användas för att betona ett övergripande mönster snarare än ett enskilt motiv.

Innehåll
8

Motivet består av en skogsscen där stammar och undervegetation bildar ett tätt mönster. Den drömska oskärpan och den lugna färgskalan ger en stillsam, nästan dimlik stämning som anknyter till beskrivningar av naturbilder med lågmälda toner som skapar finstämda vibrationer snarare än kraftfull dramatik.

Titeln ”Bortom träden” samspelar med motivet genom att antyda något dolt eller otillgängligt bakom det slöjliknande trädridåmönstret. Detta ligger nära idén att väcka nyfikenhet genom att antyda det som inte syns tydligt, så att betraktaren lockas att föreställa sig vad som finns bortom det synliga.

Avsaknaden av tydlig berättande handling gör att bilden främst bärs av stämning och symbolik – skogen som ett slags slöja eller gräns. Enligt teorierna kan sådana tysta, stämningsbärande naturbilder vara starka när de sätter igång betraktarens undermedvetna genom subtila intryck istället för tydliga händelser.

Förbättringsförslag

Förstärk en huvudlinje eller ett mer uttalat fokus genom att välja en något tydligare tyngdpunkt – exempelvis genom att låta ett eller ett par träd framträda aningen mörkare eller ljusare än övriga, så att blicken får en första vilopunkt innan den vandrar vidare i mönstret.

Pröva en liten förändring av kameravinkel eller position – ett steg framåt/bakåt eller åt sidan – för att se om någon naturlig stödlinje i markvegetationen kan leda in blicken djupare in i skogen utan att störa helhetsmönstret.

Överväg att beskära bilden något i över- eller underkant för att renodla rytmen i trädstammarna och minska konkurrerande detaljer, så att upplevelsen av att ”försvinna in” i mönstret stärks istället för att spridas på för många små element.

Arbeta eventuellt med en aningen tydligare skillnad mellan förgrund och bakgrund, till exempel genom svag variation i kontrast eller ljushet, för att skapa mer djupkänsla utan att förlora det mjuka uttrycket.

Utforska samma plats i olika väder och ljus – dimma, kvällsljus eller hårdare sidoljus – för att se hur stämningen och berättelsen ”bortom träden” förändras, och om någon variant ger ännu starkare känsla av det dolda.


Av Lumina
Par njuter av vintersolens sista strålar

Par njuter av vintersolens sista strålar

Härlig bild med sköna färger och ett fint ljus. Fint med den mänskliga närvaron bra placerad i bilden. Fint fotat. //Ingmar
Behind

Behind

Norrköping men jag kan inte placera huset ---- minns du var i stan du tog bilden? Kan det möjligen vara Rådhusets baksida eller nån sidofasad?

Den är ju noga plåtad. Man ser murytan av Helsingborgstegel med sina fogar och det fönstren speglar, två skikt som titeln antyder.
Av Måns H i poolen Cityscapes
frostigt jordgubbsblad

frostigt jordgubbsblad

Snacka om frostnupen:-) Bladet blir ju riktigt dekorativt med den krispiga isen. Vackert ljus och härliga färger. God Jul!
NGC 6960

NGC 6960

Bilden av NGC 6960 är en tekniskt väl genomförd och visuellt stark tolkning med tydlig huvudstruktur, kraftfull färgkontrast och en stämning som rör sig i gränslandet mellan naturdokument och abstrakt, gåtfull gestaltning. Kompositionen utnyttjar asymmetri och ledande linjer effektivt, färgskalan ger hög intensitet utan att bli rörig, och den tekniska hanteringen av skärpa, kontrast och exponering håller hög nivå. Det finns samtidigt utrymme att ytterligare utveckla kompositionsrytmen och det personliga uttrycket genom variation i beskärning, tydligare sekundära tyngdpunkter och mer differentierad kontrastfördelning, för att göra bilden ännu mer koncentrerad och innehållsligt laddad.

Komposition
9

Bildens övergripande struktur domineras av en tydlig bågformad nebulosastruktur som löper från vänster till höger i övre halvan av bildytan. Den fungerar som en stark ledande linje som får blicken att svepa horisontellt över bilden, vilket skapar rörelse och dynamik enligt principen att ge ögat en väg att följa genom motivet.

Motivets tyngdpunkt är förskjuten från centrum och placerad närmare en tredjedelszon både horisontellt och vertikalt. Detta ligger väl i linje med tredjedelsregeln, där det mest intressanta inte placeras mitt i bilden för att undvika stel symmetri och istället skapa spänning och balans genom en asymmetrisk fördelning av huvudmotivet.

Den stora övergripande nebulosbågen balanseras av mer fragmenterade och finstrukturerade gasfilament i nedre delen av bilden. Det ger en fungerande balans mellan den visuellt tunga övre delen och den lättare, mer upplösta nedre, vilket motverkar intrycket av att motivet ”tippar över” åt något håll.

Bakgrunden är konsekvent mörk och relativt lugn, med diskreta stjärnor som inte konkurrerar med huvudmotivet. Detta följer principen att undvika för många detaljer som dränker huvudmotivet och låta blicken få en tydlig vilopunkt.

En liten svaghet är att den starkaste bågstrukturen är så långsträckt att den nästan bildar en horisontell dominans över hela mitten av bildytan. Det ger ett starkt, men också något förutsägbart flöde. En något större variation i vertikala accenter eller tydligare sekundära tyngdpunkter hade kunnat öka den kompositionsmässiga komplexiteten ytterligare.

Kreativitet
9

Färgvalet med en tydlig separation mellan rödare strukturer och blåare slöjor ger bilden en intensiv men ändå kontrollerad färgkontrast. Användningen av starka respektive mer nedtonade färger är ett medvetet sätt att förstärka intensiteten och rikta blicken mot de mest laddade partierna i motivet.

Helhetsintrycket är lätt overkligt, gåtfullt och något drömlikt, vilket överensstämmer med hur man kan arbeta med hög kontrast, reducerad omgivning och selektiva val av utsnitt för att ge ett motiv en hemlighetsfull och nästan overklig karaktär.

Motivvalet och tolkningen visar en vilja att göra något personligt av ett känt objekt. Genom att betona de böljande slöjorna och låta dem fylla bildytan undviker fotografen en ren dokumentation och närmar sig istället ett mer abstrakt, personligt uttryck, i linje med idén att våga vara annorlunda även med välkända motiv.

Kombinationen av vetenskapligt präglad filterteknik och ett tydligt estetiskt bildspråk ger ett uttryck som upplevs som mer än bara en teknisk återgivning; det finns en strävan efter att gestalta stämning och intensitet snarare än att enbart visa ”hur det ser ut”. Detta följer tanken att man ska berätta sin egen historia snarare än att upprepa vad andra redan gjort.

En möjlig utvecklingspunkt är att ytterligare förstärka det personliga avtrycket genom ett ännu mer oväntat utsnitt eller perspektivskifte, för att förstärka känslan av något ”som inte finns” utan snarare antyds, vilket kan göra bilden ännu mer gåtfull och väcka mer nyfikenhet.

Teknisk kvalitet
9

Nebulosans fina filamentstruktur återges med god skärpa och tydlig detaljteckning, vilket tyder på noggrann fokusering och tillräcklig upplösning. Enligt principen att undvika oskärpa som inte är avsiktlig upplevs bilden tekniskt kontrollerad utan störande mjukhet i huvudmotivet.

Exponeringen är väl avvägd: de ljusaste partierna i nebulosan bränner inte ut i stora urfrätta områden, och de mörka delarna av bakgrunden bevarar en känsla av svärta utan att helt tappa struktur. Detta ligger nära målet att undvika felexponering där viktiga delar blir så ljusa eller mörka att de förlorar detalj.

Kontrasten är ganska hög, med tydlig separation mellan nebulosans ljusa slöjor och den mörka rymden. Denna typ av mer kraftfull kontrast används här för att förstärka bildens intensitet och ge motivet en nästan overklig karaktär, vilket enligt teorierna är en fullt legitim och ofta effektiv strategi.

Färgåtergivningen är konsekvent genom hela bilden: de röda och blå tonerna håller en sammanhållen skala utan skiftningar som skulle uppfattas som tekniska fel. Färgkontrasten mellan varmt och kallt fungerar dessutom som ett medel för att höja intensiteten i bildens uttryck.

Bakgrunden är relativt ren från störande brusliknande artefakter och andra distraktioner. Den upplevs inte som orolig utan fungerar som en lugn fond, vilket är viktigt för att inte skapa en ”rörig” bild där huvudmotivet drunknar i onödiga detaljer.

Innehåll
8

Motivet har en tydlig visuell kärna i form av den stora, svepande nebulosstrukturen som kan tolkas som en slags kosmisk våg eller ridå. Denna form ger betraktaren en tydlig punkt att relatera till, vilket motsvarar kravet att bestämma ett huvudmotiv som blicken kan vila på.

Bildens stämning ligger nära det hemlighetsfulla och overkliga; den antyder något bortom det omedelbart synliga och lämnar utrymme åt fantasin, exempelvis tankar om vad som ”döljs” i det mörka rymdlandskapet bakom slöjorna. Detta följer idén att väcka nyfikenhet genom att antyda mer än man visar.

Det finns en påtaglig intensitet i bilden genom kombinationen av kraftfulla färgkontraster, koncentrerat motiv och ett bildspråk som känns direkt och omedelbart snarare än distanserat. Det gör att bilden inte bara upplevs som tekniskt korrekt utan också som engagerande och laddad.

Samtidigt saknas en mänsklig eller berättande komponent i mer traditionell mening – här är det snarare formspråk, stämning och abstraktion som bär innehållet. Det ligger helt i linje med natur- och landskapsorienterat bildskapande, men innebär att den emotionella berättelsen är mer öppen och kräver mer tolkning av betraktaren.

En ytterligare förstärkning av innehållet skulle kunna vara en ännu tydligare betoning av kontraster som nära–fjärran eller ljust–mörkt i strukturen, som kan förstärka upplevelsen av djup och rikta tankarna mot större frågor om rum, skala och tid.

Förbättringsförslag

Förstärk de ledande linjerna genom att låta den mest dominanta nebulosbågen börja eller sluta närmare någon av tredjedelslinjernas skärningspunkter, så att ögat tydligare leds från en initial tyngdpunkt till en sekundär.

Arbeta med en något mer markerad sekundär form, exempelvis genom att förstärka en av de nedre slöjstrukturerna, så att blicken inte bara vandrar längs den stora bågen utan också får en alternativ väg och därmed mer dynamik i kompositionen.

Experimentera med olika beskärningar där du låter en större del av den mörka rymden uppta en sida av bilden. En mer uttalad asymmetri kan öka känslan av tomrum kontra aktivitet och därmed intensifiera stämningen.

Prova en variant med något nedtonad kontrast i vissa delar av nebulosan, så att det uppstår en rytm mellan hårt och mjukt tecknade områden. Växlingen kan ge större djup och bidra till att göra bilden mindre homogen.

Utforska ett ännu mer reducerat utsnitt där bara en del av slöjnebulosan dominerar bildytan. Enligt principen att reducera motivet till det väsentliga kan det ge ett ännu mer koncentrerat och dramatiskt uttryck.

Variera perspektivet genom alternativa utsnitt över tid: en mer ”vidvinklig” tolkning där mer av omgivande mörk rymd ingår, och en mer ”telelik” där enskilda filament isoleras. Den typen av variation hjälper till att hitta den form som bäst uttrycker din tänkta stämning.

Använd färgkontrasten varmt–kallt ännu mer medvetet genom att låta vissa partier få nedtonade färger och andra mer intensiva, för att förstärka bildens intensitet utan att göra den jämnt kraftfull över hela ytan.

Fundera på om en svagt mörkare eller ljusare zon kan skapas i någon kant för att fungera som subtil inramning och leda blicken in mot huvudmotivet, utan att konkurrera med det.


Av Lumina
Föregående 1 ... 15 16 17 ... 19 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto