Annons
Visa även fotografens svar
Föregående 1 ... 9 10 11 ... 17 Nästa 
Vristulven 1

Vristulven 1

Komposition9Kreativitet9Teknisk kvalitet9Innehåll9
Så fin bild
#3976542

#3976542

Bilden fångar ett vardagligt men innehållsmässigt intressant ögonblick mellan en vuxen och ett barn i en livlig stadsmiljö. Kompositionen ger ett tydligt huvudmotiv men störs delvis av en detaljrik bakgrund, medan tekniken är stabil med god skärpa och balanserad exponering. Innehållet bärs av relationen mellan personerna och kontrasten mot den anonyma folkmassan, och kreativiteten ligger främst i det personliga motivvalet snarare än i ett radikalt bildgrepp. Genom att renodla utsnitt, arbeta mer konsekvent med tredjedelsregeln, kamera­vinkel och bakgrundens lugn kan kompositionen stärkas ytterligare och ge motivet större intensitet.

Komposition
7

Bilden är tydligt centrerad kring de två personerna som håller varandra i handen; de utgör ett huvudmotiv som är relativt väl avgränsat från omgivningen genom sin storlek i bildytan och sin placering nära kameran. Enligt principen om att tydliggöra huvudmotiv fungerar detta, eftersom betraktarens blick snabbt hittar en vilopunkt i mötet mellan händerna och i den gravida magens form.

Kameravinkeln är vald i ungefär brösthöjd, vilket ger en ögonhöjdsrelation till de vuxna men placerar barnet lite lägre och därmed förstärks skillnaden i storlek mellan dem. Enligt resonemangen om kameravinkel och bildutsnitt påverkar detta hur nära och direkt motivet upplevs – här får vi en vardagsnära, ganska neutral vy snarare än ett dramatiskt grod- eller fågelperspektiv.

Gatunmiljön skapar ledande linjer: trottoarkanten och fasadraden löper in i bilddjupet och hjälper ögat att röra sig från vänster framkant inåt i scenen. Det stämmer med teorin om stödlinjer som styr betraktarens blick genom bilden.

Samtidigt finns ett visst inslag av rörighet: många bakgrundsfigurer, skyltar och detaljer konkurrerar delvis om uppmärksamheten. Detta ligger nära det som beskrivs som ett vanligt fel – för många detaljer runt huvudmotivet, vilket riskerar att göra bilden orolig.

I sidled är motivet något förskjutet åt höger, men de två huvudfigurerna fyller ändå en stor del av centrum; tredjedelsregeln används inte konsekvent utan vi får en halvvägs-lösning mellan centrerat och tredjedelsplacering. En tydligare asymmetri – exempelvis att lägga mor och barn mer bestämt i en tredjedel – hade kunnat öka bildens dynamik.

Kreativitet
6

Motivvalet – en vardaglig gatuscen med en gravid vuxen och ett barn i rörelse – ligger nära det som beskrivs som ett personligt motiv, där fotografen fångar mänskliga relationer och vardagliga ögonblick snarare än spektakulära vykortsmotiv.

Det finns ett tydligt inslag av motsatser: vuxen/barn, stillare hållning hos den vuxna mot barnets mer dynamiska kroppsspråk, samt skillnaden i kläd- och färgval. Att arbeta med sådana motsatspar nämns som ett sätt att skapa intresse och intensitet i bilden.

Kameravinkeln och utsnittet är relativt konventionella för gatufoto; enligt resonemangen om att våga välja udda vinklar, tider eller sätt att närma sig motiv skulle bilden kunna bli mer personlig och oväntad genom ett mer konsekvent avvikande grepp.

Helheten ger ändå en känsla av att fotografen försökt fånga en specifik, personlig situation i flödet av människor snarare än ett generellt gatuperspektiv, vilket ligger i linje med tanken om att varje bild bör spegla fotografens egen blick och erfarenhet.

Teknisk kvalitet
8

Skärpan ligger tydligt på huvudmotivet – mor och barn – medan bakgrundens personer och byggnader visserligen är relativt skarpa men inte lika framträdande. Detta överensstämmer med målet att ge betraktaren en tydlig punkt att vila blicken på, snarare än att allt har samma vikt.

