I Huvudet på en bildskapare

F o t o & L i v e t

Norgeresan som blev Göteborgsresan på MC

Jag har ju jobbat rätt mycket som vanligt, så kände att jag måste komma bort lite för att få vara helt ledig och lägga bort jobbet ett tag, Så vi satt i förra veckan och kollade in sista minuten, tänkte ta en resa till sol och värme... Men hittade inget vettigt på så kort varsel, för ingen av oss ville åka till Turkiet då vi tycker det är så jobbigt med alla säljare som sliter tag i en hela tiden :-)

Solen sken och det var bra väder ute

Så då sa vi båda i kör att vi tar hojen och drar i väg...  först till Marsfjällen där Pia har sin Mamma, sedan tänkte vi dra till Norge och köra trollstigen etc, är så fint där då jag kört den tidigare.

Så här kommer lite text och bilder från vår resa genom Sverige

Så körde vi på en vecka med en fullpackad Harley Wide Glide, det blev lite drygt 250 mil, vi Startade ca 7 mil från Skellefteå ( se röda pricken ) och körde de 30 milen rakt in i inlandet mot Norge... utefter Wildmarksvägen...

Efter Vilhemina öppnade sig lite fina vyer

Man kan nu ana lite fjälltoppar i horisonten, dit vi är på väg

fint med det stilla vattnet när det speglas så fint ...

Här är en Glad "Pia" när vi stannat i Stalon en kurvig asfalterad väg tog oss på toppen http://sv.wikipedia.org/wiki/Stalons_kraftstation

Där var det fin utsikt

Utsikt från Stalon

Här är vi framme vid Trappstegsforsen och ska nu ta av mot Marsfjällen...

Fint, nu är det mitt i natten.

Nu börjar vi närma oss Marsfjällen...

Nu är det inte långt till Marsfjällen

Här är vi framme i Marsfjällen och "svårmor" testar sitta på Harleyn.

Andra dagen fortsatte vår resa och tog en liten vändning att köra till Norge, nu blev det över Saxnäs, fjällen och ner mot Göteborg utefter den Svenska sidan som gäller, vi tänkte dra ner dit och träffa Pias syster Åsa.

Här är Norgefarargården i Klimpfjäll, det är en gammal gård som folk var på väg mellan Sverige och Norge stannade till och övernattade, sista huset innan Norge.

Här är vi på kalfjället några mil ovanför Klimpfjäll...

Stekenjokk, ligger några kilometer från Norska gränsen, man ser dock in i Norge härifrån. se mer info här:   http://sv.wikipedia.org/wiki/Stekenjokk

Pia bättrar på solbrännan uppe i Stekenjokk.

Stekenjokk med utsikt mot Norge

Här är Stekenjokk  från Gamla gruvan som dom la ner på 70:talet, mäktiga vyer...

Gamla huvudkontoret för gruvdriften i Stekenjokk :-)

Fjället på andra sidan ligger i Norge, känns lite coolt med snö i slutet på juli månad.

När vi började vår nerfärd från fjället så trodde jag vi var i Nangijala , för var så otroligt vackert där, eller?

Här är vi i Ankarede, ruskigt fint ställe med härliga vyer

Nu börjar vi snart komma ner till Gäddede och snart blir det Inlandsvägen i stället för Wildmarksvägen...

Inlandsvägen E45 ca 10 mil ovanför Strömsund tror jag att det var?

Andra natten hittade vi en lite Camping ca 2-3 mil ovanför Östersund, så här blev vår enda natt i tält på hela veckan, Vi firade med var sin liten öl :-)

Här är en bild från ett stopp i Orsa...

Det som inte fick hända, det hände och himmelen öppnade sig, gick bara inte köra längre i detta ösregn, stannade i Stöllet intill Klarälven där jag såg ett Hotell...

Inte var vi ledsna för lite regn :-) vi hade det rätt bra trots det...

Så blev att byta ut tältet mot en natt i sköna hotellsängar i stället!

Sista bilden innan vi åkte in i Uddevalla mot Lysekil... En bild från snabbmatställe i Mellerud, gillade hur dom skrivit gatukök så dom inte rymde prickarna ovanför Ö:et :-)

Nu är vi framme vid Lysekils skärgård, Hos Pias syster och familj...

Deras minsta dotter är på pricken som Lotta på bråkmakargatan :-)

Blev räkor på bryggfesten som dom höll samma kväll vi dök upp, dom har en gemensam brygga med andra fastighetsägare runt omkring där.

nu är myggorna utbytta mot fiskmåsar :-)

Storasyster till "Lilla Lotta på bråkmakargatan"

Ungarna fiskade upp krabbor,Norrlänning som jag är har jag aldrig sett det tidigare :-)

Dom har bara en klädnypa där dom klämmer fast en sill, sedan tar krabban sillen, då drar dom upp den, enkelt och effektivt.

Här visar hon upp klädnypan med sillen.

Skärgården

Blev även lite bad, t.o.m jag badade :-) men vill inte skrämma bort någon, så därför visar jag ingen bild på det :-) Här är det storasyster som är på bild.

Även Patrik badade, här med lite större frisyr än vanligt :-)

Sen drog vi ut med båten en sväng i skärgården, Fina Pia fixade seglet :-)

Blev många glada stunder

Även Pia och jag fastnade på bild :-)

Pias syster Åsa hade lätt till skratt

Från båten skrämde vi upp Bianka som gjorde en lysande start :-) vart Bernard var fick vi aldrig reda på.

Träffade även på en och annan segeljolle

Vi möte även en och annan motorkryssare

Vi körde in till Bassholmens Varv och parkerade, gick runt och tittade där lite...

Det är mest Norrmän som är där med sina stora båtar, verkar som dom har god ekonomi mot Svenskarna, för såg inte många Svenskar där inte.

Där fanns även en damm som vuxit igen runt omkring, fanns lite ormar och annat smått och gått där inne ...

Hittade även en härlig brygga, tänk att få fota ett brudpar på denna brygga :-) mmmm.... skulle bi kanonbilder ju!

Dagen efter skulle vi dra hemåt igen,  skulle åka tidigt på morgonen, men då vägrade min Harley att starta :-( Batteriet var tomt, så prova med startkablar, men då slog ett stift igen, så blev att åka in till Uddevalla och inhandla nya stift, nytt batteri till Hojen... detta tog ju några timmar och har ju rätt långt att åka och skulle vara hemma senast på onsdag eftermiddag, för Pias son JK arrangerar After Beach festen i Norsjö, där vi lovat ställa upp, så var bara att bege oss hemåt igen. Men vi åkte via Munkedal,( utanför Uddevalla/Göteborg ) för Pia ville gärna visa sitt "barndomshem" där hon växte upp och gick skola fram till 9:an...

Jättefint hus med en otroligt fin utsikt över dalen, här hade hon även hästar och trivdes enormt mycket.

Vi åkte även in till Munkedal centrum för att träffa hennes syster Jenny ( halvsyster ) ...

där var även en gammal klasskompis " Jänke" som hon inte träffat sedan 9:onde klass, det var ju riktigt skoj...

Vi stannade dock inte länge i Munkedal, för vi hade ju som sagt bråttom, vi hade inte så mycket tid över nu om vi skulle vara hemma i tid..

Hum... Strax utanför Munkedal så blev vi stoppade av farbror Polisen, blev att blåsa och blev en flygande besiktning :-( FICK KÖRFÖRBUD! men med en månad till att besikta så jag skulle hinna hem till Norrland igen.

Avgassystemet, för högt ljud?, för liten nummerplåt? för skarp kant i ,lyset fram på kepsen? suck... En HD ska höras... Nåja, slapp böter som skulle bli rätt dyra, så det var ju bra, men fick bita mig i läppen för att behålla mitt lugna jag!

Nåja nu drog vi hemåt i alla fall...

Polisen påpekade dock inget för den enorma packning vi hade...

Vi passerade Nils Holgersson som Selma Lagerlöv skrev i hennes hembygd

Efter 35 mil i hällregn :-( så tog vi in hos Kerstin & Yngve i Sveg! Supertack för sovplats. upptorkning av kläder samt en superb frukost :-)

Därefter begav vi oss de sista 60 milen hemåt...

När vi passerade Östersund fick jag testa flyga ( i fantasin i varje fall ) :-)

samt testade ...

en kanon bom, bom... haha...

tur man har en del barnasinne kvar :-) livet blir så mycket roligare då!

Nu är vi hemma, blev en resa på 250 mil under en vecka, resan blev Göteborg i stället för Norge, dock såg vi in till Norge :-)

Bensinen kostade ca 2500 kr, hojen drog mer soppa än min bil, men så var det tungt packat. Snittförbrukningen låg på 0.69 liter/ mil

som minst drog den 0.53 liter/ mil.

Blev tvungen att pallnita för ett rådjur och tre renar, men annars såg vi inga olyckor, inga poliser förutom dom som stoppade oss...

Sammanfattningen blev en trevlig resa, synd på tre dagar regn, men resten blev kanonbra, känns lite i ryggen så här i efterhand.

Nu är det jobb med After Beachfesten här i Norsjö torsdag, fredag och lördag, sedan är semestern slut och börjar jobba igen...

Sommaren och hela livet går fort...

Postat 2013-08-03 12:44 | Läst 6967 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera