I Huvudet på en bildskapare

F o t o & L i v e t

Här avslutade samer sitt liv

Idag gick vi upp till Tjamstan i Malå, vi tänkte bara motionera lite, men innan vi gick iväg så tog jag med min gamla 5D II med ett 70x200 2.8L objektiv...

Vi gick upp mot toppen av Tjamstanberget som ligger mitt i Malå samhälle, här ser Ni stora kåtan på toppen som står fast där för jämnan, förr brukade ju samerna ta sin kåta, fru och barn och dra vidare...

Här är vyn åt det andra hållet, man ser Malå samhälle breda ut sig ordentligt från Tjamstanberget, i förgrunden ser ni blommorna Tuvull, som även en del kallar Ängslin.

På vägen upp såg vi även en ovanlig och sällsynt blomma, Lappnycklar som denna blomma konstigt nog heter. Lappnyckeln är sällsynt på kalkrika våtmarker, men vi såg bara detta exemplar på hela Tjamstanberget.

Här håller Annapia så kallat Kärringkrut ( heter Mattlummer ) men varför det kallas Kärringkrut beror på att man kan få dessa att smälla som en smällare! Om man torkar fröna, kastar upp i luften och håller en tändare under så låter det som en rassan kärring :-) eller som tioöres smällare som fanns förr i tiden. Kan smattra riktigt rejält.

Det är en magnefik utsikt här uppifrån omgiven av vatten, berg och långt i horisonten kan man se fjälltopparna breda ut sig.

Här är en bild på mitt följe upp på toppen av Tjamstan, Fina Annapia som numera bor på foten av berget Tjamstan...

Här nere i Laven bor Annapia,  även jag är där så ofta jag kan då jag inte jobbar. Det är riktigt fint och härlig byggnad.

Vi fortsatte och är här uppe på toppen av Tjamstan, Annapia verkar nöjd, men det är riktigt jobbigt att gå uppför, så jag vara lite svettig, men kan ju bero på att jag släpade en tung kamera med ännu tyngre objektiv :-)

Vi gick till Lappgubben på Toppen av Tjamstan, kallas för Nilagubben som ska skydda Malåborna liksom Frihetsgudinnan står sydväst om Manhattan i New York.

Här är utsikten rakt ner då det är ett stup och bergets sida är lodrätt intill Nilagubben som är på bild ovanför denna.

Jag har alltid trott att det var här dom gamla samerna avslutade sitt liv när dom inte orkade följa med p.g.a åldersskäl längre. Men det visade sig vara fel? det är inte alls här där Nilagubben står, även Annapia trodde det, så gissar att det är nog många fler med oss som missat detta?

När vi skulle gå hemmåt och ner igen så gick vi efter vägen bakom lappkåtan på toppen, då fick vi se denna skylt... Jag trodde den var felvänd och att den skulle peka åt det andra hållet, där vi nyss varit vid Nilagubben och det stup som är där.

Nåja, det var ju en stig där, så vi tänkte att det kan ju kanske varit något vi missat? så vi följde stigen...

Efter ett tag och möte med några riktigt stora aggressiva myggor som lyckats nästan tömma mig på blod, så kom vi fram till denna skylt.

Det var ju här som sista samen Erik Sjulsa, den sista samen som lämnade jordelivet just här vid ättestupan.

Ättestupan
På Tjamstanbergets topp finns Ättestupan, en ränna i berget. Legenden berättar om en gammal same, vid namn Erik Sjulsson, som företog den sista resan in i evigheten här.

Här är rännan det skrivs om, Ättestupe efter rännan är det ett ordentligt stup och massa stenar som sticker ut, så man lär nog inte överleva ett fall från denna bergstopp.

Här står jag i rännan på stupkanten, och fotar klippan ovanför.

Man ser vindkraftverks parken breda ut sig i bakgrunden.

Här är utsikten från det riktiga ättestupe som jag missat i alla år :-) fast jag har ju i och för sig inte varit i Malå eller Tjamstan så ofta tidigare heller.

Nej nu höll vi på bli tömda på blod av alla stora farliga blodsugare som var väldigt aggressiva här på toppen av berget, så vi sprang genom skogen så snabbt vi kunde för att undkomma blodförlust!

Pust, Kolla om det är några stora myggor kvar på min rygg är du snäll...

Men Annapia lyckades nog springa från dem alla :-)

Nu går vi ner igen, nerför Tjamstanberget i Malå och då får jag syn på ...

Malås ljugarbänk mitt i backen! men härlig utsikt att sitta här och njuta av utsikten, för här blåser nog dom flesta myggorna bort känns det som?

Ha de bra!

Postat 2013-06-30 19:50 | Läst 12471 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Ride on horseback in the midnight sun

Foto Annapia Jonsson  # Klicka för större bilder #

Igår red jag häst för femte gången i mitt liv, nu har jag äntligen kommit över min hästrädsla, jag t.o.m galopperade :-) var faktiskt riktigt skoj, även om det både känns i ryggen och rumpan idag!

Annapia med två havremoppar utanför Laven

Foto Annapia  Här ligger jag och vilar efter min första galopp med häst uppför Tjamstaberget i Malå ( skidbacken )

Foto Tina Jonsson med en mobilkamera. Här fick hästarna Ikaros och Tex svalka sig i det varma vädret.

Foto Annapia med Iphone5, Jag tar det lugnt och slappar efter en ridtur :-)

Söta Annapia med hästen Elina och Ikaros

Här uppe i Laven bor Annapia riktigt mysigt och läckert är det, en enorm utsikt över Malå samhälle i Lappland,  Men är inte bra om man är höjdrädd.

Foto med Ipone5, Laven i Malå är en gammal gruvlave som flyttades från Rackejaurgruvan 2000-2001 då den stot uppbyggd och klar i Malå, Annapia flyttade in där i april 2013. En lave användes förr som uppfodringsverk vid en gruva.

Jag har givetvis varit längst upp på toppen i det lilla huset som står där...

Tog denna bild mitt i natten,  här är det midnattsolen som lyser upp hela Malå samhälle.

Fotograferat från samma plats, fast det är ca sex månader mellan bilderna. brrrr... hoppas det dröjer länge ännu innan det blir kallt :-)

Trappen upp till det lilla huset på toppen på Laven

I taket i laven hänger en enormt stor plåthink med stenar i, cool och läker byggnad är det.

Här är köket, typ stort och modernt med allt lyx man kan önska sig, men utsikten och läget är helt klart det bästa, för man ser allt från vatten till fjälltoppar härifrån.

När det blåser mycket kan man känna hur hela lägenheten rör sig av vinden, för lägenheten står endast på fyra timmerstockar typ :-)

Så får nog helt enkelt göra ett riktigt reportage om denna lägenhet, för den är helt unik och finns nog ingen som bor i en Lave vad jag vet i alla fall?

Nåja, skönt att vila ryggen från hästgalopp och sitta framför datorn en stund, blir sällan man hinner med sådant nuförtiden!

Ha det gott!

Postat 2013-06-23 13:28 | Läst 7531 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Härlig Midsommar i Mårdseleforsen

Midsommar blev som snart traditionellt firande att med kära, vänner och bekanta åka för att grilla och umgås i den vackra naturen som Mårdseleforsen erbjuder.

Mårdsleforsen ligger utefter Vindelvälven i Västerbottens län, det ligger ca 12 mil ovanför Umeå eller 5 mil från Lycksele efter Vindelälven. Man går över flera hängbroar för att komma dit vi var, eller så kan man köra bilden runt för att komma på andra sidan, men det blir en omväg på ca 6 mil.

Jag hade först inte tänkt ta med kameran, men vet av erfarenhet att det "kliar" i fingrarna när man ser alla motiv som dyker upp när man är där, så den fick följa...

# Klicka för större bild #

Här en bild på min fina stora syster och hennes kille.

Så ser dom ut :-)

Vi hade riktigt tur med vädret som blev bra då det klarnade upp mot kvällen.

Ser ni damen som ligger och solar gjord i sten? :-)

Fina Annapia känner om vattnet är varm.

Det är enormt många forsar i Mådseleforsen, Vindelälven delar på sig och breddar ut sig ordentligt just där, så finns mycket att fotografera.

Det är lugnt och nästan magisk plats på jorden.

Annapia fotograferar mig när jag hoppar mellan två klippblock som formats mjukt av vattnet.

Min vän Bengt och hans...

dotter Jennyfer var med oss hela kvällen och firade midsommar.

Vi eldade, Grillade  fläskfilé som vi åt med potatissallad, gött värre och sedan på kvällen blev det grilla lite korv.

Magiskt vatten

Härligt!

Glada  Annapia

Hennes syster och systerdotter Frida på bild var också med, hon var trött här när hon varit vaken hela natten.

Greger diskar

Härligt att diska i det mjuka härliga vattnet...

Även Annapia på väg att diska ...

Annapia på knäböjer och sköljer av tallrikarna i det härliga vattnet.

Greger sedd från ovan

När vi körde hem typ 01.00 så gick det två nästan nyfödda älgkalvstvillingar på vingliga ben över den smala grusvägen, Mamma Älg var kvar på andra sidan vägen, han tyvärr inte fota dom två gulliga älgkavlarna, men vi väntade tills mamman skulle gå till sina kalvar, vilket tog en stund, men rätt som det var så gick hon över vägen en bra bit framför oss, tur jag hade med mig min kameraväska med 70-200 objektivet, och tur att det är här uppe i Norr, för i södra Sverige är det nog ganska svart ute 01.00...

Ingen höjdarbild, men en Älgmamma som är på väg till sina två barn.

Sedan körde vi vidare, kom fram en mil från Lycksele då blev det asfaltväg, och efter den vägen fick vi syn på en till Älgmamma...

...som förmodligen hade kalvar också, även hon hade nog dem på andra sidan vägen, men orkade inte vänta för nu var klockan rejält mycket så blev bara en snabb bild på denna mamma som hade ställt sina parabolöron mot oss för att lyssna.

Tackar mina underbara vänner för en trevlig Midsommar!

Postat 2013-06-22 14:49 | Läst 7752 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Balen med samisk kolt och lite annat skoj

Pust! Har varit en stressig med kul tid, har haft fullt upp med mitt företag med min medarbetare Emma, www.ricke.nu, egenposter.se, reklambutiken.nu, har nog tillverkat närmare 90 studentplakat från Kiruna i Norr till Ystad i söder, hunnit massor, dessutom fotat en del, här nedan är några bilder från Balen i Arvidsjaur, tyvärr var det regn och dåligt väder, men fotade inne i Laven i Malå samt några bilder utomhus ändå.

Klicka på bilden för större och bättre kvalité

Inne i Laven, Malå där man bor mestadels nuförtiden också, är en riktig läcket hus med oanade möjligheter. Här är det Ante Baer Vilhelmina och Tina Jonsson boende i Malå, men båda har studerat i Arvidsjaur och är på väg till Balen nu, så hade bara 15 minuter på oss innan deras vrålåk skulle skjutsa dem de 8 milen till Arvidsjaur...

Körde med blixt utomhus, och när den inte han med att ladda så blev dessa siluettbilder, så tur att den inte alltid fungerar som man vill :-)

Med studioblixt ute samt dåligt väder blir det så här, men här står vi under Laven i Malå, så duggregnet förstör inte så mycket, bara blåsten som var lite besvärande stundvis, för Tina ville behålla frisyren till Balen.

Nå, Nå inte tjuvtitta nu Ante :-)

Lavens ena pelare med Tina.

Manuellt läge, åsså klickar bilden, då blev denna siluettbild till...

Ante Bear en ståtlig och stilig ung man

Åsså ska blixten jäklas lite här också...

Nu fungerade blixten.

På kvällen före Balen var det riktigt vackert väder, då gick jag längst upp på Laven i Malå, ( ovanför lägenheten ) öppnade fönstret och tog några bilder i solnedgången över Malå som ligger i Lappland.

Nästan samma vy som ovan, mera zoom, man kan ana kyrktornet från Malås kyrka snett ner i högra hörnet.

Fotograferat solen som lyser dygnet runt nu här uppe, är faktiskt otroligt härligt med ljus och sol 24 timmar per dygn ( om det inte regnar förstås ) men är ljust ändå. Så er som inte upplevt detta rekomenderas starkt.

Hon ser lite hotfull ut min A-Pia när hon har kniven i sin hand, men här gjorde vi ordning för hennes dotters Tinas studentfest, så det behövdes lite björkris.

A-Pia och Tjamstan i bakrunden, Laven där hon har lägenheten ligger vid foten av detta berg som också är skidbacke med massor av nedfarter och lyftar på vintern.

Tjooohoo jag älskar livet säger A-Pia och slår i hop klackarna :-)

Postat 2013-06-09 12:16 | Läst 10664 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera