EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 718/Ett stycke stillhet.

BW94 - 2022
Borgholm 2007.
Silvergelatin 18,5 x 18,5cm.



"Provocerande händelselös. Ett stycke stillhet". Så löd en kommentar jag fick på bilden. En bild som var med vid den första utställningen på Fotogalleriet i Skruv 2008. Fast då i stl 37x37cm, kopierad på papper stl 40x50. Men nu är den gjord i mindre storlek på Fomatone MG 532 II Nature. Selentonad i en minut spädning 1+15. Jag använde samma papper vid utställningen 2018, fast då var det den första versionen med mera struktur. Cremefärgad fin bas som fungerar för de flesta bildtyper. Inte mycket att säga om bilden, den får tala med sitt egna språk, men kommentaren jag fick säger ganska väl vad det handlar om. Anspråkslöshet utan åthävor. Det är sånt som fångar mitt intresse och tilltalar bildsinnet. Har hittat en Japan på Instagram som gör jättefina bilder i den andan,  Izumi Daigo. Han tar sina bilder med en småbilds Nikon och Ilford HP5 film, och kopierar i mörkrummet. Hans bilder är riktigt bra.

Kameran som användes här är också tämligen anspråkslös. En Agfa Isoly IIa med få inställningsmöjligheter men med skaplig optik, som inköptes på Tradera för en hundring.  Inte en hundratusing som den näst bästa 35:an från Canon i LTM ;-). Filmen är Efkes R100. I morgon ska man väl kunna masa sig utomhus igen, efter förkylningen. Det blir nog kvadrater i småbild på Orwo P400. 30,5m-rullen på bulk kom lagom till mörkret i november.
//


Postat 2022-11-14 22:09 | Läst 829 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 718/ Jag behövde inte klippa gräset mellan sista veckan i juli och andra veckan i oktober...



Det har aldrig inträffat under mitt 67-åriga liv att det varit så torrt under en längre period. Sjön jag är uppväxt vid har heller aldrig haft så lågt vattenstånd under mitt liv. Extremt lågt för någon månad sen, bortåt 1½ meter lägre än normalt och vikar har till stora delar legat torrlagda. Likadant i de flesta sjöar i trakten. Brandchefen i östra Kronoberg uttalade efter sommaren att brandkårerna aldrig haft så mycket skogsbränder att släcka förut som under denna sommar. Det har varit extremt torrt och brandmännen har gjort heroiska insatser. Att vetenskapen och forskningen också är överens om att vi går mot allt mera extrema väderleksförhållanden  (extrema regnmängder och torrperioder uppträder allt oftare och på många ställen i världen), och att detta beror på det snabbt varmare klimatet som kunnat uppmätas sedan vi började använda fossila bränslen som olja, kol och naturgas, det finns det väldigt få som tvivlar på idag. Och det går snabbare vid polerna. Under de senaste 43 åren har Arktis värmts upp nästan fyra gånger snabbare än jordklotet i genomsnitt, och och upp till sju gånger på Svalbard. 

Aldrig i jordens historia har en klimat/temperaturförändring skett så snabbt som de senaste ca 150 åren, det har man kunnat se genom vetenskapliga studier i jord och berglager bl.a. Inom vetenskap och forskning på området är det ingen vad jag känner till som förnekar detta idag. Ett antal tusen vetenskapliga studier pekar mot samma sak. Men för den skull ska jag inte göra min blogg till ett propagandaorgan för FN:s klimatpanel, som varnar för oreparerbara konsekvenser om inte utsläppsmålen uppnås. Så här kommer en bild från Hovs hallar från 2007 som lite utfyllnad. En kvadrat på 18,5 x 18,5 cm som tittade ut ur dunkelkammaren idag, tillsammans med ytterligare några bilder från mina gamla toycam-negativ. Denna var första gången den hamnade som positiv på ett papper.



Gjord på ett papper som har lite struktur och en varmare chamoisbas. Det syns nog. Svärtan är dock mera neutral så det selentonas med fördel lite kraftigare för att harmonisera med den varma chamoistonen. Inte bara för arkivbeständigheten och motståndskraften mot luftföroreningar, då hade det räckt med en lätt toning som inte påverkar färgtonen utan mest ger lite svagt djupare svärta.
//

Postat 2022-11-11 18:38 | Läst 916 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 717/Helsingborg 2007

Gick tillbaka till mina gamla toycam-negativ. Och hittade detta från Helsingborg 2007. Bilden var med som en lithprint på en utställning (tror det var 2009 eller -10), där jag visade bilder under rubriken "From Helsinki to Dubrovnic". Bilder från flera länder i ett stråk genom Europa. Finland. Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Tjeckien, Österrike, Italien, Slovenien, Bosnien och Kroatien. Nu har jag för första gången kopierat den i vanligt svartvitt. På samma papper som jag lithkopierade den på, Fomatone MG Chamois. Det har en varm chamois-ton i basen men svärtan är mera neutral. Så jag föredrar att selentona ganska kraftigt så att svärtan går mot det mera varma eller bruna hållet. Då harmoniserar svärtan bättre med papperets baston.



Den första versionen av papperet har mera struktur än den andra. Jag har mycket kvar av båda och det är jag glad för. Misstänkte det skulle försvinna då det är så speciellt och originellt, så jag köpte på mig ett stort lager av det när det fanns. Numera finns annars bara Ilfords Multigrade Art 300 som enda papper med struktur, men det har en vitare bas. Foma hade ju även ett med ljusare beige bas, 532 Nature. Jag köpte på mig en hel del av det också, men har bara version II som inte har så mycket struktur. Dom här silvergelatinpapperna i fiber är väl mera att betrakta som sk "konstpapper" och inte för vanligt neutralt svartvitt. Och jag tycker själv att det inte passar så bra för mera dokumetära bilder.
//

Postat 2022-11-10 10:12 | Läst 1011 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 716/Lätt att glömma familjebilderna.



Personligen gör jag inte det, även om man skulle kunna tro det av allt annat jag visar. Men jag visar inte gärna mina personliga familjebilder, tycker det finns lite väl mycket av sånt på sociala medier och andra ställen på webben. Ganska ointressant rent bildmässigt i de flesta fall. För att inte tala om alla bilder på katter och hundar som man gosar med på allsköns sätt och vis.



Jag har massor med bilder på mina barnbarn, både digitala och tagna med film. Dom här tog jag förra helgen med film (Eastman 5222) då de var på besök. Jag tycker dom blev bra rent bildmässigt och det är därför jag visar dom. Har dessutom frågat dottern om att lägga upp fotografierna, och även visat dom för barnen, och det var ok. Chinon CM-4s, en kamera jag fått, samt en Pentax 28mm f:2,8 som jag köpt billigt på auktion. Dessutom en Porst 55mm f:1,2 i K-fattning, som jag haft sedan några år, inköpt för att användas digitalt med adapter. Dessa användes när vi var på besök vid Skrufs Glasbruk och under tiden dottern pratade med ägaren Kent. Han bjöd på glass och yngsta barnbarnet tog den största struten som tog lite längre tid att få i sig. Både 28:an och 55:an användes på full öppning.



Avfotograferade negativ, inga mörkrumskopior än. Men det är meningen det ska bli det också vad det lider. Sen körde jag med min trotjänare Contax S2 och en gammal Zeiss Jena Biotar 75mm f:1,5 i trädgården. Äldsta barnbarnet gillar att klättra och vår astrakan är perfekt för såna övningar. Jag tog några bilder innan hon svingade sig upp i grenarna. Tycker dom blev bra.



Jena Biotar 75mm f:1,5 är en fantastisk porträttglugg, som ger en intressant bakgrunds-bokeh med lite snurr typ Petzval. Gäller dock att få rätt förhållande kamera-motiv bakgrund, det kommer inte per automatik. Lite lagom snurr tycker jag, inte lika extremt som Jenas projektoroptik med namnet Kipronar kan ge (jag har några såna också). Först skaffade jag den ryska kopian Helios 85mm f:1,5 i nytillverkad version med MC och allt, men gillade inte den riktig (den blev lite väl hårdtecknande tyckte jag), så den byttes mot denna original Biotar 75mm som har T. Den tillverkades mellan 1939 och 67 (tror jag) och i bara ca 16.000 exemplar (vet jag). Tre versioner med samma formula. Detta är version tre (den sista som anses bäst) i M42 och utan förvalsbländare. Vad jag läst på sajten  zeissikonveb.de så gjordes den bara i 450 exemplar i just det utförandet. De flesta Biotar 75mm togs annars fram med Exakta-fattning, kring 10.000.



Irma är lätt att fotografera. Hon förstår morfar precis och man behöver inte tala om för henne hur hon ska stå. Bara att ta fram kameran så faller det sig naturligt. Och sedan gäller det för morfar att trycka av i precis rätt ögonblick. Inga konstlade poser utan precis som det blir, då är det bäst. Lätt att inte spänna sig när man känner varandra, det är nog också en fördel.



Irma hjälpte morfar att framkalla filmen också. Ladda den i dosan och sen stod hon för alla agiteringar. Vi hann dock inte göra några kopior i mörkrummet innan hon åkte hem till Stockholm igen. Men det får vi ta en annan gång. Tidigare har vi ju gjort Lumen prints tillsammans under somrarna. Nu tror jag det är dags att ge sig på kopiering också, för hon fyllde 7 år igår.
//

Postat 2022-11-08 17:21 | Läst 547 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera