Om gamla båtar

Båtar, skärgård och allt vad därtill hör är en pålitlig källa att ösa ur för fotografen. Strindberg hade kameran med på Kymmendö och Zorn var en flitig fotograf med sittbrunnen i yachten Mejt som trygg bas. Och visst fotades det livligt bland båtfolk. Vi är ju benägna att skildra det positiva, semester, ledighet och äventyr.
En särskild genre inom skärgårdsfotografi är de fotograferade seglingsbeskrivningarna, och dessutom en alldeles särskild litteraturform alltid åtföljda av mer eller mindre lättförståeliga teckningar eller andra avbildningar. Ungefär så här, ”Väl passerat styrbordspricken SO om Högsös södra udde tas kursen mot Blåkobben som nu syns tydligt om babord, Utan att kära Gnutteskärs södra udde som rymmer en farlig grynna vilken dessutom  ligger längre ut än vad kortet anger kan nu tas en enslinje med”...och så vidare. Texten åtföljs gärna av en eller annan så kallad förtoning oftast tecknad men då och då fotograferad, inte sällan en hyfsat under eller överexponerad bild ofta med en charmig oskärpa som antyder en stående fotograf på fördäck till en lätt gungande skärgårdskryssare. Dessutom reproducerad i dåtidens seglartidningar och allt vad den tidens reproteknik innebar. Det blev liksom lite diffust och ungefärligt över det hela. Skärgårdseglingsprosa med andra ord.

Fotograferad seglingsbeskrivning. Tidskriften Till Rors, tidigt fyrtiotal.

Mästarna i den här genren är naturligtvis Svenska Kryssarklubbens nestor Åke Améen och Åke Janhem där Janhem kanske odlat en mer poetisk ådra, än Améens mera kärva uttryckssätt. (Mitt Améenfavoritcitat är ” ...så uppfylld av grynnor och andra försåt att den obekante intet har där att skaffa.”)

Exempel på typisk tecknad förtoning. Åke Janhem-Arholma Landsort.

Men för att riktigt avnjuta en seglingsbeskrivning bör man ha en båt, gärna med segel. Och nu tänker vi oss tider utan GPS och andra moderniteter. Navigation sker med andra mer handfasta metoder. 19-gradersmetoden, spottlogg och död räkning inte att förglömma.

Nu har det emellertid dykt upp nya uppgifter om mina gamla båtar som måste kontrolleras. Så om båtarna får jag återkomma. En bild på en liten koster kan jag ändå publicera,

Inlagt 2021-10-23 18:51 | Läst 1580 ggr. | Permalink
intressant läsning det här även för den som inte fattar allt!
/B
Svar från mombasa 2021-10-24 16:32
Kul. Ett intresse kanske väcks.
/Gunnar S
Bild och text som väcker minnen!

Kommer ihåg de där måsarna. Krigsmakten hade synpunkter på att båtfolket gav fienden information om inseglingsmöjligheter.

Jag var och tittade på en sån koster att renovera. Den var så uppenbart bortom min räddningsförmåga att jag avstod och köpte en annan båt. Den förföll i samma takt som jag reparerade. Det var ändå kul att hålla på med träbåt. Underbart hantverk och den där känslan som plast helt saknar.
Svar från mombasa 2021-10-24 16:37
Ja det var kul med träbåtarna även om den huvudsakliga anledningen till trä var att inte ha råd med plast. Den här lilla kostern som egentligen inte är en koster utan en Råå-snipa ombyggd till segelbåt var ett ständigt läckage så ekbygge hon var. Men med stor tilltro till Ettan ( den där guckan som ”tätar allt-överallt” enligt reklamen) så flöt hon bra.
/Gunnar S
Måns H 2021-10-24 17:15
Råå-snipa och din båt!

Båten jag köpte var en ultramodern konstruktion 1955. Hellimmad, vilket tog mig ett tag att fatta eftersom den läckte rätt mycket sen man sjösatt och sen även vid kryss.