Proffsfoto

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper.

Många drömmer om universalobjektiv som är bra på allting och samtidigt lätta, billiga och kompakta. Tyvärr är fysiken omutlig och alla objektiv är kompromisser på något sätt. Sonys tre nya 50-millimetersobjektiv är en bra illustration av den principen. Du har ett litet, lätt och hyfsat ljusstarkt med måttligt pris, men där du offrar en del prestanda. Du har ett som inte är så mycket större och eller dyrare och som har härliga prestanda inklusive 1:1-makro. Men där är ljusstyrkan måttlig. Du har ett med mycket bra maxbländare och härliga prestanda, men där vikt, storlek och i synnerhet priset dragit iväg. 

Objektiven vi pratar om är budgetnormalen FE 50 mm f/1,8, makronormalen FE 50 mm f/2,8 Macro och toppobjektivet Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA. 

Lätt och billigt alternativ. Sony FE 50 mm f/1,8 är kompakt, lätt och hyfsat billigt vilket borde vara ett vinnande koncept. Men jämfört med liknande alternativ till andra kameramärken imponerar det inte riktigt skärpemässigt och har dessutom en lite orolig oskärpa. Bilddata: 50 mm, f/1,8, 1/400, ISO 100, Sony A7 II.

Om vi börjar med FE 50 mm f/1,8 så är mittskärpan ok vid maxbländaren. Bra blir den om du bländar ned minst ett steg eller tre steg för att den skall bli bra ut till kanterna. Det här är ungefär ett steg sämre än liknande objektiv från andra tillverkare. Vid maxbländaren har du tyvärr också en del kromatisk aberration av den mer svårkorrigerade axiella varianten som syns i hela bilden. Vinjetteringen är okej, försvinner snabbt med ett par stegs nedbländning. Svag tunnformig distorsion, men inte störande. Bra motljusegenskaper och ok oskärpeteckning.

Tydlig avståndsskala. När du fokuserar riktigt nära förlängs FE 50 mm f/2,8 Macro tydligt. Sony har smart nog placerat en avstånds- och förstoringsskala på den del av objektivet som skjuts ut.

Med FE 50 mm f/2,8 Macro kan du få en avbildningsskala på 1:1 vid närgränsen. Klokt nog har objektivet en fokusbegränsare, fokusering kan låsas till 0,16 - 0,3 meter eller till 0,3 meter till oändligt. Du slipper att autofokusen jagar genom hela fokusområdet när du tar närbilder. Du har en programmerbar knapp på objektivet. Pluspoäng för väderskydd och behaglig manuell fokusering. Autofokusen är snabb utom just vid närgränsen och hyfsat tyst.

Skärpan är bra redan vid maxbländaren, och blir fantastiskt bra med ett stegs nedbländning. Det är bara ytterst i kanterna som du kan behöva blända ned ytterligare något steg. Knappt någon distorsion eller kromatisk aberration. Synlig vinjettering vid maxbländaren, men den är nästan helt borta redan vid f/4. Motljusegenskaperna är okej, kontrasten sjunker en del men inte mycket spökbilder. Oskärpteckningen är lugn när du fotograferar på korta avstånd, men lite orolig på porträttavstånd.

Trångt för fingrarna. Det här är ett fenomen som drabbar vissa Sony-objektiv, som Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA. I och med att objektivets diameter ökar tydligt strax efter objektivbajonetten blir det väldigt trångt mellan kameran och objektivet. Det räcker med ett par tunna handskar, som här, så kommer fingrarna verkligen i kläm. Med ett par tjocka handskar är kombinationen snudd på oanvändbar.

Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA känns stort, tungt och gediget. Du har behaglig och lagom trög manuell fokusering och en bländarring där du kan välja att ha klickstopp eller ändra steglöst. Objektivet är vädertätat. Fokusmotorn är av SSM-typ som ger tyst och snabb fokus.

Optiskt är objektivet precis som förväntat mycket bra. Skärpan vid f/1,4 är inte i klass med toppobjektiv som Sigma 50 mm f/1,4 Art, men fortfarande bra. Med ett stegs nedbländning är skärpan i toppklass. Redan vid f/4 har du toppskärpa ända ut i kanterna, imponerande.Distorsionen är försumbar, samma med kromatisk aberration. Du har synlig vinjettering vid maxbländaren, men den är försumbar med bara ett stegs nedbländning. Oskärpeteckningen är mjuk och behaglig med runda och släta oskärpecirklar. Motljusegenskaperna är mycket bra.

Bra skärpa. Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA ger bra skärpa långt ut mot kanterna redan vid f/1,4, och nedbländat ett par steg är skärpan utmärkt ända ut i hörnen. De optiska felen är försumbara. Objektivet har behaglig manuell fokus, det är vädertätat och har en bländarring. Toppklass, men det är också ett stort, tungt och mycket dyrt objektiv. 50 mm, f/1,7, 1/6400, ISO 100, Sony A7 II.

Oskärpteckning. Här jämför vi det dyra men mycket fina 50/1,4 (överst) vid f/1,4 och budgetnormalen 50/1,8 (underst) vid f/1,8.Oskarpa detaljer, i synnerhet högdagrar, får med det billigare objektivet överdrivna konturer, se till exempel de blänkande bultskallarna runt fönstren eller det röda repet.

SLUTSATS

FE 50 mm f/1,8 är inte riktigt i klass med liknande objektiv från andra tillverkare som ofta dessutom är billigare. Lite av en besvikelse. Mest imponerande är förstås Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA, prestanda, hantering, kvalitetskänslan är på topp. Men priset svider rejält och Sonnar T* FE 55/1,8 ZA som är nästan lika bra kostar bara drygt hälften. Vår favorit i det här gänget är FE 50 mm f/2,8 Macro. Det är skarpt, prisvärt, lätt och måttligt stort med 1:1-makro som bonus. Ljusstyrkan är inte fantastisk, men räcker för det mesta. 



Martin Agfors
Publicerad 2017-03-20. Läst av 5065 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-03-20 16:37   Bengf
Trångt för fingrarna med vissa objektiv, det är ett bra påpekande, objektivet dessutom ganska så dyrt, det borde inte få vara så trångt, det var tydligen runt 80mm så visst var det ett stort objektiv.
2017-03-22 06:58   Håkan Bråkan
Jag tycker Sonys objektiv lätt överskattas av användarna när de lanseras, sedan visar testerna att de inte alls lever upp till de höga förväntningarna. Viljan är starkare än verkligheten. Dessutom grymt överprissatta jämfört med andra tillverkare. FE 55/1.8 är ett bra exempel. När det kom snackades det som det var i Otus-klass nästan. När t ex Photozone m fl testat så var det kanske inte alls så märkvärdigt.

Merläsning

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 9

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 19

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 54

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14