Jag har tänkt på en sak...

Fortfarande lika oklart med inriktning. Jag skriver om det jag känner för och om saker jag gärna skulle få mer kunskap om och höra andras åsikter.

Spättan

Tog en kvällspromenad på stan. Cykeln fick stå kvar på balkongen eftersom bröstkorgen fortfarande ogillar alla de de små ojämnheterna i gatorna jag inte alltid tänkt på tidigare. ( fallbeskrivning i förra blogginlägget)

Vid McDonalds på Sveavägen kan man ofta beskåda motorcyklar. En knutte hade lämnat spättan kvar på bönpallen. ( 50-talsspråk om någon undrar över ordvalet)

Tur att det är varmt för hon hade visst hängt med så där lättklädd hela vägen från Polen.

En annan snygging på plats i kväll var den här motorcykeln.

Kawasaki H1 Mach lll, en 3-cylindrig 2-taktare på 500cc. Tidigt 70-tal skulle jag tro. Det är ägaren som ser så glad ut i mitten av bilden.

Det var allt.

Pa

Postat 2014-07-23 23:42 | Läst 959 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Vad vore sommaren...

Ni brukar ju få åtminstone en liten berättelse om en cykelutflykt varje sommar så här kommer en sån, denna gång med lite dramatik mot slutet :-)

I torsdags tog jag tillsammans med två kamrater pendeltåget från Karlberg till Östertälje. Ja till en början var det inte alls tillsammans för jag lyckades kliva på fel tåg så jag fick kliva av i Årsta och invänta tåget med kamraterna.

Östertälje till Hemfosa var planen. I Hemfosa kan man kliva på pendeltåget från Nynäshamn mot Stockholm.

Vi cyklade förbi kriminalvårdsanstalten Hall och in i skogen på grusvägarna. Ganska skumpig tvättbräda på en del skogsvägar. Det var varmt och vissa dricker mer vatten än andra och har lite för liten vattenflaska så rätt snart började diskussionen om var man kunde fylla flaskorna. Av en ren slump såg jag i ögonvrån något rött föremål i skogen vid en klippa. Det var en plastskopa och den hade någon hängt upp där för det var en källa i berget. Det kom inte mycket ur berget men det gick att få sig en slurk och fylla på flaskan lite.

Vi cyklade vidare österut. Nu var det asfalt på småvägarna. Det gillar mina kompisar :-)

Vi hade i semestertid inte tänkt på vilken veckodag det var och kom plötsligt på att det faktiskt var vardag och att man inte får ta med cykel på tåget mellan kl. 15.00 och 18.00.

Tungelsta kom upp som alternativ till Hemfosa för att hinna med ett tåg så vi skulle  komma tillbaka till Stockholm före 15.00. Det innebar att vi valde väg 257 och det är ingen bra cykelväg måste jag säga. Den är känd av alla motorcyklister för alla kurvor och den är som området i allmänhet rätt kuperad. Kul med motorcykel fast vägen är ökänd pga alla olyckor. En vardag som denna är det också mycket tung trafik.

Det är höga asfaltkanter och vägen lutar rätt mycket på vissa ställen. Det bar sig inte bättre än att jag kom för nära kanten och det kändes som jag pga lutningen sögs av vägen med resultatet noggrann marksyning i diket. Slog mig ordentligt i höger sida av bröstkorgen och det kommer jag nog att ha "glädje av" ett tag framöver. Man faller långt från en cykel när det dessutom är ett djupt dike. Liten smäll i huvudet också men det var inte så farligt det var en grässlänt och hjälm är en bra grej kan jag intyga även om smällen inte är så kraftig. Skrapsår på knäna har väl alla småpojkar på sommaren :-)

Det gick rätt bra trots allt och jag cyklade vidare med ömmande revben. Vi missade rätt avgång i Tungelsta men klev på med cyklarna i alla fall och slapp kontroll. Klev av på Söder för att få oss lite mat och det retar mig lite att jag inte då  kom på att jag skulle föreslagit en restaurang som serverade spare ribs.

Ingen cykling på ett tag. Revbenen med tillhörande hinnor och muskler gillar för tillfället inte ojämnheter i underlaget  har jag märkt.

Det var en fin dag f.ö. :-)

Postat 2014-07-21 23:45 | Läst 886 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera