Annons

Canon EOS 7D

Principen för Canons och Nikons multiblixtsystem är identisk. Däremot skiljer det åt i tänkesättet om hur man ska ställa in förhållandena mellan de olika blixtgrupperna. Vilket som är bäst kan man säkert diskutera. Längen.

När styrblixten, som på en 7D alltså kan vara den inbyggda (synligt ljus), en 580 EX II (synligt ljus) eller en ST-E2 (nära IR), till sist triggar belysningen av motivet, då blixtrar den när slutaren är öppen. Detta gäller även om man stänger av huvudblixten. Det den gör är att den går ner i styrka, så om man inte har kameran väldigt nära motivet och/eller har hög ISO, då märks inte styrblixtens bidrag i bilden. Just för en 580 EX II, som i manuellt läge kan ställas in mellan full styrka och 1/128, går en avstängd styrblixt med ungefär 1/1024 i styrka. Tre steg under normal miniblixt, alltså. Mot en ljus vägg på en meters håll och med ISO 1600 räcker det med styrblixten för att belysa motivet. Så som du förstår märks den inte mycket mot normala motiv på normala avstånd med sansade ISO.

En 580 EX II kan man vinkla, så om den fortfarande triggar slavarna på det sättet kan man ibland vrida den ur själva bilden. ST-E2 har ett filter som gör att styrblixtarna inte syns mycket i bilden. Nackdelen är förstås att den inte fungerar bra som vanlig blixt. Den inbyggda kan man inte göra något alls åt. Tur att det är ganska vanligt att bilden mår väl av att få lite bidrag av ljus från kameran också.
 
B&H skulle säkert vara trevligt att besöka.

Dustinhome har 16300 som studentpris.
Med andra ord så kan dom göra rätt så mycket på priset om dom bara vill. Därav min uppmaning till bojkott eftersom 16.300 är ett pris som jag tror att jag hade varit villig att betala.

Jag jobbar i en elektronikaffär som säljer bland annat systemkameror, canon är nog det märket som man har sämst marginaler på, de flesta canon kameror som säljs går man lite back på.
Det är inga "ockerpriser" på någon av canons andra system kameror så tror nog inte att det är speciellt bra marginaler för butikerna på just canon 7D.
 
Kan du utveckla detta lite är du snäll! Menar du verkligen att de flesta Canonkameror som ni säljer är en ren förlustaffär?

Vad orsakar i så fall den förlusten, garantikostnader, eller?

Mvh!
// Niklas

Att inköpspriset ibland är lika högt eller i vissa fall till och med högre än priset till kund blir.
 
B&H skulle säkert vara trevligt att besöka.

Dustinhome har 16300 som studentpris.
Med andra ord så kan dom göra rätt så mycket på priset om dom bara vill. Därav min uppmaning till bojkott eftersom 16.300 är ett pris som jag tror att jag hade varit villig att betala.

Den där typen av specialpriser innebär ofta att återförsäljaren får en rabatt från leverantören (dvs Canon i det här fallet) men enbart om de säljer med de speciella villkoren (dvs enbart till studenter i det här fallet).

Studentpriser är ju vanligare för programvaror (Adobe, Microsoft osv) men grundprincipen är densamma - det är en rabatt som den enskilda butiken har obefintlig kontroll på och påverkar inte deras inköpspriser för de produkter de säljer till andra kunder utanför erbjudandet.

Återigen en faktor som butiker inte kan göra ett dugg åt - du envisas med att skälla på budbäraren istället för avsändaren.

Priserna på Canons produkter i Sverige sätts i slutändan av en lång rad faktorer och de enda som egentligen kan göra speciellt mycket åt dem är Canon själva. Alla kameraleverantörer jag har talat med muttrar istället surt att handeln säljer till för låga marginaler istället för att lägga sig närmare leverantörernas cirkapriser.

Så om du skall klaga på eller bojkotta någon på grund av det svenska priset för Eos 7D, rikta då det mot dem som faktiskt kan påverka saken: Canon.
 
Om det inte har förändrats radikalt sedan jag arbetade i handeln så behöver en för butiken uppenbar förlustaffär inte innebära det för företaget. Konstigt nog!

I den kedja jag arbetade så var nettopriset synbart för alla säljare men detta pris är inte samma sak som LCP, dvs "landing cost price" eller på svenska: det pris som varje enskild produkt verkligen kostar företaget när det landat på lastkajen.

Det är inte helt ovanligt att huvudkontoret lägger på några procent i "provision" och presenterar ett högre nettorpris för butikerna än det verkliga LCP-priset.

Om inte annat så visade det sig när vi utnyttjade våra personalförmåner. Att köpa prylar till inköpspriset vill säga. Lönespecen visade en annan siffra än vad nettopriset i datorn uppvisade
 
Senast ändrad:
Vad tjänar företaget på det? Dvs. vad är då motivet att sälja?

Dels finns det förklaringar som de Magnus pekade på i inlägget före.

Dels kan det ibland vara så att butiker inte har så mycket val. Jag vet inte hur det fungerar med just kameror, men med mycket andra prylar är det så att de som säljer mycket får bättre priser för leverantörerna. Det innebär att stora återförsäljare kan hålla lägre priser och fortfarande ha en marginal, mindre handlare tvingas hänga på eller stå där med osålda produkter.

Sedan finns kanske lite av det klassiska Kodak-tanken: De gav bort kameror och tjänade pengar på film och framkallning istället. För en butik kan det funka att sälja en kamera billigt och sedan istället få in pengar på objektiv, väskor, minneskort, objektivfilter (varför tror du alla butiker är så ivriga med filter? :)

Men allmänt blir det ju tack vare Prisjakt och liknande jämförelsesajter en slags terrorbalans mellan butiker. Har en sänkt priset tvingas andra göra detsamma, vad de än råkat köpa in produkterna för.

Det här är ju trevligt för oss konsumenter, i alla fall på kort sikt.
 
Sen om man tror att Dustin beskostar studenrabatten själva...nja, de har nog en kickback någonstans som täcker deras rumpa. Eller om detta ingår för leverntören att täcka med specialla inköpspriser för dem som är med i STAKO (Kommentus)?
 
Nej. Fel. Vilken kedja jobbar du inom? Expert? Siba? Onoff? EG? Mediamarkt?

hehe vill jag inte säga, men som jag har förstått det så kanske en butik köper in ett extremt stort antal av en viss kamera modell och får därmed ett väldigt bra pris från leverantören, och de kan då sälja ut dom väldigt billigt, vill andra butiker då matcha det priset (vilket man självklart vill) så backar man eftersom att då man köpte ett mycket mindre antal fick ett högre inköpspris.

Där jag jobbar så ser alla säljare marginalen på alla produkter, men den stämmer inte det vet jag, dock så vet jag vad felmarginalen är och kan därmed räkna ut när man går back på en viss produkt.

Det butikerna tjänar mest pengar på är försäljningen av tillbehör.

Hur kan du vara så säker på att jag har fel föresten?
 
hehe vill jag inte säga, men som jag har förstått det så kanske en butik köper in ett extremt stort antal av en viss kamera modell och får därmed ett väldigt bra pris från leverantören, och de kan då sälja ut dom väldigt billigt, vill andra butiker då matcha det priset (vilket man självklart vill) så backar man eftersom att då man köpte ett mycket mindre antal fick ett högre inköpspris.

Där jag jobbar så ser alla säljare marginalen på alla produkter, men den stämmer inte det vet jag, dock så vet jag vad felmarginalen är och kan därmed räkna ut när man går back på en viss produkt.

Det butikerna tjänar mest pengar på är försäljningen av tillbehör.

Hur kan du vara så säker på att jag har fel föresten?

Att man ofta i affärer försöker tjäna pengar på tillbehör (filter, minneskort, väskor, försäkringar, reservdelar) är inget ovanligt men det förutsätter just att man är relativt säker på att sälja tillbehör/reservdelar för att komma upp till de marginaler man behöver för att ha råd att bedriva verksamhet.

Men att starta en sådan affär med ren förlust har jag aldrig hört talas om tidigare, speciellt inte idag när det finns så fantastiskt många butiker osm säljer elektronikprylar. Jag ser framför mig försäljning av kompaktkameror och där man gissningsvis oftast bara säljer med ett minneskort och KANSKE någon väska! Alla Canonkameror som säljs är ju inte SLR för 15-25 000kr/st.

