Proffsfoto

TEST: Canon 1D X Mark II

Föregångaren Eos 1D X blev så bra att den räddade Canons ställning bland proffsen för fyra år sedan. Vi har testat efterföljaren 1D X Mark II som är förbättrad på en lång rad punkter.

Läs även:
Canon 1D X Mark II mot Nikon D5
Test: Nikon D5

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

Canon passar på att lansera en ny sport- och presskamera inför sommar-OS, 1D X Mark II,  precis som de gjorde med 1D X för fyra år sedan. 1D X blev en helt ny konstruktion jämfört med föregångaren 1D Mark IV, som inte helt föll kunderna i smaken eftersom den inte hade en sensor i fullformat. Canon fick inte misslyckas med 1D X, och de gjorde de inte heller. Kameran blev en succé och anses bra än idag.

Hur ska man då göra om man ska ersätta en lyckad modell? Jo, man behåller kamerahuset och finputsar funktioner och prestanda. Listan över alla förbättringar är lång och sammantaget så blir skillnaden mellan 1D X och 1D X Mark II påtaglig. Störst skillnader hittar vi på videosidan.

Klart bättre videokamera

Skillnaden i autofokushastighet i live view-läge är som natt och dag. Bäst fungerar det med STM-objektiv och USM-objektiv introducerade efter 2009. Snabbheten gör att fler kommer att använda autofokus vid videofilmning. För att underlätta detta ytterligare har kameran pekskärm så att man kan markera vad som ska bli skarpt. Tyvärr går det inte att nyttja pekfunktionen till så mycket annat. Varför inte använda pekskärmen för att visa och beskära bilder eller snabbt ändra inställningar?

Kameran har fått uttag för hörlurar och bildkvaliteten i full-HD-läge har förbättrats något.

Dessutom finns 4K-video som ger ett kraftigt kliv uppåt i bildkvalitet. Men eftersom 1D X Mark II lagrar varje bildruta som en 8 megapixel jpeg-bild (Motion-jpeg) så blir videofilerna flera GB per minut. 50 fps och 4K-storlek ger en bitrate på 800 Mbit/s. 25 fps ger cirka 500 Mbit/s, ungefär som 24 fps med Eos-1D C. Vi hade gärna sett att mer komprimerande 4K-format funnits som alternativ.

En fördel med Motion-jpeg är att det är lätt att plocka ut stillbilder ur en 4K-film. Det kan vara lämpligt för en nyhetsfotograf som både måste leverera stillbild och video från en kort intervju med en kändis.

1D X Mark II efterträder både 1D X och videomodellen 1D C, men saknar proffsvideo-funktionen C-log som finns i 1D C. C-log gör det möjligt att finjustera videofilmernas utseende på en lång rad punkter. Vår slutsats av detta är att det kan komma en ännu mer videoinriktad stillbildskamera framöver.

Full-HD 1920x1080/50p. Bildkvaliteten vid full-HD är något bättre än för 1D X. En tillgång är möjligheten att filma full-HD med 100 bildrutor per sekund för slow motion.

Ultra HD 4096x2160/50p nedskalat till 1920x1080. Varje bildruta en högkvalitativ jpeg-bild. Det är lätt att plocka ut en nästan stillbild med utmärkt bildkvalitet. Datahastigheten är upp till 800 Mbit/s vilket snabbt slukar minneskort. Båda bilderna är uppskärpta lika försiktigt och det skarpa objektivet EF 100/2,8L IS USM har använts.

Som synes utnyttjar inte UHD-läget hela sensorytan, till skillnad mot exempelvis Sony A7S II. 1D X har en beskärningsfaktor på 1,4x mot 1,3x för föregångaren 1D C. Skillnaden beror på att bilden läses ut pixel för pixel. 1D X Mark II har högre pixeltäthet och då blir den aktiva ytan mindre.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-08-06. Läst av 10866 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad

Merläsning

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 54

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14