Man kan lika gärna ha roligt i väntan på döden, och varför inte fotografera lite emellanåt, och kanske skriva lite också.

När är suddiga bilder bra?

Som okunnig fotograf (kan man kalla sig fotograf om man är okunnig?? Tveksamt, men jag gör det ändå) har jag väldigt svårt med oskarpa bilder. Jag tycker att en bild ska vara skarp, punkt slut. Men ibland ser jag fina bilder som definitivt inte är skarpa. Och då frågar sig en dum en: Vad gör en oskarp bild bra? Är till exempel nedanstående bild bra? Inte fan vet jag, men jag gillar den, för den påminner mig om en väldigt trevlig middag för några veckor sedan. 

Inlagt 2010-02-01 09:01 | Läst 1810 ggr. | Permalink
Jag har också svårt för oskarpa bilder, men din bild ovan är fin för att den har fina färger och förmedlar en trevlig varm stämning tycker jag. Den ser nästan lite målad ut. Skärpan är inte det viktigaste, det viktigaste anser jag är motivet och känslan bilden förmedlar. Sen skadar det ju inte om bilden är estetiskt tilltalande också med fin skärpa, bra kontraster och så vidare...

På tal om oskärpa, så gjorde jag lite experiment med hålkamera i helgen (metod: hål i kamerahuslocket). Fick till sist till hålet så jag fick hyfsat skarpa bilder, men det krävde ett minimalt hål och många minuters slutartid. Lade igår upp en av de första testbilderna som inte alls var lika skarp som de sista, men jag gillade ändå färgerna i den. Den är inte lika fin som din bild ovan, men kolla in den om du vill. :-)
Svar från Hundblues 2010-02-01 22:56
Kloka tankar. Har lite svårt att hitta den bilden du beskriver. Kan du ge mig en liten hint om var jag ska leta.
"Är till exempel nedanstående bild bra? Inte fan vet jag, men jag gillar den, för den påminner mig om en väldigt trevlig middag för några veckor sedan. "

Du svarade på frågan rätt bra där.
Svar från Hundblues 2010-02-01 22:57
En intressant och tankeväckande kommentar. Jag förstår poängen (tror jag). Men som alla konstnärer söker jag bekräftelse, så det räcker inte med att bara jag är nöjd ;)
Till att börja med tror jag man ska komponera ihop sin bild ungefär som vanligt, följa gyllene snittet/tredjedelsregler, diagonaler. Men samtidigt tror jag det ställs fler krav. Bilden ska nog helst inte vara för detaljerad, det ska nog gärna finnas med något i bilden som går att känna igen på konturer/färger även när det är oskarpt.
Det är en nybörjares tanke! Din bild fungerar absolut tycker jag!
Svar från Hundblues 2010-02-01 23:00
Klok tanke. Klart att "kompositionsreglerna" som gäller för vanliga bilder även gäller för suddiga. Eller kanske gäller i ännu högre grad. (Och naturligtvis måste man få bryta mot reglerna även i det oskarpa fallet.)
En bild behöver inte vara tekniskt bra för att vara en bra bild. Det beror på innehållet!!


/Annika
Svar från Hundblues 2010-02-01 23:02
Så lätt att säga, och så svårt att acceptera för en ingenjör.Men hela det här inlägget är ju ett sätt för mig att bearbeta min ingenjörsmässighet.Så tack för dina uppmuntrande ord.
För det första tycker jag det ska finnas en tanke bakom suddigheten. Inte bara att man inte kunde hålla kameran stilla och körde med för lång slutartid. Sen är vi alla olika. En del tycker bilder ska vara skarpa och visa som det var då man fotograferade. Andra tycker dessa perfekta bilder är för tråkiga. Bilderna lämnar inget åt fantasin.

Är man inne i en härlig trollskog, så kan man efteråt känna att bilderna inte fångade stämningen om de är skarpa och välexponerade. Det perfekta tar bort stämningen. Då kan jag ta till kameraskak, dubbelexponering eller att andas på linsen för att få till en stämning av mystik. Bilden får inte bli för perfekt för då försvinner stämningen som man kände när man var i trollskogen. Men som sagt, vi har alla olika smak.

/Gunnar
Svar från Hundblues 2010-02-01 23:05
Visst måste det finnas en tanke bakom suddigheten. Men är det OK om tanken är en efterhandskonstruktion? Också en intressant tanke att perfektionen gör bilderna tråkiga. Så har jag inte alls tänkt när det gäller bilder, men väl när det gäller musik. Jag fullkomligt hatar överprocuderade skivor. Dom saknar totalt närvaro och känsla. Och naturligtvis gäller samma sak för bilder. "Tänkte inte på det."

Det där med olika smak är intressant också. Man måste veta vem man vänder sig till med bilden med andra ord. Alla förstår ju inte poängen med oskarpa bilder. Min gamla farmor skulle, om hon levt idag, sagt: "Vad är det för trams med suddiga bilder? Då ser man ju inte vad det föreställer. Kom igen när du lärt dig ta skarpa bilder." Och här på Fotosidan råkar folk i trans om bilden är suddig på rätt sätt.
Tack snälla för alla kommentarer. De innehåller mycket tänkvärt för mig, som förhoppningsvis bidrar till att utveckla mig som fotograf. Ibland känner jag att denna typ av inlägg med många fina kommentarer ger mig mer än att lägga upp en bild i någon kritikpool.
Hej,

Här är bilden jag menade, avpublicerade faktiskt bilden endast nån minut före ditt svar som du skrev nyss.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1949835.htm

Har en till hålkamerabild på väg upp om en liten stund, ett självporträtt i 60-talsstuk som är rätt mycket skarpare, men den är brusig som fan. Extern blixt rakt i ansiktet på full effekt och iso 3200! Behövs när bländaren är nåt i stil med f/200... ;-)

Hålkameran sätter perspektiv på vad skärpa är, minsann...

Mvh. Magnus (också ingenjör f.ö.)
Jag har brottats med precis samma problem. Ju skarpare desto bättre! Men jag inser att det är en fördom. Den här bilden ger jag högt betyg! Dels för att den är stämningsfull, men dels också för att den i sin art faktiskt är tekniskt fullödig, med färger och kontraster. Om den dessutom varit skarp är jag rädd att den inte alls skulle ha varit lika bra.
Jag är en fd perfektionism...har blivit bättre. Har hafr så svårt för suddiga bilder. Men har bilden allt annat så funkar det.
Det beror ju helt på.
Du får öva dig.... :)

/Annika