** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Rosa Alba,förgängligheten och lite annat

Jag har nu vistats nästan en månad på ön. Och vi har gått in i juni. Det är ett par veckor kvar till midsommar. Rosa alba går nu i blom. Det gäller att hänga med. Hon är snabb. Går in och lika snabbt ut. Men hon håller för en bild. Denna, trädgårdens mest förgängliga och samtidigt sensuella blomstervarelse. Med en oförglömlig doft. Med rötter i Samarkand, Shiraz, i de länder från vilka rätt många unga människor på inte alldeles enkla vägar tagit sig hit för ett möjligt nytt liv. Men Rosa alba står här redan, ooch henne utvisar man inte. Den svenska bondrosen med rötter därborta. Så fick jag det sagt också.

Ser massor med bra bilder bland bloggarna på FS. Och många bra frågor ställs. En fråga-tanke dyker upp om Galleri FS och hur man blir representerad där. Förvånansvärt många skickar in bilder som, efter vad som meddelas, ofta visats i samband med synnerligen bemärkta och välkända fotografer. Vilket i och för sig kan vara en kvalitetsstämpel, dock inte alltid per automatik. Men åtminstone tillräckligt för att uppfatta att det finns en skillnad i hur jurygrupper arbetar. Och kanske också hur det skiljer sig över tid. 

Jag törs inte påstå att FS juryn har fel i sina refuseringar men det är ganska tydligt att om man jämför de refuserades oèuvres med vad som visas i galleri FS, finns en uppenbar skillnad i bilder och bildtänk. Hur och om bilderna överhuvudtaget har något att berätta och på vilket sätt de i så fall berättar. 

Det är ganska tydligt att idag, sett i generella termer är faktorer som skärpa, teknik och  vad man ser omedelbart viktiga kriterier. Lite slarvigt utttryckt. En bild på ett vackert motiv, inte nödvändigtvis en uggla, superskärpa. Komposition som med lite god vilja uppfyller de uppsatta konstnärliga ambitionerna. Ett gott i hantverk i efterbearbetningen behövs också. Och det ska naturligtvis helst vara digitalt.

Och då kan man naturligtvis ställa frågan, vem är intresserad av ett sådant consensus?

Ja, först som sist, branschen så klart, den som tillhandahåller tekniken. Men, det är nog inte så enkelt. Det kan också handla om en inställning till bilden som en yta. Bilden utan direkt djup. 

Jag tänker ofta på begreppet ”humanistiskt fotografi”. Nja, det är väl svårt att plåta ugglor på ett humanistiskt sätt. Men. De som känner sig lite förfördelade plåtar vare sig ugglor eller andra fän. De plåtar människor. Och de gör det uppenbarligen och vågar ställa frågor i sina bilder. Om man nu har mod och tid att detaljstudera deras bilder och våga lyssna lyhört med ett känsligt öga på bildernas berättelse,

Det kanske är så att de som har en fot i den analoga myllan har ett annat förhållningssätt till fotografiska bilder. I det analoga finns, oavsett motiv, ett avvaktande förhållningssätt. Att man i någon mån gör bilden innan exponeringen. Idag görs bilden ofta efteråt. (Jag vet att vi såklart gjorde en hel del arbete i mörkrummet och det är såklart efterarbete det med.)

 Jag har vid flera tillfällen fått frågan om jag vill ställa upp i olika jurysammanhang men numera vis av erfarenhet, senare alltid ibland med viss tvekan trots allt, tackat nej. Min erfarenhet är att jurygruppen arbetat utifrån just ett consensus, man håller upp ett finger och känner vart det blåser. Man gör en tyst överenskommelse utifrån gruppens egna preferenser. Det är väldigt subjektivt. Att välja ut till en salong eller galleri skiljer sig dock mycket från att sitta i en antagningsjury till en utbildning. Det är väsentligt svårare då man måste ta hänsyn till flera parametrar. Kunnande, uttryck, vilja med mera. Vid betygssättning handlar det i stället om att väga prestationen mot olika utsatta betygskriterier.
De som säger att det handlar om ett subjektivt tyckande har nog ganska alldeles rätt. 

Idag lekte jag Panatomic i Efex. Oklart varför.

Inlagt 2018-06-11 21:04 | Läst 1638 ggr. | Permalink
Ön, är det Gotland? Och jungfrurosor visste jag inget om men nu har jag googlat....Fint i svv! Och bildbedömning ja, .......Men hur det, både i Galleri FS och tex Nordiska Fotoklubben röstas väl bilderna fram eller in? Så det går ju inte att diskutera, det är ju demokratiskt. Och demokrati kan väl aldrig vara fel........Hälsningar/ Björn T
Hej. Ön är Blidö i Stockholms norra skärgård. Nära till ytterskärgården men med buss in till storstan om man så önskar.
Jag tittade också på Galleri FS och som jag ser det så premierar regelverket mer något av majoritetens smak och kanske inte så mycket en initierad diskussion. Urvalsmetoden får något av ett självgenererande inslag i sig. Om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt. Men det kan vara en förklaring till att galleriet fylls med tämligen likartade bilder även om motiven varierar. I tipsen för inlämning står att man gärna ska bläddra runt för att se vad som kan tänkas sticka ut eller gillas. Lite opportunt kanske. Demokratiskt? Jo...
/Hälsningar Gunnar S
Vacker bild i sv, om denna jungfruros visste jag inget. Det är svårt att bedöma röstningsförfarandet i Galleri FS, men att det lär ska vara medlemmar som redan fått en placering där som också röstar fram nya bilder, vet jag inte hur det påverkar. Att man just fått en bild antagen till galleri FS, gör ju ingen bildredaktör.
😊
Svar från mombasa 2018-06-12 19:04
Nä, så sant som det är sagt. Bildredaktör blir man inte bara så där direkt. Systemet med galleri FS gynnar nog det opportuna, mainstream och det ytligt orienterade fotografiet. Men det finns nog viktigare saker att uppröras över här i livet.
Ha det gott! Gunnar S