Mvh!
// Niklas
 
Men att starta en sådan affär med ren förlust har jag aldrig hört talas om tidigare

Mvh!
// Niklas

Det jag menade var att ibland kan det på vissa kameramodeller hända att man går med förlust, och just produkter från canon verkar det hända oftast med. Men även de canon modeller som man aldrig gör förlust på, som t.ex. 5d mk2 så är det inte speciellt bra marginaler på den.
 
Nej. Fel. Vilken kedja jobbar du inom? Expert? Siba? Onoff? EG? Mediamarkt?

Och du har vad för insyn från mitt ute i norrländska skogen?

Om du inte har möjlighet genom jobb att veta vad du pratar om så kan du lägga ner direkt.

När tysken och giganten annonserar är det inte sällan att stackars lilla fotobutiken får gå med förlust om ha ska hänga med i priskriget.
 
Att inköpspriset ibland är lika högt eller i vissa fall till och med högre än priset till kund blir.

Så var fallet med Eos 1000D innan jul. Elgiganten gick ner till 3995 för att locka kunder till butiken. Kameran kostade 4300 från Canon. Elgiganten räknade säkert att väskor, filter, försäkring, minneskort och annat i butiken som kompenserade för förlusten.

Net-on-net har prisgaranti och sänkte också till 3995. Men de plockade bort kamerorna från hyllorna. De fanns bara om man frågade efter dem. På hyllorna fanns bara 1000D i kit med två zoomar till hutlöst pris.

FotoVideo körde med 70-200/2,8 under inköpspris pris för att locka folk när de var nystartade.
 
Så var fallet med Eos 1000D innan jul. Elgiganten gick ner till 3995 för att locka kunder till butiken. Kameran kostade 4300 från Canon. Elgiganten räknade säkert att väskor, filter, försäkring, minneskort och annat i butiken som kompenserade för förlusten.

Net-on-net har prisgaranti och sänkte också till 3995. Men de plockade bort kamerorna från hyllorna. De fanns bara om man frågade efter dem. På hyllorna fanns bara 1000D i kit med två zoomar till hutlöst pris.

FotoVideo körde med 70-200/2,8 under inköpspris pris för att locka folk när de var nystartade.

Det är klart att det finns produkter som kedjor prispressar sönder. Det händer hela tiden. DOCK reagerade jag på att man påstod att man backade på A L L A canonkameror vilket inte är sant oavsett kedja.
 
En 7D med FF borde ha högre specs än 5D Mk II och borde således heta 3D

Eller så heter den 5D Mark III och kommer om 2 år. Då kallas det bara normal produktutveckling.

Men visst vore en 3D med snabb serietagning en dröm och allt kul från 7D. På den analoga tiden var inte Canon rädda för att ha en bantad version av sin proffsmodell. Kanske kan Canon tänka sig att bredda småbildsegmentet med tiden?
 
det skall mycket till för aqtt kompensera de låga brusvärden som du har i din 1dmk3 pga den större sensorn.
Jag tror inte att du har högre upplösning i d7 vid låt oss säga 3200iso, den märkbara upplösningsfördelen ligger i lägre iso

Jag har ju 1dmk3 samt en 40D, skulle jag tjäna på att byta ut 40D mot 7D?
Jag vill ha bättre brusegenskaper på iso 3200 och gärna 6400.

Jag har ju sett och hört om bilder på 6400 med 5Dmk2, ser 7D lika bra eller nära det resultatet?
 
Så om du skall klaga på eller bojkotta någon på grund av det svenska priset för Eos 7D, rikta då det mot dem som faktiskt kan påverka saken: Canon.

Eller se till att rösta på de partier som försöker se till att du får behålla så mycket av dina ihopgnetade pengar som möjligt. Vi har världens högsta moms (delat förstaplats med några länder) och världens högsta skattetryck, undantaget Danmark. (men där är löneläget 'lite' högre...)
Att gnälla på Canon är det mest idiotiska förslaget jag läst om hittills. Canon är ingen välgörenhetsorganisation som somliga verkar tro.
Enklast är att se till att skaffa utbildning och jobb med så bra lön att man slipper fundera så mycket på pengar. Så har jag gjort.
Man kan också ge fanken i att skaffa sig skulder upp över öronen så man har kvar lite stålar i början på varje månad. Svårt att låta bli för många med dagens bolåneräntor verkar det som.
 
ANNONS