Merläsning
Fotoskola: Effektiv användning av Lightroom på resa
Fotoskola
Plus
Arbetar du i Lightroom på din dator hemma eller i studion, samtidigt som du ofta är på språng och behöver spara, katalogisera och arbeta med bilder på din laptop? Tycker du att det är svårt att synka dina olika kataloger och ändringar, samt se till att du inte förlorar bilder? I den här artikeln går vi igenom olika strategier för att använda Lightroom på resa.
Läs mer...
2
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I det här fallet har fotografen valt ut just detta ansiktsuttryck. Detta ger fotografen upphovsrätt till sin bild med just DETTA ansiktsuttryck.
Jag vågar påstå att konstnären aldrig själv har sett detta, utan enbart fotografens bild av just detta ansiktsuttryck. Ifall upphovsrättslagen ska ha något som helst värde, har fotografen upphovsrätt till just denna utvalda bild och med dess ansiktsuttryck. Fotografens upphovsrätt gäller självfallet inte alla andra ansiktsuttryck som C. Pettersson kan tänkas ha åstadkommit under sitt liv. vilket du förefaller använda som något slags argument.
Konstnären har således målat av ett ansiktsuttryck som han INTE har sett. Han har målat av ett ansiktsuttryck som fotografen har sett och valt att avbilda (och det lär vara synnerligen osannolikt att C.P. visat ett exakt likadant ansiktsuttryck vare sig förr eller senare under sitt liv). En avbildning som fotografen rimligtvis får anses ha upphovsrätt till. Om inte, så saknar upphovsrätten relevans överhuvudtaget för fotografier (målaren kan ju inte heller komma undan genom att påstå att det är ett slaskfoto...).
.
Ska det vara förbjudet att måla av byggnader också för att det är arkitekten som har rätt till formgivningen?
Det framgår att Lemberg följt Pettersson under två dagar och valt ut bilder med önskat ansiktsuttryck. Det ligger alltså lite fotografiskt arbete och medvetet val bakom bilden.