Exponeringen är balanserad: både ljusa partier (himmel och ljusa jackor) och mörkare partier i kläderna behåller struktur utan att verka urfrätta eller helt igensotade, vilket undviker de felexponeringsproblem som beskrivs som vanliga fallgropar.

Färgåtergivningen är naturlig och relativt nedtonad, vilket ger ett vardagligt intryck snarare än extrem intensitet. Enligt teorierna kan man medvetet välja mellan nedtonade färger för ett mer naturligt uttryck och starka kontraster för ett mer dramatiskt; här ligger bilden närmare det naturliga.

Djupskärpan är ganska stor – miljön från förgrund till bakgrund är läsbar. Detta passar en gatubild där sammanhanget har betydelse, även om ett något kortare skärpedjup hade kunnat frilägga huvudmotivet ännu mer, i linje med strategierna för att reducera oviktiga detaljer.

Det finns inga tydliga tecken på oönskad rörelseoskärpa eller felaktig fokusering; bilden uppfyller därmed kraven på en tekniskt stabil grund som dock inte i sig garanterar bildens konstnärliga styrka.

Innehåll
7

Bildens kärna är relationen mellan den vuxna och barnet – handslaget och de kroppsliga hållningarna antyder närhet och samtidigt olika sinnesstämningar. Detta anknyter till tanken att starka bilder ofta bygger på mellanmänskliga relationer och känslouttryck som ömhet, vardaglighet eller trötthet.

Den urbana miljön och människoströmmen runtom skapar en fond av anonymitet, medan huvudmotivet representerar något personligt och intimt mitt i flödet. Det ligger nära idén om att koncentrera en bild kring ett väsentligt motiv som bär berättelsen, medan omgivningen fungerar som stämningsskapare.

Intensiteten i bilden är måttlig men närvarande: närheten till personerna och deras tydliga storlek i bildrummet ger omedelbarhet, samtidigt som färg- och ljussättningen håller uttrycket jordnära snarare än extremt dramatiskt. Detta motsvarar en mer lågmäld form av intensitet.

Det finns ingen tydlig symbolik eller extremt laddad handling, utan mer ett fragment av vardag, vilket överensstämmer med tanken att även lågmälda motiv kan ge resonans genom igenkänning och subtila känslor, snarare än spektakulära händelser.

Förbättringsförslag

Förstärk huvudmotivet genom att ta ett litet steg närmare eller välja en något snävare brännvidd så att mor och barn fyller en större del av bildytan; det minskar risken att bakgrundsdetaljer dränker berättelsen och följer rådet att koncentrera bilden till ett avgränsat område när miljön är detaljrik.

Pröva en tydligare tredjedelsplacering: låt exempelvis mötet mellan händerna eller den gravida magen hamna nära en av skärningspunkterna enligt tredjedelsregeln, så att huvudmotivet får mer dynamik jämfört med en nästan centrerad placering.

Justera kameravinkeln genom att gå något lägre eller högre; en mer uttalad avvikelse från brösthöjd kan öka intensiteten och skapa en ovanare vy, vilket enligt teorierna ofta gör att betraktaren stannar upp och vill utforska bilden mer.

Arbeta mer aktivt med stödlinjerna i gaturummet: låt trottoarkanten eller husfasaderna leda blicken mer tydligt in mot huvudmotivet från vänster till höger, så att betraktarens öga får en naturlig väg fram till relationen mellan personerna.

Överväg ett något kortare skärpedjup eller en position där bakgrunden blir lugnare, för att undvika att de många bakgrundsfigurerna konkurrerar med huvudmotivet; detta följer rådet att reducera oviktiga detaljer och frilägga det väsentliga.

Utforska alternativa, mer personliga bildlösningar i liknande situationer – exempelvis fotografera från en mer udda vinkel, vid en annan tid på dagen eller med en mer medveten lek med motsatser (stort/litet, nära/fjärran) för att förstärka bildens individualitet och uttryck.


Av Lumina
Masai man

Masai man

Porträttet är en tekniskt stark och intensiv svartvit närbild där ansiktet och blicken utgör ett tydligt huvudmotiv mot en enkel bakgrund. Kompositionen är balanserad med ansiktet något avskilt från trädstammen, kreativiteten bygger främst på en koncentrerad och reducerad framställning, den tekniska kvaliteten är hög med god skärpekontroll och väl hanterad kontrast, och innehållet förmedlar en tydlig känslomässig laddning och nyfikenhet kring vad personen riktar sin uppmärksamhet mot.

Komposition
8

Bilden arbetar tydligt med ett koncentrerat huvudmotiv, där ansiktet tar en stor del av bildytan och därmed undviker felet att låta motivet bli för litet eller fjärran. Enligt kompositionsprinciperna bör huvudmotivet vara tydligt och ge ögat en naturlig vilopunkt, vilket uppnås här genom den skarpa, ljuskontrasterade ansiktsytan mot en mer dämpad bakgrund.

Placeringen av ansiktet är något förskjuten från centrum, i linje med tanken bakom tredjedelsregeln där det mest intressanta inte bör hamna absolut mitt i bilden för att undvika stel symmetri. Detta ger en viss dynamik åt bilden, samtidigt som trädstammen i högerkant fungerar som en tydlig visuell motvikt som balanserar kompositionen.

Blicken riktas åt höger, ut ur bilden, vilket skapar en inre rörelseriktning och förstärker spänningen. Enligt teorierna om stödlinjer och blickriktning leder sådana element betraktarens öga genom bilden och kan byggas vidare med linjer eller former i omgivningen. Här fungerar trädets vertikala linje och den skuggade ansiktshalvan som subtila ledande strukturer från vänster till höger.

Bakgrunden är helt nedtonad och saknar störande detaljer. Detta ligger i linje med principen att undvika oroliga bakgrunder som konkurrerar med huvudmotivet. Här är scenen reducerad till väsentligheterna: ansiktet, blicken och trädstammen, vilket ökar bildens intensitet och läsbarhet.

Ett möjligt svagare inslag ur kompositionssynpunkt är att blickriktningen möter trädstammen på nära håll, vilket något begränsar det visuella utrymmet i den riktning motivet ”tänker” eller ”ser” åt. Enligt resonemanget om att lämna utrymme i rörelseriktningen kan något mer luft framför blicken ge ännu större spänning och riktning i porträttet.

Kreativitet
7

Bildens uttryck bygger på en mycket koncentrerad och intensiv framställning, där motivet reducerats till ett ansikte och en trädstam. Enligt principen om minimalism och reducering till det väsentliga kan detta ge en mer kraftfull och uttrycksfull bild, vilket märks här i hur all uppmärksamhet samlas kring blicken och ansiktsdragen.

Användningen av svartvitt i kombination med stark kontrast knyter an till tanken att intensitet kan skapas genom höga kontraster och genom att spela med ljus och mörker. Det gör porträttet mer dramatiskt och själfullt än en neutralt återgiven färgbild skulle ha varit.

Kreativiteten yttrar sig också i valet av ett mycket nära utsnitt där miljön nästan helt tonas bort och bara anas via trädets barkstruktur. Detta följer idén att avstå från översiktsbilder och i stället koncentrera sig på ett begränsat område för att undvika kaotiska intryck och skapa en tydligare berättelse.

Samtidigt ligger motivvalet – ett tätt, ansiktscentrerat porträtt – relativt nära en etablerad porträttkonvention. Enligt resonemanget om att våga vara annorlunda och undvika upprepning av ofta sedda motiv kunde originaliteten ha förstärkts ytterligare genom en ovanligare kameravinkel, miljö eller användning av ljus.

Teknisk kvalitet
9

Skärpan är konsekvent lagd på huvudmotivet – ögonen och ansiktsdetaljerna – vilket följer principen att undvika oskärpa på fel ställe. Strukturen i huden, skägget och barken är klart återgiven, medan bakgrunden är mjukt upplöst, vilket visar ett medvetet val av skärpedjup för att frilägga motivet från omgivningen.

Exponeringen är väl avvägd trots det svåra, kontrastrika sidoljuset. Detaljstrukturen finns kvar både i de ljusa partierna på pannan och i de mörkare skuggpartierna, vilket undviker problemet med urfrätta högdagrar och igensotade skuggor som nämns som typiska fel.

Kontrasten i den svartvita återgivningen är tydligt förstärkt men hålls inom ramen där motivet fortfarande känns trovärdigt. Enligt teorierna kan ökad kontrast ge en mer kraftfull och intensiv bild, vilket här förstärker ansiktets relief, blicken och texturen i barken utan att förlora viktig information.

Friläggningen av motivet genom kort skärpedjup och nedtonad bakgrund ligger väl i linje med rekommendationen att undvika för mycket detaljskärpa i hela bilden; här är blicken given och huvudmotivet går tydligt att läsa utan att betraktaren behöver leta efter vad som är viktigt.

Någon teknisk svaghet kan anas i form av mycket hård kontrast i vissa partier där huden närmar sig extremt mörka eller ljusa partier, men detta framstår samtidigt som ett medvetet uttrycksval kopplat till intensitetssträvan snarare än ett rent fel i exponering eller behandling.

Innehåll
8

Innehållsligt bygger bilden på ett starkt mellanmänskligt uttryck genom den avvaktande, riktade blicken. Enligt synen på intensitet handlar en engagerande bild om känslouttryck, själfullhet och relationer snarare än enbart teknisk perfektion. Här bär ansiktsuttrycket och ögonens riktning upp en tydlig inre spänning och väcker frågor om vad personen ser eller förhåller sig till.

Det mycket nära porträttet ger en känsla av närhet och samtidigt ett drag av distans genom att blicken riktas bort från kameran. Denna dubbelhet ansluter till idén om att väcka nyfikenhet genom att antyda något dolt – betraktaren får inte se det som personen ser, utan får bara ana det och fylla i med egen fantasi.

Genom att miljön reducerats till ett träd och en obestämd bakgrund blir ansiktets erfarenhetstecken, blick och ställning mot stammen bärande för berättelsen. Detta överensstämmer med principen att reducera motivet till det väsentliga för att skapa en mer dramatisk och uttrycksfull bild.

Titeln styr tolkningen mot en specifik identitet, men själva bildens innehåll fungerar även utan titeln genom sin intensitet och sina emotionella kvaliteter. Det ligger i linje med tanken att en bild ska spegla fotografens personliga motivval och känslor och samtidigt kunna delas med andra genom en tydligt upplevd stämning.

Förbättringsförslag

Förskjut ansiktet något längre in mot vänster så att närmaste öga hamnar mer i linje med en av tredjedelspunkterna i stående riktning. Det ger större dynamik och följer den princip som rekommenderar att det viktigaste sällan bör ligga helt centrerat.

Lämna något mer utrymme i den riktning blicken är vänd mot, genom att antingen inkludera mer av området till höger om trädstammen eller genom att beskära något tätare i vänsterkant. Detta anknyter till idén att rörelseriktning och blick bör ha luft framför sig för att kännas naturlig och ge spänning.

Pröva en något annorlunda kameravinkel – till exempel marginellt lägre eller högre – för att tillföra ytterligare originalitet enligt tanken att variera perspektiv. Små vinkeländringar kan ge annan teckning på ljuset över ansiktet och förändra relationen mellan ansikte och trädstam.

Experimentera med en serie bilder med varierad kontrastgrad i den svartvita tolkningen. En version med något mjukare kontrast kan förstärka hudens nyanser, medan en extremt kontrastrik version kan driva bilden ännu mer åt det dramatiska, i linje med användningen av extremt ljus och mörker som intensitetsskapande medel.

Utforska alternativ beskärning där mer av överkroppen eller omgivningen finns med, men fortfarande med kort skärpedjup. Enligt rekommendationen att ibland behålla vissa miljödetaljer som förstärker huvudmotivet kan små inslag av omgivningen bidra till en tydligare berättelse utan att göra bilden rörig.


Av Lumina
I read the news today.

I read the news today.

Om man inte läser nyheter är man oinformerad. Om man läser nyheter är man desinformarad. :o)
Petrified landscape.

Petrified landscape.

När man inte har några pengar är problemet mat. När man har pengar är det sex. När man har båda är det hälsan. Om allting är helt strålande är man rädd för döden... :o)
Venedig

Venedig

Bilden ger en välstrukturerad och tekniskt stabil skildring av en venetiansk kanal med tydligt djup och god balans mellan ljus och skugga. Kompositionsmässigt fungerar kanalens linje och de inramande fasaderna väl, men huvudmotivet kunde renodlas ytterligare för ännu större tydlighet. Kreativt ligger bilden nära ett klassiskt resemotiv, medan innehållet främst bärs av miljöns egen stämning snarare än av ett starkt personligt berättande. Med små justeringar i utsnitt, kameraposition och ljusnyttjande kan bilden bli både mer personlig och mer koncentrerad i sitt uttryck.

