Mattias Lundblad

Ur en utlandssvensk frilansfotografs synvinkel

28mm och om självpåtagna begränsningar.

Zoomobjektiv eller fasta brännvidder. Den frågan har ägnats alldeles för mycket tid, och för min del alldeles för många annonser och förlustaffärer på Fotosidans köp- och sälj. Idealet en film, ett objektiv mot maximal flexibilitet och att slippa stå där med fel brännvidd på kameran. 

Ibland kan man tro att man måste täcka upp varenda millimeter mellan 14 och 500. Men minskade valmöjligheter kan ofta vara till kreativ hjälp. Med zoomobjektiv är man visserligen förberedd på mycket mer, men det är inte speciellt inspirerande. Med fasta blir man snabb, förutsatt att man inte har för många att växla mellan. Efter ett tag sitter utsnittet hos ett fåtal objektiv, man blir skärpt och vet var man ska stå. 

28 mm är en lite underprioriterad brännvidd som hos mig har blivit något av en favorit. Precis så kort den kan vara utan att bilder med människor i hörnen börjar se konstiga ut. Samtidigt tvingar den en till att vara lite modigare, ett halvt steg närmare än 35:an. Eftersom det ändå tycks vara omöjligt att inte samla på sig saker, har jag minst fyra sätt att plåta med fast 28 eller motsvarande. En modern 28/1,8 till allmänt bruk. Som författaren Bill McKibben backstage innan en föreläsning, och Daniel och Silvia i yogastudion.

En gammal PC28/3,5 till stadsmiljöer, arkitektur och annat. Här en "peace line" i Belfast.

Art deco i Miami Beach.

Den klassiska Köpenhamnsbilden.

En Fuji X70 i fickan. Klart flitigt använd på fritiden. Silvia och Max. 

Uncle Lester i Gray's sugarhouse i Massachusetts.

Edinburgh.

Vänners barn.

och Ben.

Och så telefonen, en iPhone 7, ifall det tar slut på minne eller batteri, när man är på puben och ser Will och Bernard kolla på Jeopardy.

Idag ska jag iväg på ett jobb om en gammal märklig temapark och packar lätt. PC-28 till miljö, 50mm till porträtt.  

Postat 2019-04-28 16:35 | Läst 1007 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

När man tagit Fan i båten.

Ibland tjafsar skrivande och fotograferande journalister om vems jobb som är lättast, åtminstone på skoj. "Knäppa bilder, hur svårt kan det vara?" respektive " text kan man ju fixa till efterhand". Har på halvt allvar diskuterat att byta roll med en kollega. Båda arbetar med både text och bild, men när vi jobbar tillsammans är det jag som plåtar och han som skriver.

Ibland går fotograferande allt annat än som smort. Ibland är också restiden i förhållande till jobbtiden lätt absurd. För ett par månader sedan hade jag ett författarporträtt i samband med en intervju. Satt för det jobbet och ett angränsande elva timmar bakom ratten på en dag. Det visade sig att det endast fanns totalt en timme för intervju och porträtt, och jag överskattade förmågan att jobba snabbt. Personen ifråga var klart obekväm. Nästan alltid brukar jag få folk att slappna av, inse vikten av riktigt bra porträtt och samarbeta. Så inte denna gång Det blev ett fåtal habila porträtt, men eftersom det ska gå i tre tidningar på lite olika sätt, räckte det inte.  

Men så kom en andra chans. Författaren är på bokturné. Jag skrev en rad utan att få svar. Tänkte "var det så traumatiskt att bli plåtad – det här blir svårt". Fick tag på arrangören på en biograf på Harvard-universitetet där en av bokpresentationerna skulle äga rum. De kunde inget lova, men skulle försöka. Jag hoppade på Bostontåget, tog med fällcykeln och var i stan i god tid, ifall jag mot förmodan skulle få ett telefonsamtal om att det fanns en lucka på eftermiddagen. Traskade runt i Boston och cyklade sedan över bron till Cambridge och Harvard. Lyckades hitta arrangörerna, och så kom författaren. Och visst fick jag hänga på backstage, "kom med och ta vad du behöver" var orden, de bästa jag kunde hoppas på. Backstage, det var ett gammaldags biografmaskinrum. En stökig, trång, men ändå fin miljö, och dessutom tack och lov författarens "old stomping grounds".

Jobbet i land, och det blev ett inköp i Harvardbokhandeln och en öl som belöning för genomfört jobb. Det är ändå något fint med när man får kämpa lite för bilden. Och det bevisar återigen hur lite av fotografjobbet som är faktiskt fotograferande och hur mycket som är förberedelser och efterarbete. Hem med tåget och sent i säng för fyra timmars sömn inför en lång arbetsdag. Idag går det lite segt, men har fått förvånansvärt mycket gjort.

 

Postat 2019-04-19 01:13 | Läst 1158 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gatufototillståndet

Som många andra kämpar jag med modet att plåta på gatorna. Kanske är man rädd för någon konfrontation, men mest handlar det nog om hur man känner inför staden man plåtar i. Jag bor nära New York och har ofta ärende dit, men har väldigt svårt att ta meningsfulla bilder på gatorna där. Har svårt att veta vad det är som gör det. Alla ingredienser finns där, och jag är där tillräckligt ofta för att känna stan hyfsat. Kanske är det sammanhanget, att jag oftast har bråttom där.

Under en tågluff jag tog mig för på egen hand för över ett decennium sedan, innebar de olika städerna olika tillstånd. Plzen var rätt svårt.

Budapest var bättre, men där fick jag också kämpa för att komma igång. Det blev lite distanserat.

Men i Bukarest lossnade det, av någon anledning. Kanske var jag så slut efter en månad på tåg och vandrarhem att jag inte hade energi att vara tillbakadragen längre. Där kändes det lätt att trava fram till främlingar och be att få ta deras porträtt. När det känns motigt, försöker jag tänka på den här resan och att det där tillståndet finns och går att locka fram. Men det gäller att resa och arbeta ensam. Framöver kommer jag behöva arbeta mer ensam, med både bild och text. Om det är något jag ser fram emot, så är det att det här ligger närmare till hands när man jobbar solo.

Postat 2019-04-01 23:01 | Läst 920 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera