Annons

Proffsfoto

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till.

Ljusstarka vidvinkelzoomar har länge associerats med press- och sportfoto. Kraftig distorsion och dålig kantskärpa har gjort dem mindre lämpliga för inredning och landskap. Nikon AF-S 14-24/2,8G ED ändrade synen på vidvinkelzoomar när det introducerades 2007. Med EF 16-35/2,8L III har Canon kommit med en ny måttstock för hur bra en vidvinkelzoom kan vara. Faktum är att Canon nu har tre riktigt bra vidvinkelzoomar; EF 11-24/4L och EF 16-35/4L IS presterar nästan lika bra och är alla i toppklass.

Föregångaren EF 16-35/2,8L II håller däremot inte riktigt måttet med dagens mått mätt. Mittskärpan är visserligen bra, men man behöver inte gå lågt ut från bildcentrum för att se en påtaglig försämring av skärpan. Därför har många som klarar sig utan f/2,8 redan bytt till EF 16-35/4L IS som har en avsevärt jämnare skärpa över bildytan. EF 16-35/4L IS är så bra att man kan fråga sig vem behöver det lite extra snäppet i skärpa som EF 16-35/2,8L III ger.

Exeptionell bra. Vid 16 mm presterar 16-35/2,8L III exceptionellt bra redan vid f/2,8 och blir ännu bättre vid f/4.  Även i kanterna är det riktigt skarpt. 16-35/4L IS är också bra och ger bara aningen sämre skärpa. Gamla 16-35/2,8L II har okej mittskärpa men usel kantskärpa. 16-35/2,8 III har kraftigast vinjettering.
Jämförelse full bländaröppning. Utsnitt från bildkant i översta raden. Utsnitt från bildcentrum i nedre raden. Från vänster: EF 16-35/4L IS vid f/4, EF 16-35/2,8 III vid f/2,8 samt EF 16-35/2,8 II vid f/2,8.

Men det finns även andra skillnader. EF 16-35/2,8L III är ännu tåligare mot damm, väta och den hårdhänta vardagen för en pressfotograf. Sedan 2010 har Canon en filosofi för sina L-objektiv att de inte bara ska vara tåliga, de ska även vara lätta att serva. Föregångaren EF 16-35/2,8L II var knepig att justera. Det innebär att det kan bli billigare att justera EF 16-35/2,8L III den dagen då det blir nödvändigt.

Tål tuffa tag. Novemberkåsan är en av de tuffaste tävlingarna i landet. Här utsätts objektivet för smuts och väta när man ska gå tillräckligt nära för att dramatiska bilder. Dessutom är det mörkt. Så en ljusstark och tålig vidvinkelzoom är ett bra val här. Men EF 16-35/2,8 III är även rätt objektiv för motiv som ställer höga optiska krav.

Skärpan vid 16 mm är mycket bra över hela bildytan redan vid f/2,8 och blir perfekt vid f/4. Vid 35 mm är inte kantskärpan lika perfekt, men ändå mycket bra.

Dstorsionen har minskat något jämfört med föregångaren och är obetydligt lägre än med EF 16-35/4L IS. Vid 24 mm är distorsionen i praktiken obefintlig, vilket gör objektivet till ett bättre val för inredning vid än EF 24-70/2,8L II. Vill man få distorsionsfria bilder vid kortare brännvidd är det bara Canon TS-E 17/4L som är bättre. Tamron 15-30/2,8 VC och Nikons vidvinkelzoomar ger alla kraftigare distorsion.

SLUTSATS

Vidvinklar är inte lägre Canons svaghet utan deras styrka. Canon EF 16-35/2,8L III är mycket tåligt och levererar optisk prestanda och i absolut toppklass i alla lägen. Därför ett bra val oavsett användningsområde. Men priset är högt, så tänk på att EF 16-35/4L IS är nästan lika bra.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-03-27. Läst av 10962 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-03-30 18:16   matnyttige
Synd ni inte visar bildexempel vid bländare 8 eller 11. Då tror jag EF 16-35/4.0 L är i kapp.

Merläsning

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer...

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3

Canon centraliserar servicen till Göteborg

För tre år sedan stängdes Canon-verkstaden i Malmö. Nu har även verkstäderna i Stockholm och Linköping bommat igen eftersom Canon koncentrerar all service till Mölndal utanför Göteborg. Som kompensation bjuder Canon på frakten om man lämnar in utrustningen hos vissa fotohandlare. Läs mer... 4

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Sony A9: Proffskamera som tar 20 bilder per sekund

Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor. Läs mer... 59

Sony FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS ger mer räckvidd

300 mm har hittills varit den längsta brännvidden hos Sonys objektiv med E-fattning. Nu kommer FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS som ger ännu lägre räckvidd. Läs mer... 7

Nya objektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv. Läs mer... 5

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare. Läs mer... 6

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2