Skriv en egen recension
Lägg in annons för denna produkt i Köp & sälj
Registrera som stulen/förlorad!

Mer info

Recensioner

Gunnar Johansson/BF
2005-12-18 Gunnar Johansson/BF
Väldigt många vackra och harmoniska bilder som kompletteras av mycket tänkvärda och filosofiska texter som i ett lugnt tempo ledsagar läsaren genom boken. Flera bilder är gjorda i risiga och smått omöjliga miljöer som jag oftast bara vandrar förbi därför att jag inte ser möjligheterna och därmed fungerar boken bra som inspiration till det egna bildskapandet. Vad som inte är riktigt lyckat är att det finns ett antal bilder som täcker mer än en boksida och då försvinner lite av bildinnehållet i bakkanten av bladen där dessa är fastsatta i boken.

Köpt hos: Vårgårda naturfotofestival

Pris: 100
Henrik Larsson
2003-04-19 Bobbo V
PLUS: Fina och ibland något annorlunda naturbilder. Tankeväckande i både bild och ord. Hög teknisk kvalitet(Mellan och storformat).
MINUS:

Hade förmånen att få träffa Jan Töve och prata foto en liten stund då jag var på fotomässan i Jönköping förra året. Jag köpte boken av honom där efter ett mycket givande möte. Framför allt facinerades jag av Jan Töves syn på naturfotot som då skillde sig mycket från min. Vid en diskussion kring en annan fotografs bild på en å ansåg jag att bildens starka sida var vattnet som blivit så snyggt tecknat i och med den långa slutartiden. Jan Töve ansåg dock att de risiga buskarna i bakgrunden var bildens behållning. När jag sedan bläddrade igenom hans bok på väg hem märkte jag att mycket av det förhållningsättet jag stött på vid diskussionen kring bilden återfanns i hans fotografi och genomsyrade hela idén kring boken och dess titel "Bortom redan". Fotografin i boken är skapad med en fascination för oreda, eller som han själv säger :"Molnens färd över himlen, vattnets irrande vägar, bergens spår av eruptioner och istid, vegetationens sönderbrutna mönster, djurens vandringar och flyttstråk. Detta naturens dynamiska växelspel har länge fascinerat mig".

"Bortom Redan" är inte en bok för de som tilltalas av gyllene solnedgångar och närbilder på havsörnar. Jan Töve har förvisso inte utelämnat den typen av bilder men söker en djupare estetik en enbart det som traditionellt sett ses som visuellt tilltalande. I "Bortom Redan" presenteras skönheten i det fula. Den fantastiska vågformade rödglänsande sandstenen i Arizona som varje fotograf skulle slösa metervis med film på presenteras storslaget jämte några vissna ormbunkar och en björk i Mulsjö, ett motiv som för många skulle gå obemärkt förbi. Här skilldras motivet lika storslaget som sandstenen i Arizona. "Bortom Redan" är ett manifest som uppmanar till att öppna ögonen och ta blicken från den alltför fascinerande solnedgången. Jan Töve presenterar kraftfulla argument genom bilder, för sitt perspektiv på naturfotot. Argument som i alla fall övertygat mej och ryckt mej ifrån ett evigt sökande efter färgsprakande mönster. Oreda är vackert!

Liknande produkter: Speglingar av Jan Töve

Kundtjänst: Förstklassig :)

Köpt hos: Fotografen