och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Färden gick mot Finland.

Den här turen gick över Östersjön mot finska Karelen. Men GPS:en ska man nog inte lita på då man står vid Värtahamnen och väntar på att få köra ombord. Den tycket att vi skulle köra upp till Norrtälje och ta båten där istället.

Men vi ignorerade vår "Beata" och körde ombord.

Väl uppe i vår hytt gottade vi oss lite med det bubbel som bjöds på och lite tilltugg därtill.

Överfärden var lugn och utan sjögång.

Dimman låg tät på väg in till Helsingfors, så tät så det hade blivit ett helvitt foto om jag testat ta någon bild, men det lättade då vi kom in till kaj.

Strax var det vår tur att köra av.

Så var vi framme i Finland och vår lilla resa mot finska Karelen kan börja.

Vi hade gott om tid på oss innan vi skulle vara framme vid dagens mål och första övernattningen i Karelen så vi passade på och undersöka de orter vi passerade på vägen. Första stoppet blev i Borgå och där växte det vattenkannor i träden.

Borgå är en av Finlands 6 medeltida städer och landets näst äldsta stad efter Åbo. Borgå å flyter genom staden förbi alla röda strandbodar. Då kung Gustav III kom på besök till staden i slutet av 1700-talet målades alla hus som låg utefter kungens färdväg med rödmyllefärg  för att hedra kungen och så att det skulle se fint ut. De här bodarna lär vara Borgås mest fotograferade motiv.

Husen i idylliska Gamla stan på backen vid Borgå å byggdes på 1700-talet enligt medeltida mönster. De är värdefulla historiskt och arkitektoniskt sett, vi tog en liten promenad och tittade på de små butikerna och caféer, som finns där i dag.

Vi skänkte också en tanke till berättelsen om den ödesdigra fisksoppan som vi fick höra talas om på turistbyrån.

"Sommaren år 1760 var mycket torr. På dagarna bar borgåborna hinkvis med vatten från ån som kastades på väggarna och gårdarna för att fukta dem. Husen var byggda så nära varandra och gatorna var så smala att inte ens fuktningen hjälpe den ödesdigra natten då branden utbröt.

Fru Holm vaknade på efternatten för att koka fisk för följande dag. Hon använde liten tändved och försäkrade sig att elden hade slocknat innan hon lade sig på nytt. Efter några timmar vaknade grannens piga till röklukt, och då stod redan taken på Holmska huset och ett par andra hus i ljusan låga. Stadsborna flydde simmande till Näse och fick stå på motliggande stranden och se på då deras stad brann ner. Domkyrkan och ett par kvarter runt den bevarades men allt annat brann ner: endast 91 av stadens 293 hus blev kvar.

De första veckorna efter branden bodde stadsborna i Näse, eftersom marken i staden var het och gnistrade. Samtidigt var de oroliga för att de måste hinna bygga hus före vintern. Då det äntligen var tryggt att bygga igen, gjordes det snabbt - på samma stenfötter och bredvid samma potatiskällare som tidigare. Därför har stadsplanen fortfarande för medeltida städer typiska smala slingriga gränder även om byggnaderna är byggda efter kokningen av fisksoppan år 1760."

Hanna-Maria försökte locka in oss med god husmanskost, den var inte från fisksoppans tid men vi var väldigt tveksamma till mat från år 1986.  Trots det välkomnande "Tervetuloa" så gick vi vidare.

Gamla stan i Borgå är utmärkt plats om man vill träna upp sina svaga fotleder på de knaggliga kulerstensgatorna.

Vi hade tur med vädret, sol men något svalt, betydligt svalare än vad vi haft hemma i Sverige.

Gamla Borgå var en fin liten stadsdel, där hade man kunnat tillbringa flera timmar och vandrat in och ut i de små bodarna, men vi skulle hinna se lite mer den här dagen.

Det såg ut som om påskharen redan kommit till Borgå.

Del 2

Inlagt 2014-04-14 22:29 | Läst 5191 ggr. | Permalink

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Trevliga bilder från Borgå. Där har jag vandrat omkring många gånger, men det är många år sedan. Det första jag reagerade för var första bilden på kaffebrödet. Typiskt finskt kaffebröd, ganska stort och smaklöst. Tror inte dom använder så mycket socker som vi.
Sten
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 00:00
Var ganska kallt i Borgå så vi vandrade inte runt så mycket missade borgen, men upptäckte andra borgar. Kaffebrödet vr hlt OK om än lite för stort, smakade kardemumma. Måsarna fick det mesta av det.
Det brukar bli piroger till fikad när vi besöker Helsingfors sommartid.
Bra början med fina bilder på resan mot Karelen.
Det är nog ingen stad som sluppit bränder
med stadskärnorna av trähus genom tiderna.
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:06
Jag testade finska piroger som serverades till frukosten men lite bröd med ris i mitten var inte så gott ända tills jag upptäckte hur de gjorde där i Finland och begrep vad "äggsmöret", som serverades även det till frukost, skulle användas till. Då blev det genast godare.
Trevlig reseskildring. Tänk att dom målade om husen för att kungen kom! Tur att det inte är likadant idag...

mvh Tommy
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:15
Tack Tommy!
Eftersom jag bor ganska nära Drottningholm och det händer att vår kung tar omvägen förbi här så är jag tacksam för att slippa måla om huset varje gång det händer.
Tack för trevlig tur och fina bilder Margareta!
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:16
Tack Dan för din kommentar!
Borgå! Jag har själv stått på torget där och sålt gurkor. Gästade en sommar en faster med gård i trakten. Då talades det mer svenska än finska. Sen blev det mer än 50 % finsktalande. Gatskyltarna byttes ut till nya med finska namnet överst. En del av de finsktalande hade kommit från Karelen i samband med att Sovjet tog över den delen.

Fina bilder som väcker minnen!
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:19
Tack Måns!
Då jag var där var det nog för kallt för gurkorna så vi såg ingen torghandel. Tämligen få turister dessutom. Tror att det är övervägande finsktalande i Borgå nu. Desto längre österut vi kom desto mindre svenska talades det. Några förstod svenska men använde helst engelska då de pratade med oss.
Fina bilder och trevlig berättelse!
Min favoritbild blir skakisen idag! =)
Riktigt härliga färger!
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:21
Tack Heléne!
Skakisen behövde jag inte skaka så mycket på för eftersom fartyget rörde sig och dessutom gungade lite var det bara att hålla kameran still och det skakades av sig själv.
Trevlig tur. Kul att lära känna Borgå. Verkar vara en trevlig stad
Marianne
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:23
Tack Marianne!
Det var en fin liten del av staden det gamla Borgå.
Verkligen fina bilder från Borgå och jag ser fram emot fortsättningen på denna resa. Jag vet ju hur väldokumenterade (och informativa) dina utsvävningar burkar vara. Kul bild med påskharen.
Svar från Margareta Cortés 2014-04-15 23:24
Tack Lena!
Fortsättning följer, det fanns en hel del där i Finland som knyter ihop med vår historia.
Vattenkannorna vid (utsiktsplatsen) Näse sten fotade jag så sent som för en vecka sen, nu hängde där också nånslags påskhäxa. Borgå är min gamla hemstad, jag är aktiv i den lokala fotoklubben (som är helt svenskspråkig) men bor numera i grannstaden Lovisa. Andelen svenskspråkiga i Borgå är dryga 30 %, på 60-talet etablerades ett stort oljeraffinaderi utanför stan, och det ledde till en viss förfinskning. I Lovisa är andelen svenskspråkiga närmare 50 %. Synd att ni inte besökte Hanna-Maria, man får sällsynt god husmanskost där.
Svar från Margareta Cortés 2014-04-16 14:45
Tack Thomas!
Ibland borde man blogga i förväg om sina resmål och få en massa värdefull information, fast å andra sidan så visste jag inte före resan att jag skulle hamna på dessa platser...:)
Det var ganska tidigt som vi kom till Lovisa och vi hade ätit en rejäl frukost på båten så tyvärr var det inte läge att testa husmanskosten. Fast det såg lite roligt ut att den skulle vara från 1986. Kommer jag dit någon annan gång så ska jag försöka äta där. Kul att vi fastnat för samma motiv med trädet och vattenkannorna.
Undar över en sak. Är det så att finska medborgare inte behöver visum för att åka över till Ryssland? Tjejen på turistbyrån i Lappeenranta sa att de brukade åka över till ryska sidan för att tanka.
TRG 2014-04-16 15:50
Huvudregeln är nog att vi finländare måste ha visum för att besöka Ryssland. Men åker man dit med färja behöver man av nån anledning inte visum (men man får vistas där högst 72 h). Det går färjor åtm. från Helsingfors till Petersburg, och från Villmanstrand (Lappeenranta) och Fredrikshamn (Hamina) till Viborg. Jag googlade lite: det verkar nog som att dom som åker över gränsen för att tanka måste ha visum. Men det finns tydligen visum som gäller för ett flertal besök, och trots att man egentligen inte ska kunna få visum för att åka fram och tillbaka och tanka så tycks det nog ordna sig i praktiken.
Svar från Margareta Cortés 2014-04-16 23:23
Tack för den informationen. Vi hade för avsikt att åka över till Viborg och titta men avstod eftersom det var så krångligt med visum och att man tydligen måste ha bokat och betalat hotell för att få visa. Såg att man kunde göra en dagsutflykt med båt men bara på sommaren. Då ingick visum i resan, man behövde inte söka i förväg. Förstod varför båtturen bara gick på sommaren eftersom isen låg tjock i hamnen. För några år sedan var jag på en Östersjökryssning och då var det som du säger. Inget visum behövdes men man kunde inte gå på egen hand utan var tvungen att följa med på guidad tur.
Nu har jag ägnat kvällen åt att följa med er på de olika dagsturerna ni har gjort.
Vad mysigt få läsa och som jag skrivit innan lära mig så mycket om Finland.
Detta var en bildvänlig ort. Härlig arkitektur. Det verkar som nästan alla städer
med trähus har det brunnit i.
Är det alltid så fint i hytterna eller detta var i lyxklass.
##Gun-Inger
Svar från Margareta Cortés 2014-04-18 22:42
Tack Gun-Inger!
Borgå var en trevlig bekantskap. Alla hytter är inte så där fina men vi hade en del poäng att utnyttja. Det var dessa vi passade på att förbruka och ta bilen med till Finland och även boka Commodore class. Då bor man lite finare och får även en flaska bubbel att festa på.
Gun-Inger Arvidsson 2014-04-18 23:05
Mysigt det är ni värda som gör så många glada med er resa.