Komposition
8

Bilden är uppbyggd kring en stark, central stödlinje: kanalen som löper från nederkant in mot ljusöppningen i fonden. Enligt teorierna om hur stödlinjer leder blicken genom bilden skapar detta en tydlig visuell resa från förgrunden in i djupet.

De vertikala fasaderna på båda sidor fungerar som inramning och begränsar bildrummet, vilket ger ordning i ett motiv med många detaljer och hindrar blicken från att vandra ut ur bilden. Teorierna framhåller att inramning kan användas för att fokusera uppmärksamheten mot huvudområdet, här ljuset och öppningen i bakgrunden.

Djupet är konsekvent uppbyggt: tydlig förgrund (båtarna längst ned), mellanplan (husfasader och träd) och bakgrund (den ljusa öppningen). Enligt resonemangen om att undvika kaotiska överblicksbilder genom att avgränsa motivet fungerar detta väl – motivet är koncentrerat till kanalen snarare än en hel stadsbild.

Staden representeras genom en relativt centrerad kanalaxel. Tredjedelsregeln nyttjas delvis: den ljusa öppningen och trädet ligger ungefär i övre tredjedelen och något åt höger, vilket ger dynamik snarare än strikt symmetri, vilket överensstämmer med rekommendationen att placera viktiga punkter nära tredjedelarnas skärningspunkter.

Samtidigt blir bildens mittparti visuellt tungt eftersom både kanalen, det starkaste ljuset och flera båtar samlas där. Teorierna varnar för att för många detaljer kan dränka huvudmotivet och göra det oklart vad blicken ska vila på; här balanseras det delvis av djupet, men det saknas en helt tydlig ensam huvudpukt.

Kreativitet
6

Motivvalet – en kanal med båtar och gamla fasader – ligger nära det som beskrivs som välkända, ofta fotograferade motiv där många bilder tenderar att bli likartade. Enligt teorierna minskar detta upplevelsen av originalitet om inte perspektiv eller ljus utnyttjas på ett annorlunda sätt.

Fotografen har dock valt en stående bildvinkel och en ganska trång korridorlik upplevelse. Att arbeta med ett längre utsnitt in i en smal kanal ger en tydlig rymdkänsla och stämmer med uppmaningen att pröva olika bildutsnitt och kameravinklar för att variera uttrycket.

Idémässigt bygger bilden mer på en dokumenterande skildring än på symbolik eller ett personligt laddat berättande, till skillnad från exempel där motiv och väder används för att gestalta en inre känsla. Därför upplevs uttrycket mindre personligt än vad teorierna uppmuntrar, där man talar om att våga vara unik i sitt bildskapande.

Det finns dock ett mått av nyfikenhetsväckande element: öppningen längst bort antyder ett ”vad finns där borta?”, vilket ligger i linje med tanken att antyda något dolt eller en överraskning bortom bildens direkta fokus.

Teknisk kvalitet
8

Skärpan förefaller ligga jämnt över bilden, från båtarna i förgrunden till fasaderna längre bort. Detta motsvarar användningen av relativt liten bländare och kortare brännvidd för att få stort skärpedjup, vilket i teorin passar motiv där man vill ha detaljer både i förgrund och bakgrund.

Exponeringen är balanserad: både skuggpartier i gränderna och de solbelysta partierna med träd och vattenytans reflexer innehåller teckning. Enligt genomgången av vanliga fel undviker fotografen här både urfrätta högdagrar och igensotade skuggor, vilket annars skulle anges som tecken på felexponering.

Kontrasten och färgskalan bidrar till ett naturligt intryck snarare än ett hårt dramatiserat. Teorierna beskriver hur en tråkig, platt kontrast kan göra en bild ointressant men också att mycket hård kontrast kan skapa ett mer overkligt uttryck; här har en mellanväg valts som bibehåller detaljrikedom och realism.

Ljuset bakifrån/ovanifrån reflekteras i vattnet och skapar en ljusled längs kanalen. Detta samspelar med kompositionen och visar ett medvetet utnyttjande av ljuset, vilket betonas som centralt för bildens intensitet.

Eventuella små brister ligger i att de ljusaste partierna i öppningen och reflexerna är nära gränsen för att ta över uppmärksamheten, vilket enligt teorierna kan störa om andra delar ska uppfattas som huvudmotiv. En lätt lokal nedtoning där skulle kunna göra bildens balans ännu säkrare.

Innehåll
7

Bilden berättar om den trånga kanalen, de slitna fasaderna och vardagens båtar. Den förmedlar en stilla, nästan tidlös stadsstämning. I linje med resonemangen om att fånga stämningar via väder, ljus och miljö fungerar samspelet mellan det mjuka solljuset och den lite slitna arkitekturen väl.

Det finns ett visst mått av mystik i djupet: ljuset längst bort ger känslan av en öppning mot något annat, vilket svarar mot idén att väcka nyfikenhet genom att antyda vad som finns bortom det direkt synliga.

Samtidigt saknas en tydlig personligt tolkad berättelse eller symbolik, såsom när en brygga med stängd grind används för att gestalta en livskris. Här är det mer en saklig skildring av platsen än ett starkt laddat, personligt budskap, vilket gör innehållet mindre individuellt präglat än vad teorierna lyfter fram som ideal.

Frånvaron av människor och rörelse ger ett stillastående intryck. Teorierna pekar på att intensitet ofta uppstår genom starka stimuli eller känslomässig laddning; här blir intensiteten mildare och mer kontemplativ än dramatisk.

Förbättringsförslag

Förtydliga huvudmotivet: Bestäm om det är den ljusa öppningen i fonden, båtarna i förgrunden eller den solbelysta fasaden/trädet som ska bära bilden. Använd antingen en något snävare brännvidd eller ett justerat utsnitt för att reducera antalet konkurrerande element, i enlighet med principen att för många detaljer kan dränka huvudmotivet.

Arbeta mer med tredjedelsregeln: Prova en komposition där den ljusaste öppningen eller den mest karaktäristiska båten placeras kring någon av tredjedelspunkterna snarare än mitt i, för att öka dynamiken och undvika intrycket av stark symmetri.

Renodla förgrunden: Överväg att gå något närmare eller välja en annan kameraposition så att en enskild båt blir en tydligare förgrundsform som leder in i bilden, i stället för flera små båtar som delar upp uppmärksamheten. Detta följer rådet att undvika att motivet blir för långt bort och att låta förgrunden ge djup.

Minska visuellt brus i sidokanter: Identifiera eventuella små, ljusa eller formstarka detaljer längs fasaderna som stjäl uppmärksamhet från kanalens linje (till exempel mycket ljusa fönster eller objekt på balkonger), och pröva ett något tätare utsnitt eller lätt nedtoning i efterbehandling, i linje med rekommendationen att eliminera störande detaljer genom val av utsnitt och vinkel.

Förstärk ljusledens roll: Ljuset i vattnet fungerar redan som en stödlinje. Genom att något dämpa de allra ljusaste partierna i bakgrunden och eventuellt öka lokalkontrasten i den centrala vattenytan kan blicken leds ännu mer kontrollerat in i bilden, i enlighet med teorin om att använda stödlinjer för att styra läsriktningen.

Utforska alternativa kameravinklar: En något lägre kameravinkel eller en liten förflyttning i sidled skulle kunna ge en mer ovan och därmed mer personlig tolkning av motivet, vilket rekommenderas för att undvika stereotypa bilder av kända platser.

Skapa starkare stämning med ljus eller väder: Ta liknande kompositioner vid annan tid på dygnet eller under annorlunda ljusförhållanden (till exempel dis, kvällsljus eller regn) för att ge motivet en tydligare känslomässig laddning, i linje med råden om att återvända till samma plats i olika väder och tider.


Av Lumina
Transparency.

Transparency.

Bilden leder mina tankar till fjärilseffekten som är en påminnelse om att vi lever i en värld som är känsligare, och mer oförutsägbar än vad vårt logiska sinne vill erkänna...
Föregående 1 ... 9 10 11 ... 17 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto